När blir man rik?

Där kan folk ha lite eller mycket, sedan kan man ha löneväxlat, vanliga pensionavsättningar, betalat av hus, ärvt en sommarstuga på attraktivt läge, låst pengar i kapitalförsäkringar etc. Därför blir det ändå luddigt.

Men ja, ”dollarmiljonär” motsvarar iaf bättre vad mycket pengar är idag.

1 gillning

Fast det är väl inte att vara rik? Det är väl att inte vara fattig, vilket inte är samma sak…

Enligt mig är man rik när man inte längre behöver arbeta eller vara beroende av någon/något annat för sitt uppehälle eller leva det liv man önskar leva.

7 gillningar

Det stämmer nog bra.
Vad man sen upplever som en “begränsning” är ju individuellt.

I andra länder, så kan begränsningen vara att man inte har råd med mat varje dag.
Så rik är man när man kan äta sig mätt varje dag.

För mig och säkert många andra är begränsningen främst all tid och energi jag måste lägga på ett jobb.

Sen finns de säkert även de som tycker att det är en begränsning att inte ha en handfull supersportbilar att välja mellan och att du måste dela ett kommersiellt flygplan med andra människor när du reser utomlands, istället för att ha ett eget :slightly_smiling_face:

Håller med till 100%. Känslan av frihet gör att jag känner mig rik som 52åring. Behöver aldrig mer jobba om jag inte vill det. Har ränteintäkter på 13000kr i månaden efter skatt och fasta utgifter varje månad på 7000kr. Har varit skuldfri i 20år. Kan äta gott, resa 5-6 gånger om året och umgås med nära och kära. När jag fyller 55år tar jag ut tjänstepensionen på fem år blir ca. 11000kr i månaden efter skatt.

9 gillningar

Det är olika för olika människor. Materialisten som måste äga mycket och dyra saker för att må bra måste ha mer pengar än den enkla människan utan krav på ägande. Är man allätare och älskar all mat är det billigare också än om man är gourmand som gillar bara michelinmat på dyra restauranger.

Jag landar mera i att rik är ett state of mind som för mig representerar en ekonomisk nivå av levene som är bortom min egna finansiella horisont. :dizzy:

Indexqueen 20 år skulle exempelvis tycka att Indexqueen 30 år är rik, då jag utvecklat helt andra finansiella förutsättningar under de 10 åren. :honeybee:

13 gillningar

Den här artikeln på Rikatillsammans ger en del ledning om vad som krävs med min defintion.

Där lyfts två intressanta punkter fram, samt att en intressant graf finns i bildspelet

• Om du har 10 Mkr i total förmögenhet (hus, pensioner etc) till hör du världens topp-* 1%
  • 27 % av svenskarna klarar inte en oförutsedd utgift på 3 000 SEK

Uppskattningsvis skulle jag säga att har man ungefär några miljoner dollar i nettotillgångar så är man rik. Det stämmer säkert inte riktigt bra överens med definitionen men är praktiskt användbart. Det räcker alltså inte med att ha gjort en lyckosam bostadskarriär och äga en dyrt hus. Är man rik så syns det. Om du sitter på en av stans finaste villor utan större belåning, det står fina bilar utanför och du har ett antal miljoner i aktier, fonder och sparkonton med ditt namn - då är du rik.

Det är också andra svenskar man ska jämföra med, eftersom vi bor i Sverige och rikedom är ett relativt begrepp. Att jämföra sig med någon person på andra sidan jorden som du aldrig kommer att parkera din bil bredvid är helt enkelt inte intressant då rikedom egentligen handlar om social stratifiering.

Om du måste fundera på vad maten kostar på ICA, eller behöver köpa en begagnad bil, men ändå tycker att “du har allt du vill ha” - då har du det bra, kan vara nöjd med din tillvaro men du är tyvärr inte rik. Och får hitta ett annat ord för att beskriva din tillvaro. Du kan säga att du lever ett rikt liv.

Tråkigt nog så är väldigt många fattiga. Enligt artikeln så klarar 1/4 av svenskarna inte en oförutsedd utgift på 3000 kr. Det tycker jag låter konstigt, och man kan ju fundera på vad som menas med “klarar”. Men samtidigt är siffran lite beklämmande. Att inte vara rik är ju normalläget och inte något problem annat än för egot, men att leva under ekonomisk press verkar inte vara kul.

ping @Gabriel

Disclosure: Jag är tyvärr själv inte rik med min egen definition.

7 gillningar

Du utelämnade vad iq30 skulle tycka om iq40!

2 gillningar

Så sant. Skuldsatt angaudlinn 30 år hade inte ens kunnat föreställa sig FIRE-angaudlinn 50 år.

