Ska få tillbaka 17000kr, sedan göra avdrag för att sålt min bostadsrätt med förlust bör jag få ytterligare ca 14000kr där om jag räknat rätt. Lite plåster på såren efter mitt livs sämsta investering (lgt centrala sthlm i 5år).
5000 i kvarskatt. Som jag betalar med glädje. Jag lånar hellre pengar billigt av staten än att de lånar billigt av mig. Men jag har dock full respekt för det psykologiska för de som tänker tvärtom och jublar över att få tillbaka på skatten.
Fick betala 300kr, kan jag leva med.
Läste att det finns de som använder skatteverket som hävstång i sitt sparande. Betalar systematiskt mindre skatt och investerar pengarna istället, gratis lån. 
Det var ju generöst av din arbetsgivare. Själv håller jag på att bli fattig av att köpa allt dasspapper och kaffe!
Men jag undrar också om det går att dra av. Köpte ändå ny skärm, stol och lite annat förra året.
Trodde det inte var möjligt! vill du dela med dig vad som hände?
4 kkr tillbaka … kan inte hitta något avdrag alls
För tråkigt att deklarera nu för tiden 
-
Köpte när den när priserna var på topp (2015) innan amorteringskraven.
-
För litet sovrum för att få plats med stor säng och bo två i lägenheten. Så blev lite dyr att köpa själv.
-
Hade otur med vitvaror osv som gick sönder.
-
Låg på markplan
-
Lade en hel del pengar på att snygga till (nytt golv, säkerhetsdörr, renovera sovrummet)
Tog 1 år från första visningen till att den blev såld med uppehåll och renovering därimellan pga fick inte såld första svängen. Alla utgifter + mäklararvode blev mindre än vad jag gav för den.
Den hade dock ett otroligt bra läge, uteplats och väldigt fräsch i allmänhet.
Personen jag köpte den av gjorde ca 1m i vinst på de 6-8åren hen bodde där 
Fick tillbaka 5200 tror jag. Tidigare år har jag fått ca 15 - 20 k tillbaka men min årslön har ökat senaste åren samt mitt kapital på ISK som troligtvis gör att jag skattar betydligt mer. Trodde jag skulle få ut mer då jag gått ur svenska kyrkan som kostade mig typ 6 000 kr per år men tydligen inte 
Verklig scam det med svenska kyrkan missar man november så får man vänta ett helt år, sjukt system. Blankett påskriven etc. Grämmer mig fortfarande att jag glömde gå ur innan första året jag fick lön.
Jag och tjejen fick 25k var. Wtf lixom?
Fick tillbaka 3700kr. Ett fasträntekonto löpte ut. Sambon fick 6K. Hade det inte varit för ränteavdraget hade jag haft runt 1000kr.
Fungerar väl lite som en försäkring betalningsmässigt. Mina bekanta som valt att gå ur gick ner till deras kontor och skrev på, busenkelt och kostar såklart inget. Du kan dessutom lämna när som helst under året så det är till och med enklare än att säga upp än en försäkring.
Begravningsavgiften går däremot inte att välja bort eftersom den är statlig (men sköts av kyrkan på de flesta orter).
Själv ser jag ett stort värde i att vara med.
Det är inte så trivialt tyvärr. Det kan ha hänt en del på skattekontot sedan saldot 2020-02-06. I mitt fall har de dragit tillräckligt under slutet av februari att jag inte kan kvitta min restskatt mot saldot på skattekontot.
Utveckla gärna. Vanligaste skälet folk uppger är för att bevara och underhålla alla kyrkor och dess kulturarv, men detta står staten redan för (460 miljoner kronor 2020). Medlemsavgiften går endast till att finansiera kyrkans löpande verksamhet.
Årets deklaration blir en intressant övning för mig, en liten perfekt storm. Jag har ganska mycket aktier som ska deklareras på K4 (sista jag hade på vanlig depå), jag ska göra en återföring av investerarbidrag för ett bolag som gjort konkurs inom fem år från köpet och slutligen ska jag deklarera förlusten i samma bolag pga konkursen. Har fått min deklaration nu, men måste vänta tills tjänsten öppnar för att se vad det här innebär rent ekonomiskt.
Jag tycker att kyrkan gör ett viktigt arbete, framförallt utåtriktad verksamhet: hjälper hemlösa, pratar med ensamma, etc. Här listar de själva olika typer av anledningar till att vara med: Anledningar att vara medlem - Svenska kyrkan
Där jag vanligtvis går i gudstjänst när det inte är Corona tror jag de talar om att det statliga bidraget för kulturarv täcker ungefär 50-75% av de faktiska kostnaderna (och sjunker).
I mina ögon är kyrkobyggnaderna monument av en tid när makt och rikedom tyckte att kyrkan var viktig. En del kyrkor kommer sannolikt att bevaras men redan nu uppfattar jag att det sker på bekostnad av verksamhet. Allt underhåll sker tillsammans med experter från länsmuseer som utövar tillsyn så det finns inga genvägar och för landsbygden blir det svårt att bära ändå.
Läste en artikel som jämförde kyrkan med fotboll och skrev att ca 14 miljoner svenskar firar gudstjänst per år. Det är färre som går på allsvensk fotboll (kanske i paritet om man räknar TV-tittare
). Fotbollen får 33M årligen.
TLDR. Jag tycker verksamheten är minst lika viktig som kulturarvet
Klar du ska stötta en verksam som du tycker är viktig 
Själv tycker jag att Svenska Kyrkan i första hand borde förvalta sitt egna kapital bättre, runt 40 miljarder SEK. Om man läser deras årsrapporter så ser man att de rätt ofta går plus 1 miljard SEK per år. Totalt sett skulle kyrkan kunna verka för att sänka avgiften tycker jag.
Det verkar som om tillgångar sköts centralt via stiften,13 st. Har inte så bra koll på hur ekonomin ser ut men det låter ju som ganska goda förutsättningar för tillväxt. Där jag finns har de sagt upp personal för att möta framtiden. Ska fråga runt lite hur det faktiskt fungerar. Vill minnas att någon jämförde avkastningen på stiftsnivå med omsättningen på en medelstor församling.
Har aktier på ett vanligt fondkonto.
Har haft utdelning på dessa och skatten drogs direkt.
Behöver jag ändå ta upp detta i deklarationen?
Då håller jag helt med @JFB att du definitivt ska stötta en verksamhet du tycker är viktig. Min poäng var bara att man ska bara stötta Svenska Kyrkan om man tror på verksamheten dom bedriver, inte för att man är född i Sverige innan 1996. (eller för att ens föräldrar valde att döpa en i kyrkan) Finns massor av andra organisationer som gör bra saker ute i samhället/världen som också behöver pengar.