Håller i stort med men tycker att en enklare tjänst med samhällsinformation nyheter behövs . Då borde det inte behövas extra pengar till den
Rent krasst tycker jag inte staten ska bedriva journalistiskt arbete. Varken direkt eller indirekt. Speciellt inte finansierat på ett sätt där staten drar in pengarna.
Journalistiskt arbete kan aldrig bli oberoende annars. Oavsett hur mycket regler man försöker lägga på.
Tror du man stryka “annars” där. Men alternativet (privatfinansierat) är väl sämre i det avseendet, då är det verkligen inte oberoende. Staten är ändå alla medborgare tillsammans.
Notera här att oberoende syftar på oberoende från staten. Inget annat.
Det intressanta är att nästan alla medier i Sverige är på eller annat sätt beroende av bidrag från Staten, blir inte precis oberoende media när vi har den ordningen.
Vilket jag även det ser som ett stort problem.
Jag vet inte hur man ser det idag, men på TV-licensens tid var däremot radion “gratis” då man ansåg att det var det hållet man fick ut meddelande till allmänheten i händelse av krig o dyl.
Personligen har jag ofta talat mig varm för en radiokanal och en TV-kanal finansierade av staten. Här ryms då nyheter utan vinstintresse, utbildningsradio, kultur, reklamfri barnprogram etc. Skippa nöjesprogram och sport som det finns (vinst)intresse att driva kommersiellt och reklamfinansierat.
Håller med här, gillar konceptet med SVT/SR, men det känns som att det är lite för mycket som är med i “tvångsfinansieringen”.
Tröttnade på att CMore kostade så jäkla mycket under hockeysäsongen, gick från 450kr i månaden till 550 kr denna säsong, då tackade jag för mig och bytte. Vi har fortfarande netflix.
Jag tycker det är lite knepigt att de postar en sådan här debattartikel utan att tydligt förklara HUR man gör den här piratkopieringen. Jag tror det är många som blir sugna på att prova, utan att veta hur de ska gå vidare!