10 gillningar

Fast det där är ju bara yta. Jag köper att en summa kan definiera rikedom, men inte “splashing cash”. Grannarna ser inte din belåning, ditt leasingavtal etc. Visst, du vet det själv, men då behöver du inte parkera en eller flera vräkiga bilar på uppfarten.

Viktigt. Därför gillar jag inte begreppet “dollarmiljonär”. Att vara det i USA är inte så chockerande. Dels för att de ofta definierar rikedomen utifrån kärnfamiljen och inte individen och dels för att levnadskostnaderna är så mycket högre där.

Du gillar bilar va’? :wink:

Japp, och det är också rikt. Precis som den tidigare definitionen av makt så förändras även rikedomsbegreppet.

Till syvende och sist är begreppet ganska ointressant att definiera med en summa, eftersom alla ändå tänker olika kring värderingar. Jag minns när kollegorna på jobbet skojade om min otvättade¤ V70 utanför samtidigt som Tesla precis börjat sälja i Sverige och jag tänkte att de inte behövde veta att jag kunde slanta upp till en så’n om jag velat. Men det ägandet hade inte varit rikedom för mig. Inte ens ett rikt liv.

Däremot är detta sorgligt, där håller jag med:

¤ den är fortfarande otvättad

4 gillningar

Vi har olika uppfattningar av vad det innebär att vara rik. Med ditt resonemang är det väldigt få som är rika trots att de har kanske flera miljoner i kapital.

Att vara rik och vara miljonär för mig är inte samma sak.

Jag kan köpa precis vad som helst på ICA för vilket pris som helst utan det rör mig, vill jag handla sprit för 50000 på systemet så kan jag göra det utan att min ekonomi påverkas det minsta.

Men jag är väl fattig då :wink:

Vad exakt är definitionen av “fasta utgifter”? Min mening är att det kan variera, ganska mycket också, mellan människor.
En icke kvantifierad definition kan vara “allt som inte går att dra ner på direkt med 50%” (el x%…) Men även en sådan typ av definition ledet till problem vid jämförelser, det inser man snabbt

Ekonomisk rikedom handlar nog om marginalerna för min del. Att ha bra marginaler från månad till månad oavsett om det är via lön eller kapital.

2 gillningar

Det här är väl en rätt bra (meta) definition tycker jag. Det innebär att “rik” är de individer som har ingenting bortom sin egen finansiella horisont. Det är tomt där, det finns helt enkelt ingenting (mer) att konsumera som dessa individer nånsin skulle vilja göra/uppleva – och de kan helt enkelt inte göra av med sina likvida medel under sin livstid annat än att skänka bort dem isf.
Fast i dagligt tal brukar vi andra kalla dessa individer för “super rich”.
Typ: den 0.1% av invånarna i U.S.A. som har den största nettoförmögenheten. Eller villen percentil det nu är.

1 gillning

Intressant ämne det här.

Enligt dina exempel i siffror så är jag rik. Däremot har jag ingen lust att flasha dessa tillgångar för att se rik ut. Jag tycker dessutom att det är rätt bra att kolla priser på det jag köper och kan välja en begagnad bil för att jag vill det.

Rik fast med ett “rikt liv” beteende då kanske?

Som många har varit inne på så är nog rik ett ganska dumt begrepp. Att jämföra sig med andra är också rätt dumt.

Glad, nöjd och bekymmersfri mha finansiell position låter väl bra? Som FIRE, FI eller lyckligt arbetande. Hög eller låg pengaförbrukning efter eget tycke och smak

3 gillningar

Då Indexqueen 40 är så långt bort på grund av ung och fräsch kan inte Indexqueen 30 ännu uttala sig om detta. Men kanske farbror @Kimarite kan hjälpa till med insikter rörande det åldersspannet? :kissing_heart:

5 gillningar

Om man ska tro Yahooist Teil der Yahoo Markenfamilie

The wealthiest 1% boast a net worth of $11.6 million, diminishing progressively to $1.17 million for the top 5%, and $970,900 for the top 10%.

och

Så är det ungefär lika chokerande att vara det i Sverige som USA, runt 7% verkar det vara för båda.
Sen att medelvärdet även ligger på ungefär dollarmiljonär, talar ju för att det finns en del väldigt rika där.

Men är detta på individnivå då? (Jag orkade inte läsa artikeln)

En upplevelse av rik är när man har det bättre ställt än sin ursprungsfamilj.

En annan upplevelse av rik är när man har resurser att kunna skapa det liv man vill ha. Det handlar om pengar men också om erfarenhet och kunskap hur man kan tweaka de resurser (inte bara ekonomiska) man har för att få det man vill.

3 gillningar

Då var jag rik redan när jag flyttade hemifrån :slight_smile:

3 gillningar