Dela hotellrum med kollegor, vad är praxis?

vad är praxis om man jobbar på resande fot?

låt oss säga att du är på kurs, konferens, besöker leverantör eller ligger borta på jobb. brukar man då få dela hotell med kollegor eller får man ett eget rum?

vetefan om det gäller företagande riktigt, men nu hamnade tråden där

1 gillning

Har gjort det som doktorand på konferenser.

3 gillningar

Om man är i startup mode ja. Annars weird. :see_no_evil_monkey:

9 gillningar

Nackdelen med att dela rum är om man har olika kvällsrutiner eller den ena snarkar. Kan sabba hela dagen efter vad gäller fokus och energi. :see_no_evil_monkey:

Edit
Eller om ens kollega är kreepy. :grimacing:

4 gillningar

Jag har aldrig delat rum när man är på jobbresa.

5 gillningar

Praxis är eget rum. Vi har vid något tillfälle inför en stor konferens fått frågan om någon/några skulle vara OK med att dela rum, när det varit brist på rum. Det framfördes på ett mycket tydligt sätt att det var helt frivilligt och eventuellt inte behövdes, men ifall…

5 gillningar

Där jag jobbar nu delas det hotellrum på konferenser etc. Optionen eget rum mot löneavdrag finns oftast.

Aldrig varit med om det tidigare och jag avstår övernattning om möjligt, annars hoppar jag hela evenemanget.

11 gillningar

Är doktorand och har alltid haft eget hotellrum. Doktorandkollegor från andra universitet tycks inte alltid vara så lyckligt lottade. Det går bra nu.

3 gillningar

Eget rum, men om jag är iväg och en nära kompis är iväg på samma brukar vi vilja dela för att chittchatta och umgås :smiling_face_with_three_hearts:

2 gillningar

Så när ja låg ute på jobb som sanerings arbetare på industristopp så delade man alltid, men det var 12 timmars skift o man delade alltid med en person som hadde 12 timmars skift när du var off så man krockade aldrig eller så eller va i hotell rummet samtidigt och det funkade alltid bra.

Precis, hade aldrig eget rum som doktorand… Som anställd, definitivt.

1 gillning

Inom regionen: standard att dela rum med kollega av samma kön.

2 gillningar

Vi dela rum, ibland råka det till och med sig att de bara fanns en säng (dubbelsäng) men oftast var där nog sängar som gick att ta isär. Detta gäller alltså folk av samma kön, om de var två olika kön så var de nog två rum.

1 gillning

Dagen jag blir inslussad i ett rum med en kollega är dagen jag skapar problem hos HR. Är absolut inte intresserad av att dela ett intimt utrymme och sova nära en kollega. Är på affärsresa inte på resa med vänner.

21 gillningar

Jag har rest en hel del i jobbet och inom min bransch (IT) så är det standard med eget rum för alla resor till kund, kick-offer och externa konferenser m m. Är man ute på kunduppdrag så har det varit ovanligt att man behövt dela rum. Undantaget brukar vara större konferenser ordnade av företaget självt, där man förväntas dela rum alternativt betalar merkostnaden för enkelrum privat.

1 gillning

Alltid eget rum i tjänsten

1 gillning

Vid större tillställningar brukar arbetsgivaren fråga om någon vill/kan tänka sig att dela rum, tackar man nej får man eget. I övrigt är det alltid standard att man har eget rum.

Har väl hänt någon enstaka gång att man delat, men då inte pga. arbetsgivaren, utan pga. kollegor bokat sent eller fel och blivit utan rum och det varit fullbokat överallt.

Tror arbetsgivaren skulle ha mycket svårt att få igenom en policy som sa att man ska dela rum.

1 gillning

Jag var nyanställd och junior. Skulle åka på min första jobbresa med en kollega.

Någon HR-människa släntrade förbi våra platser (ja, på den tiden arbetade man inte på distans) och ville kolla av några saker runt resan (visum och vaccinsprutor osv). I samband med samtalet sa min seniora kollega att vi gärna ville dela rum, vilket jag inte vågade säga emot som nyanställd.

Det visade sig att kollegan var den störtsta snicksnackaren på företaget och hade behov av umgänge - gärna dygnet runt. Människan talade oavbrutet all vaken tid och övrig tid snarkade han enormt högt. Min första jobbresa som också är bland de värsta 3 veckorna(!) av mitt liv.

Men misstänker att kollegan var jättenöjd med resan.

11 gillningar

Har alltid delat rum med kollegor av samma kön och i ungefär samma ålder på resor med jobbet.

Före resan har vi fått säga vilka som delar eller vilka som föredrar att ha eget rum. Förvånad att så många verkar vara totalt mot att dela rum.

1 gillning

:rofl::rofl::rofl:

Kan inte mer än hålla med.

Alla vet att doktarander inte har några rättigheter…

:sweat_smile:

Allt annat än eget rum är oacceptabelt.

6 gillningar