De olika hinkarna och fyra-hinkar-principen | Total Make Over 2021? đŸ€”

Jag anser du ska separera pÄ dessa extrema edge cases och hantera det som kommer funka för 90% av alla anvÀndare. Sedan kan man skapa mera avancerade portföljer för extremfall.

Oj, det tycker jag Àr nÀstan det enklaste. Tycker snarare de sakerna du brukar tycka Àr enkla Àr svÄra. :slight_smile: Det finns ju fler sÀtt att rÀkna pÄ:

Klassiska sÀttet enligt ursprungsmodellen

Bufferthink = 1-2 Ă„rs utgifter
Mellanriskhink = 3-6 Ă„rs utgifter
Högriskhink = resten

Min modifiering under en get-rich-fas

Bufferthink = 1 Ă„rs utgifter minus garanterade inkomster
Mellanriskhink = 2-5 Ă„rs utgifter
Högriskhink = resten
Lekhink = resten * 0,1

Stay rich-fas (nÀr man Àr mer eller mindre ekonomisk fri)

Bufferthink = 2 Ă„rs utgifter
Mellanriskhink = kapitalet som behövs för att vid 3 % tÀcka alla Ärsutgifter * (marginal för att sova gott, t.ex. 1.25)
Högriskhink = resten * 0,5
Lekhink = resten * 0,5

3 gillningar

Det fina Àr att jag tÀnker att jag inte behöver det. :slight_smile:

PĂ„ bloggen hĂ„ller vi det enkelt, typ “LYSA” och modellportföljerna, kanske en överkursvariant av portföljerna, men dĂ„ kommer de ju Ă€ndĂ„ se ut som LYSA och dĂ„ kan man ju lika gĂ€rna vĂ€lja dem. För besparingen pĂ„ en avancerad modell Ă€r ju typ 10 baspunkter. PĂ„ sin höjd kan man dĂ„ vĂ€lja att lĂ€gga till guld, men det Ă€r optional.

De avancerade portföljerna som typ “Weird”-portfolio, “Golden Butterfly” och liknande kan ju fĂ„ bo hĂ€r i forumet dĂ€r vi nĂ€rmast sörjande hĂ€nger. :rofl:

Lite lĂ€skigt men enkelt och troligen applicerbart för nybörjare. Dina förslag lĂ„ter ju kanon. En bredare globalfond för att slippa tillvĂ€xtmarknadsfond. En Sverigefond för homebias. Är ju sĂ€kert rĂ€tt till 95%.

Jag har ju en 50-50 med. LF global indexnÀra och Spiltan Investmentbolag. Den Àr inte helt enligt forskningen :wink: Men tickar pÄ Àven den

1 gillning

Det tror jag fungerar sÄ lÀnge det bara finns en variant av varje modellportfölj med n antal fonder dÀr n < nÄgot inte alltför högt tal.

FörvÄnansvÀrt mÄnga av lÀsarna Àr rikare Àn man tror. Jag tycker att sporten Àr att fÄ till en modell som borde fungera oavsett belopp. Det Àr en av mina (kanske felaktiga) grundsyner. Att portföljen borde inte förÀndras baserat pÄ hur mycket pengar man har. MÀngden pengar ja i respektive allokering ja, men inte sjÀlva vad man investerar i.

Se ovan om min tanke kring storlek pÄ hinkarna.

Jag tycker att om vi kan hÄlla oss nÄgonstans mellan 3 och 7 fonder sÄ tror jag att det Àr hanterbart. Vad tror du?

1 gillning

Jag tycker att portföljerna ska vara oberoende av hur mycket pengar man har. De som har sÄ mycket pengar att de behöver speciallösningar kan vÀl hÀnga nÄgonstans?

2 gillningar

Det tycker jag lÄter bra.

Jag hÄller med att sparhorisont Àr kass. Men alternativet Àr att gÄ pÄ standardavvikelse, value-at-risk eller nÄgot annat Ànnu sÀmre. Sparhorisont förstÄr man Ätminstone intuitivt Àven om vi Àr helt vÀrdelösa pÄ att bedöma utveckling bortom 12 mÄnader.

Även om du vĂ€ljer 8 fonder kommer jag gilla din blogg Jan :hugs:

4 gillningar

En fond för varje syfte? Exempelvis en global fond, sverige fond, global smÄbolag, guld etf, en rÀntefond osv?

