Dela hotellrum med kollegor, vad är praxis?

Vi gjorde det när jag jobbade på ett av de stora konsultbolagen i Sverige. Det var standard, jag vägrade dock. Där jag jobbar nu har det aldrig varit tal om att dela rum.

Eget rum.

Dela rum gör jag med min fru.

3 gillningar

Det är snarare förvånande att du verkar tycka att det är ok.

7 gillningar

Varför skulle det inte vara ok?

2 gillningar

Absolut inte ok att vara tvungen att dela rum! Man ska inte behöva dela med sig av sitt privatliv och ev medicinska bekymmer eller dylikt. Man har rätt till sin integritet.

1 gillning

Privatliv är privatliv och kollegor är kollegor.

Inte varit med om något annat än egna rum hittills i arbetslivet och som någon uttryckte det “Den dagen blir jag ett HR-problem” :laughing:

Tågluffade med en av mina bästa vänner förra sommaren och delade rum under 2 veckor. Det var tillräckligt påfrestande, haha.

3 gillningar

Undrar hur det fungerar rent arbetsrättsligt? Kan inte tänka mig att arbetsgivaren kan tvinga en anställd att dela rum eller hävda arbetsvägran om denne vägrar.

Sen tror jag att inställningen till detta varierar, på vissa arbetsplatser ses det kanske som en ”lyx” att få åka på konferens/tjänsteresa, i sådana fall kan jag tänka mig att man är mer villig att dela rum. Om resor däremot är mer vanligt förekommande har jag svårt att se att arbetsgivaren skulle få någon större acceptans för detta…

Intressant att alla säger eget rum. Jag har alltid delat rum på konferenser (3 olika bolag).

1 gillning

Aldrig varit tal om att dela rum när jag rest men skulle inte bry mig så mycket så länge det är olika sängar :slight_smile:

Du verkar inte varit på så många affärsresor eftersom du resonerar som du gör. Om du i tjänsten har +50 nätter på hotell per år är det rätt skönt att ha sinnprivata space när arbetsdagen är slut.

Klart att det kan vara kul att dela rum med bästa kollegan på den årliga konferensen om övriga antal resdagar är 0 dagar. Då blir det mer en kul grej, men gång 74 samma år är det inte riktigt lika roligt när du landat efter den där 11 timmar långa flygresan med två byten.

8 gillningar

Vi jobba så långa dagar så man hann bara äta, duscha och gå och lägga sig. Så de var nog ingen större skillnad.

EDIT: och då har jag alltså jobbat på resande fot 165 dagar om året i 4år, förståss om man var på längre projekt någonstans så blev de oftast ett hus hyrt och man fick ett eget rum i huset men när nya projekt osv hittades så bodde man nog tillfälligt på alla de möjliga motell/hotell osv..

Man vet även att man bott för mycket på hotell om man endast tar gröt på hotellfrukosten :joy:

Där är du något på spåren. Jag har rest någon eller några gånger per år med trevliga kollegor, inte några gånger i veckan.

3 gillningar

Mina senaste arbetsgivare har haft ungefär samma upplägg – när det var intern konferens/team building så har vi delat rum med den kollega man varit närmast. Vid tjänsteresor var det däremot alltid eget rum.

Frågan är om jag skulle accepterat delat rum idag. Tror inte det faktiskt.

1 gillning

Intern konferens med hela bolaget = delat rum.

Åka iväg för arbete på annan ort = eget rum.

min erfarenhet:

Ren jobbresa: eget rum
Teambuilding med inbakade trevligheter också: delat rum

3 gillningar

Jag är så nöjd med att för evigt slippa detta.

7 gillningar

Därför att på mitt hotellrum behöver jag vara ifred. Hoppa runt naken. Borsta tänderna och fisa i kanon. Kolla på en film. Jobba ikapp mail. Träna. Ringa frun. Sova ensam utan en snarkande kollega. Släcka lampan när jag vill.

Jag har haft perioder med 100+ hotellnätter per år. Numera mycket färre. I över tjugo år. Har ALDRIG fått frågan om det är aktuellt att dela hotellrum. Men så har jag haft seriösa arbetsgivare också.

4 gillningar

På tal om teambuilding, jag jobbade på samma ställe i många år, och det årliga evenemanget var inledningsvis ganska omfattande med boende, måltider, bowling och öppen bar. Evenemanget blev mindre och mindre och så småningom ägde det rum på arbetsplatsen några timmar efter arbetstid. Året därpå stängdes avdelningen ner.

Jag har alltid haft ett eget rum för dessa evenemang, och bara misstanken att något annat hade lett till att jag inte deltog.

Varför sittar jag med en misstanka om att det bara är vid det offentliga som man delar hotellrum?

Har alltid eget rum på vanliga tjänsteresor, däremot har vi ibland resor av lite annan karaktär där man bor ihop, och ofta då många i samma rum. Det kan arbetsgivaren bestämma om andra alternativ inte är möjligt/rimligt med hänsyn till avstånd mm

Du får man extra ersättning på traktamentet.

Så arbetsrättsligt kan man det på det avtal vi har.

Statlig myndighet, gissa vilken som har tillgång till lokaler över hela riket för man bor många i samma rum ..:laughing:

Har jobbat offentligt en kort period i livet. 100% egna rum även vid teambuilding.

Jag vill inte dela. Gjorde det en gång (eget rum men delat hus/toa).

Som @Chrysos skriver så behöver jag strutta runt, ringa hem och gå på en egen toa. Annars hade jag slutat.. Nu får jag välja själv, så inget problem :grin:

1 gillning