Del av arbetsgivaravgift går till pension men hur stor nytta av det har de med låg livsinkomst?

Om jag förtydligar lite så här:

Tänk någon t ex har pluggat på högskola 4 år men sen av olika anledningar inte jobbar med det, varit föräldraledig under ett antal år, kanske varit sjukskriven en tid, kanske jobbat deltid ganska många år. Dock finns bra egen intjänad tjänstepension att ta ut från 55år. Säg att ålder idag är t ex 50 år.

Som jag förstått det kommer personen inte upp i lägsta nivå för garantipension med en normal lön på säg 30000kr/månad under de återstående åren OM man väljer gå i förtidspension vid 55 år och t ex leva på tjänstepension och övrigt sparat kapital. Dvs det blir liksom ändå bara garantipension som blir den allmän pensionen.

Har man då eget AB borde det ju ur pensionssynpunkt i så fall vara mer lönsamt att sänka lönen och istället ta ut det uppkomna överskottet som utdelning och sen t ex spara det på ISK. (Ur sjukpenningsynpunkt osv finns det andra avväganden) TROTS att 18,5% går in till allmän pension gör de liksom ingen nytta eftersom personen ändå inte bedöms komma upp över gränsen för “garantipension”.

Jag tänker mig att det kan vara ett hyfsat vanligt scenario om jag tänker mig in i en “schablonbild” utifrån min egen bekantskapskrets. T ex ett strävsamt par som driver ett AB som gått ganska bra lönsamhetsmässigt. Mannen kör t ex entreprenadmaskin och kvinnan har varit hemma med barnen skött administrationen i firman på deltid, jobbat deltid med lite extra småjobb osv. De vill nu inom några år avveckla firman, sälja maskinerna och gå i förtidspension vid 55 års ålder.

Att i det fallet tänka att 18,5%-enheter av arbetsgivaravgiften ändå går till den egna pension stämmer ju först när man kommit över det som krävs för garantinivån för pension. Annars borde det ju vara bättre att ta lägre lön och högre utdelning istället.

3 gillningar