Problemet Ă€r att faktiskt stĂ€llen man kan hĂ€nga pĂ„ minskar med mĂ€ngden pengar man har. Konstigt, men sant. Jag vet att det hĂ€nger MÅNGA i det hĂ€r forumet som har förmögenheter lĂ„ngt över snittet i Sverige. Jag vet fler Ă€n 10 personer med 100 Mkr+ förmögenheter och otaliga med 10 Mkr+ förmögenheter. Dessa har idagslĂ€get ingenstans att gĂ„, för att gĂ„r de till Carnegie eller liknande sĂ„ relateras de till som vandrande plĂ„nböcker.

1 gillning

Tack @Jacke77, dÄ vet jag att pÄ Älderns höst sÄ blir det du, jag och LF Global som sitter vid brasan. DÄ kommer vi i alla fall ha varandra. :rofl::rofl:

4 gillningar

Exakt. Jag brukar normalt ogilla höga exponeringar i en enda fond, men det Àr irrationellt, sÄ det kan jag slÀppa taget om. Typ nÄgot som @PetterViktig föreslog:

Men skulle verkligen modellportföljerna och LYSA-modellen inte fungera ganska bra Àven för dem givet att deras pengar inte Àr lÄsta till aktieposter i specifika företag? Jag kan förstÄ att riktigt förmögna kan behöva mer juridisk hjÀlp samt hjÀlp med skatteplanering, men filosofin hÀr pÄ bloggen kan nog fungera Àven för dem (antagligen dÀrför de hÀnger hÀr :slight_smile: ).

Jo, det Àr precis det som Àr min tes. Det spelar ingen roll hur mycket pengar du har. Jag har en kompis som jag hjÀlpte med en variant av de fyra hinkarna och som har 50+ Mkr i LYSA bÄde privat och företag.

Dessutom tror jag att det hjÀlper alla FIRE-intresserade att se att det Àr same-same. Att det viktiga Àr egentligen lÀgga mer tid pÄ t.ex. inkomsterna och utgifterna som @ramagon sÄ fantastiskt visar hÀr:

1 gillning

Alltid :joy:. Kanske blir andra fonder eller Spp Aktiefond Global sÀnker avg till 0.20%. Eller nÄgon annan hÄllbar global indexfond för 0.20% i avg. Eller kanske vi har 50% tillvÀxtm index :grin:

Jo, vi som gillar matte har inga problem med det hÀr. Men jag tror mÄnga andra inte Àr sÄ förtjusta i att hÄlla pÄ och rÀkna ut hur stora Ärsavgifter man har osv. men bara min personliga reflektion efter att ha pratat med nybörjare som jag rekommenderat att kolla din blogg.

Efter lite funderande har jag kommit fram till följande upplÀgg:

• En “get rich” portfölj bestĂ„ende av:
    1/3 LF global indexnÀra
    1/3 SPP Aktiefond Global A
    1/3 AMF Aktiefond SmÄbolag

• En mellanrisk portfölj bestĂ„ende av
    50% bankkonto och resterande summa fördelat i:
    1/3 LF global indexnÀra
    1/3 SPP Aktiefond Global A
    1/3 AMF Aktiefond SmÄbolag

• En stay rich portfölj för ekonomiskt oberoende (stora förmögenheter).
    HÀr ser jag AllvÀders portföljen (Rika Tillsammans), Golden butterfly portfolio eller nÄgon annan liknande portfölj som alternativ. Hit kan vi hÀnvisa personer som har uppnÄtt ekonomiskt oberoende.
    Jag tror att om man Àr ekonomiskt oberoende sÄ har man ett större intresse av att lÀsa in sig lite eftersom det handlar om sÄ stora summor sÄ en nÄgot mera avancerad portfölj Àr ok hÀr.

Jag Ă€r en stark föresprĂ„kare för att sĂ€rskilja “vanligt” folk med personer som sitter med flera miljoner+ och jag tror det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att passa in dessa i samma kategori. Den emotionella smĂ€llen man tar vid nedgĂ„ng, vĂ€rdet av tiden man lĂ€gger ner att optimera samt viljan att sĂ€tta sig in i Ă€mnet tror jag kommer vara ett helt annat hĂ€r.

2 gillningar

Antagligen jag som har missat nÄgot hÀr men det kÀnns ju lite osnyggt att ha tvÄ indexnÀra globalfonder med stora överlapp. Jag hade antingen valt enbart SPP eller LF + indexnÀra tillvÀxtmarknadsfond.