Deklaration donationer i USD, uttag till SEK

Jag har tar emot donationer i USD till några open source-projekt som jag har. Jag deklarerar det som inkomster på blankett T2, där jag använder Riksbankens årsmedelvärde för USD/SEK för 2024.

2024 valde jag att ta ut en del av dessa pengar från Paypal, där de är förvarade i USD, till mitt svenska bankkonto.

Borde jag då fylla i något i K4, för valutavinst/-förlust? Pengarna var ju redan USD från början, så det är ju inte en rak av vinst/förlust i SEK->USD->SEK. Däremot har jag börjat tänka att Skatteverket tänker att jag borde ta värdet av en donation i SEK vid donationstillfället och jämföra med hur mycket SEK jag nu får ut till mitt bankkonto. Är det så?

Exempel:

Händelse Paypalkonto Svenskt konto
Donation 2023-10-01 +2 USD (24 SEK)
Donation 2024-05-04 +1 USD (12 SEK)
Donation 2024-08-10 +3 USD (30 SEK)
Uttag 2024-12-12 -2 USD +22 SEK

Nu är det kanske 50 insättningar av 1-3 USD över två år. Kan man förenkla på något sätt eller måste jag veta SEK-värdet av varje insättning (Går ju iofs att skripta)?

1 gillning

Tror huvudregel säger att man ska valutakonvertera den dagen händelsen sker.

Men killgissar att det går bra med medelvärde så länge beloppen är skapligt jämnt spridda och det inte är uppenbart försök till att sänka skatten.

Säg att du växlar en miljon i januari och 100kr i december, då blir snittkursen lite väl missvisande. Men om det istället skulle handla om 100 tusen per månad =+ 50 tusen skulle snittkursen vara ok. Men som sagt, en killgissning

1 gillning

:+1:

Jag frågade Skatteverket om jag kunde använda tidigare års deklarerade inkomst av hobby (T2) för summorna för tidigare år och det gick bra. Den är ju beräknad med rätt valutakurs. :slight_smile: (Riksbankens medelvärde och det är små summor spridda jämt över året.)

Jag säger inte att jag gjort rätt, men så här har jag gjort, om någon annan undrar.

Här har jag tagit summan av försäljningsraderna: