Det är väl det som brukar kallas förankring? Om du vill göra något som påverkar 5 andra personer så bör du bolla din idé enskilt med dessa 5 personer innan du påbörjar någonting. Inte för att få 5 st godkännanden, utan för att vänja alla vid tanken på denna möjliga förändring, och få feedback på din idé.
Några små tips:
-
Var uppmärksam på förändringar. Jag var nere i Holland och höll en kurs för anställda vid ett stort företag och som vanligt var jag redo att fylla i formulär om kunskap och respons för varje kursdeltagare efter kursen men deras HR hade istället börjat låta varje kursdeltagare fylla i ett formulär där kursen och kursledaren skulle bedömas. Det var nytt.
-
Se till att att resultatet av dina arbetsuppgifter håller hög kvalité.
-
Bli inte förvånad eller förbannad om någon annan tar åt sig äran för ditt slit, det löser sig för sanningen kommer alltid fram till slut.
-
Var kreativ, chefer uppskattar anställda som lyckas tänka utanför boxen och finna nya lösningar.
Min bild är alltså att det ofta är viktigare att chefen anser att förändringen är bra och önskvärd än att alla berörda gör det. De berörda kan säkert vara öppna för förändringen men kommer inte att ta några initiativ förrän det blivit tydligt att chefen efterfrågar förändringen.
Jag är själv är starkt förändringsdriven. Att bara slaviskt följa rutiner som någon annan hittat på framstår för mig som en orgie i meningslöshet.
När jag var ny på arbetsmarknaden tog jag för givet att alla på arbetsplatsen skulle vara intresserade av, och se nyttan med, effektiviseringar av olika slag. När jag kom på en metod för att göra en viss arbetsuppgift på halva tiden skulle alla kollegor självfallet vara intresserade av detta och göra likadant, när de bara lärt sig den ny metoden. Tyvärr hade jag fel.
De invändningar som man kan komma med här handlar om att detta var i offentlig verksamhet. Det handlade också om administration, alltså annat än kärnverksamhet. De chefer som var inblandade var inte så intresserade av arbetsuppgifterna på detaljnivå. Även om nyttan av förändringarna var uppenbar var det inget de orkade prioritera. Iom att chefen inte orkade så orkade ingen annan heller.
Hade det varit i en konkurrensutsatt verksamhet och handlat om kärnverksamhet dvs. direkt kunnat påverka företagets lönsamhet hade rimligen chansen varit större att chefen varit intresserad av att driva frågorna.
Utöver det vanliga:
- Jobba utomlands (beakta beskattning och lönenivå)
- Lär dig språk
- Visa att du kan leverera resultat i en internationell miljö
Ser din poäng men skulle nyansera det till “gå inte hem först och gå inte hem sist”.
Det gäller att vara hjälte på natten (kul på festen) och hjälte på dagen (möta upp på jobb med energi och kanske kaffe till kollegorna dagen efter).
De där småalkoholiserade festprissarna som kommer bakfulla till jobbet blir mest ett skämt över tid.
Det här kan jag absolut inte rekommendera annat än om man är sugen på en facklig karriär.
Det beror på omständigheterna och vilket jobb man är på etc skulle jag säga. Om det är en stor industrikoncern så håller jag med dig, men om man tex är på en mindre arbetsgivare med 100 anställda så kan det istället vara ett alternativt sätt att komma närmare Ledningsgruppen och att visa sig engagerad samt att förstå hierarkin och beslutsvägarna. Jag har som jag skriver längre upp sätt flera bra exempel på personer som fått hjälp i sin karriär genom att ta förtroendeuppdrag (behöver inte bara vara fackliga). Sen beror det också på vad för sorts karriär man vill ha.
Kul tror att läsa, jag har 1 år kvar på en civilare och funderar på att söka trainee jobb som löper 6-24 månader. Går en bred linje så kan söka mig till väldigt många företag och branscher, några tips här och är det en bra väg att gå?
- Ditt första jobb kommer sannolikt inte vara ditt drömjobb, ta ett som är good enough så du får in lön och börjar bygga på ditt CV. Därefter har du en stadig grund för att söka nästa jobb och vara mer kräsen, begära mer lön och få ett bättre och roligare jobb.
- Nätverka och försök hålla kontakter levande även efter att du bytt jobb
- Sträva efter att kompetensutvecklas och inte göra samma saker år ut och år in
- Håll dig “anställningsbar”, även om du har ett jobb du gillar (se punkt 3)
- Gå på intervjuer oavsett om du söker jobb eller ej. Det är bra träning, du får en insikt i marknadsläget, det går att använda i löneförhandlingar och det är kul att veta att man är eftertraktad.
Se till att du jobbar i en organisation som har chefer som har utrymme att värdesätta det du gör och kan stötta dig i dina ambitioner.
Hårt slit med utmärkta resultat spelar inte alltid så stor roll, även i det privata. Det beror helt på organisationen och dess kultur.
Mitt bästa tips är att tänka ur arbetsgivarens perspektiv. Vad behövs? Vad värderas på riktigt? Vad levererar de som har högst status på arbetsplatsen?
Alltför många resonerar lite för kaxigt utifrån sitt eget perspektiv (alltså vad man själv kan få av AG eller borde få slippa att göra) men man behöver vara mer värdeskapande än vad man kan tro för att få den sortens fri lejd.
Passa på att vara hoppjerka i början av karriären. 12-24 månader vardera på första tre jobben kan ge en rejäl boost i plånboken. Efter det tredje jobbet börjar dock folk dra öronen åt sig.
En variant här kan vara att inte vara rädd för att ta uppdrag via bemanningsföretag. Den vägen kan man få hoppa runt en hel del utan att det behöver se dåligt ut.
Minns vad Kjell A Nordström sa på 90-talet under en föreläsning angående karriärstips. (Het ekonomiprofessor på 90-talet)
- Välj en bra chef att ta rygg på.
- Var beredd att byta jobb ofta/flera gånger.
- Skaffa husvagn! För du kommer att behöva flytta ofta.
Rätt väg, ger mycket inför framtiden.
Förbered dig alltid inför möten. Läs in dig på vad mötet skall avhandla.
Många, i varje fall i min branch, kommer till möten oförberedda. Det är det enklaste sättet att alltid vara i förarsätet.
Om du har möjlighet, ta chansen med jobb utomlands. Rent allmänt bra med erfarenheten, och är du inom IT så finns det oändligt med möjligheter. Lönen ligger högre också.