De enda fem faktorerna för långsiktigt hållbar framgång bortom tur

Trillade över den här artikeln idag. Sjukt bra och borde läsas av alla som investerar, driver eller arbetar på ett företag i ledande position. Eller, egentligen de flesta områden i livet…

This might be the most important topic in business and investing because other than luck it is the only path to long-term success. The only truly sustainable sources of competitive advantage I know of are:

• Learn faster than your competition.
  • Empathize with customers more than your competition.
  • Communicate more effectively than your competition.
  • Be willing to fail more than your competition.
  • Wait longer than your competition.

Everything else – intelligence, design, insight – gets smashed to pieces by competitors who are almost certainly as smart as you.

Även denna fortsättning är läsvärd:

3 gillningar

Är många entreprenörer som nämner just detta.
På rak hand, Mark Cuban, Bill Gates.

1 gillning

Våran CEO brukar banka i oss “We can’t stop running just because we are in the lead”.

3 gillningar

Väldigt bra! Generella faktorer som går att applicera tvärs industrier. Jag känner igen mycket relevant för verkstadsindustri.

Jag skulle lägga till en faktor, pris, där jag sett alltför många konkurrenter sälja ut sig för billigt och därmed förstöra sin framtid. Lägre pris, lägre vinst, inte råd med innovation, inga förbättringar, sänkt pris, sämre vinst. Ond cirkel.

Know your worth in front of the customer and charge a fair price to fund your business, present and future

2 gillningar

En sak som jag en gång hört kring framgång, tyvärr glömt från vem, som jag tagit till mig är förmågan att hitta en nisch. Personen i fråga pratade om förmåga i termer av normalfördelning och sa att det traditionella sättet folk ser på att framgång är att man ska vara EXTREMT bra på EN sak, dvs. för att vara framgångsrik så ska man tillhöra de absolut bästa inom ett område vilket är oerhört svårt.

T.ex. för att bli fotbollsproffs, musiker, konstnär etc. så måste man tillhöra de 5% bästa i en population, se blå markering i figur nedan, (eller 1% eller 0,1%…). Rent matematiskt är det oerhört få individer som ens teoretiskt kan lyckas med detta – ändå så är det detta många siktar på för att bli framgångsrika.

image

Personens poäng var att i många fall så krävs det inga superförmågor för att hitta en nisch. Låt säga att du är något bättre (men inte särskilt mycket bättre) än genomsnittspersonen på historia, dvs. du ligger över 50-percentilen, se blå markering i figur nedan. Det är oftast inte tillräckligt mycket kunskap för att du ska kunna försörja dig på denna kunskap om du inte ligger väldigt högt över medelkunskapen.

image

Men om du kan hitta andra kunskapsområden där du också är något bättre än genomsnittet – låt oss säga videoredigering och dramatisering – då kan du helt plötsligt skapa en unik nisch (det orangea området i Venndiagramet nedan). För även om dina kunskaper inom respektive område inte är anmärkningsvärda så är det väldigt få personer som är bättre än genomsnittet på dessa tre saker samtidigt vilket gör dig unikt lämpad att t.ex. skapa en Youtube-kanal med historiskt material. Ju fler överlappande områden du kan para ihop desto mer unik blir du dessutom.

image

Det kan initialt låta lite flummigt – men stämmer rätt bra med verkligheten. Den bästa konsulten är ofta inte den med enbart högt tekniskt kunnande utan den person som besitter bra tekniskt kunnande, är en bra kommunikatör och en bra säljare. Se till att hitta en nisch utifrån dina förmågor.

4 gillningar

Det allra viktigaste i kontakt med kunder, stora som små:

1. Prata aldrig skit om en konkurrent.
  2. Ljug aldrig, dra hellre ner brallorna och säg som det är.
4 gillningar