Deklaration 2021

Tänkte vi kunde ha en tråd kring deklarationen för året 2020. Har ni fått den? Kvarskatt/Återbäring? Tips på avdrag. Hit me! Sambon fick sin idag. Hon fick tillbaka 6800 kr. Förmodligen pga ränteavdraget.

1 gillning

Jag måste betala en extra skatt på nästan 100000 :grimacing:

Så går det när man tjänar miljoner på kryptovaluta =P Skämt åtsido. Har du sålt en bostad?

1 gillning

Nej det har jag inte. Jag ska få en professionell att granska detta, men jag tror att det beror på vissa intjänade aktier. Vanligtvis dras skatten för dessa ut från min nästa lönebesked, men jag tror att det i det här fallet inte hände.

1 gillning

Kommer återbäringen eller restskatten som en överraskning bör man kanske fundera på om man har tillräcklig kontroll på sin ekonomi.
Jag själv har alltid restskatt att betala.

1 gillning

Eller kanske om skatten kommer som en överraskning, hände något oväntat, till exempel att en arbetsgivare inte betalar skatt som vanligt eller en arbetsförändring som skapar en unik situation. En liknande typ av ovanlig händelse som den tid då skatteverket sade till mig att betala 40 000 för flera år sedan och vid granskningen insåg att de måste betala mig istället.

2 gillningar

Jag kan inte komma ihåg (läs: så länge jag kommer ihåg; kanske 7-8 år tillbaka :wink: ) som jag INTE åkt på minst femsiffrig kvarskatt. Det har nog aldrig varit under 30k extra som sak in som inte dragits automatiskt under året. Fast jag ser det som positivt; du vill inte få skatteåterbäring. För det innebär att du betalt in för mycket under året = (s)taten lånat gratis av dig. Det är bättre att du lånar gratis av (s)taten och sedan betalar tillbaka det i samband med deklarationen :wink: haha

2 gillningar

Fördelen med att driva egna AB:n och samtidigt vara ekonomi-nörd är att deklarationen aldrig är en chock. Jag räknade fel på 1 kr förra året. Tufft att ha en sådan stor skuld till skatteverket. :wink:

Min e-brevlåda för övrigt är ännu tom. Uppenbarligen har inte alla fått deklarationen ännu? Edit: Ah, den kanske inte har dykt upp för någon ännu.

2 gillningar

Något jag ska göra i år är använda ett avdrag á 350 kr för cykelresor till och från jobbet.

Visste inte att sådant fanns förens jag läste en artikel om “10 tips inför deklarationen”

Samma här, mitt förra inlägga ska inte tolkas som att jag någonsin blivit förvånad över min kvarskatt. Jag har alla gånger hittills kunna förutspå dessa med väldigt hög precision och mitt rekord är också precis 1kr faktiskt :smiley:

1 gillning

Den kommer skickas ut mellan 3-9/3 för de som har digital brevlåda. 10/3 kan man se deklarationen på Skatteverkets “Mina sidor”. Min sambo har redan fått sin men jag har inget ännu.

Jag har kikat på detta tidigare och förstått det som att man enbart får detta bidrag om ens totala resekostnader överstiger 11 000:-. Dvs om man alltid cyklar får man inget bidrag för då kommer man ju inte upp i summan? https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdragforresortillochfranarbetet/annattransportmedel.4.515a6be615c637b9aa41be.html

4 gillningar

Där ser man! Borde rimligtvis ha lyfts fram i artikeln :disappointed:

Är det någon som vet efter vilka principer Skatteverket skickar ut deklarationer? Jag har inte fått ännu. Funderar på om de går efter vilken månad på året en är född?

Jag fick min precis. Född slutet på december

1 gillning

Fick min igår eller förrgår, född januari.

Fick imorse, född september. Tycks inte vara något samband

Ok. Måste vara något annat mönster alltså.

Förlåt min okunskap. Jag förstår att jag fått kvarskatt, men vad betyder nästa rad? Har jag ändå pengar till godo? Eller är det vad som är inbetalt för nästa år?

Som jag förstår det behöver du inte göra någonting. Överskottet på sparkontot är större än din kvarskatt och pengarna kommer att dras automatiskt på rätt dag.

Om du anmäler ett konto kan du få överskottet utbetalt till det kontot.