När blir man rik?

Hade en diskussion med en polare om vad som behövs för att “vara rik”. Vi landade tillslut i att det är känslan av att pengar inte är en begränsning. Vad anser alla ni förnuftiga medlemmar, när blir man rik?

1 gillning

Det stämmer gott och det är en skön känsla.

6 gillningar

Visst kan man hålla på med en massa politiskt korrekta tankar om att “den som äger sin tid är rik”, den som inte önskar något mer är rik, osv. Men är inte det mera en cope för att man helt enkelt inte äger tillgångar :slight_smile:

Att vara fattig och rik är dessutom relativa begrepp, vilket är helt rimligt eftersom det är kopplat till känslor.

Jag skulle föreslå att om summan av det egna kapitalet gör att man befinner sig i den tredje percentilen av befolkningen eller högre, så är man rik. Dvs om du äger mera tillgångar än 97% av befolkningen så är du rik, annars inte.

Jag skulle inte vilja ha ett speglat fattigdomsbegrepp. Där är det snarare så att om du har ett negativt eget kapital och inte kan ta en oväntad utgift på en halv månadslön så är du fattig. Så det är nog fler som är fattiga än rika.

image

Jag fattar att det finns en massa etiska och moraliska invändningar mot detta, eftersom det innebär att alla inte kan bli rika. Men rik är i det här fallen ett neutralt begrepp. Det går alldeles utmärkt att leva ett gott liv och vara en bra människa utan att vara rik.

Tyvärr är jag heller inte rik med den här definitionen, men jag jobbar på det.

10 gillningar

När man kan läsa andra trådar här som avhandlat samma ämne ett par hundra gånger ? :smiley: :smiley:

När man kan gå och handla på ICA utan att behöva oroa sig att pengarna inte räcker,

4 gillningar

Vet du vad som skulle krävas för att bli rik med din definition

När man klarar av de dagliga utgifterna för resten av livet utan att behöva lönearbeta.

9 gillningar

Vad innebär det då i kronor och vad räknas in?

1 gillning

Rik är oftast ett skällsord man sparkar uppåt med, gärna från vänster. Det är liksom något missunnsamt i att säga ”det är för att du/hen/nån är rik” en kan göra något eller ha en viss livsstil.

Men om man försöker neutralisera ordet finns det en bra beskrivning och en tråd på ämnet utifrån Kyosakis resonemang.

1 gillning

Man kan tycka själv att man är rik, men någon annan kan tycka samtidigt att man är urfattig…
Sen kommer frågan hur å vad man är rik på??

3 gillningar

Här får ni ett nytt perspektiv:

”Rik” på fornnordisk betyder mäktig.

”Förmögenhet” på fornnordiska kommer ifrån förmåga.

Så: Du är rik och har en förmögenhet om du har tillräckligt med tillgångar för att vara mäktig nog att påverka samhället.

Du är inte rik för att du har en portfölj som låter dig vara fri från arbete.

7 gillningar

Fast det är ju makt, att styra sin tid bland alla lönesla… förlåt… löneträlar.

Förmögen är man då man haft förmågan att nå dit man tagit sig.

Mitt hem är min borg (eller långhus). :sweat_smile::+1:

13 gillningar

Makt över dig själv alltså, Mikromakt kanske.

Makt brukar annars definieras som makt över andra/många människor/samhället.

Säg det till trälarna på kungsgården…

Jag tänker att liven vi lever idag, tusen år senare, redan ger oss mer makt än ledare hade under folkvandringstiden.

Men etymologin är intressant.

p.s. Glöm inte stänga vindögat, det kan bli regn i natt.

1 gillning

Likes är en sorts ”rikedom” vi gärna söker. Synd man inte kan köpa nått för dem.

Man kan anses rik när man känner sig rik. Det finns inget mått egentligen.
Om någon så bara lever på existensminimum och är nöjd med det och inte önskar varken mer eller mindre …. ja, då är denne rik.

Men ”mycket vill ha mer” så oftast är ju han/hon inte nöjd, och känner sig inte rik.

Vi uppskattar ofta inte det lilla, och livets egentliga rikedomar i form av vänskap & kärlek, mat och husrum mm.

6 gillningar

Nu när alla filosofiska svar börjar ramla in så säger jag ”dollarmiljonär”! :sweat_smile:

7 gillningar

Filosofiskt: i princip alla i sverige idag lever bättre än en kung för 200år sedan. Värme, vatten, el, maskinerna, tekniken, underhållningen, komforten, hastigheten etc

Ekonomiskt: passiv inkomst = kostnader (vid levnadsstandard man är nöjd med dvs ej forcerat)

1 gillning

…vilket då kräver en definition kring var som ska tas med i beräkningen. :sweat_smile:

1 gillning

Alltså dollarmiljonär med det du har på banken. Ser det lite som dagens ”miljonär”
Då är man hyfsat tät tycker jag :blush:

Ett normalt liv består av ca 4000 veckor, har man mer än 3000 veckor kvar tycker jag att man är ”livsrik”. Dvs om är du under 20 år. Sen kan man ju räkna ner och se vars man är på skalan.

Pengar trycks hela tiden och det går alltid att springa och hämta mer. Antal veckor kvar minskar konstant.

2 gillningar