Det är klart att det finns grader i helvetet och att jag under pistolhot hellre tvångsdelar rum med en trevlig kollega än en seriefisande snarkpelle. Men rent krasst har jag svårt att se framför mig hur ohemult extrovert man måste vara för att inte föredra att sova ifred från de kollegor man spenderat hela arbetsdagen med.
Förra veckan spenderade jag fyra nätter på tre olika hotell med en rad olika kollegor som jag träffade under en resa i Tyskland och Schweiz. Långa dagar med start ca 06:00 och fullspäckade scheman ända fram till middagsslut ca 23:00. Då behöver man det lilla andningshål man får på hotellrummet.
Förstår att det blir något annat vid regelbundna resor ungefär varannan arbetsdag. Själv har jag inte rest mycket med jobbet där någon slags prestation krävts eftersom majoriteten av resorna varit av teambuilding och konferensstuket.
När jag var ny på ett jobb på ett konsultföretag, fick jag följa med på en s.k. bonusresa. Det var en bjudresa utomlands, utformad som en konferens. Kort innan avresa fick vi reda på att vi skulle få dela rum två och två. När vi väl kom in på rummet insåg vi att vi det dessutom var en 160-säng som vi skulle dela på. Jag och min kollega förstod inte att man kunde be om extra täcke, så vi delade t.o.m. täcke under konferensens tre dagar.
Jag fick göra det när jag började jobba några gånger men har haft eget rum dom senaste 18 åren. Osäker vad bestämmelserna säger men skulle någon säga åt mig att dela rum idag så skulle jag inte åka på det jobbet. Viktigt enligt mig att få sin egentid och kunna varva ner efter jobbet.
Har jobbat statligt och kommunalt hos tre olika arbetsgivare och har aldrig kommit på tal, oavsett om det är konferens eller arbetsresa
Mitt ex som jobbar hos en IT-konsult delar rum om det är en konferens. Sen får de inte heller arbetstid när konferensen är på en helg. (Bolaget är ett av de större med tusentals anställda i Sverige)
Som doktorand; delat med andra av samma kön. Inklusive en “minnesvärd” som uppenbarligen inte var blyg för att “dra i sig” lite i sängen på morgonen även med en annan person i samma rum…
Som arbetare på företag; vi brukade ha delat men slutade för några år sedan. Good riddance, man sover bättre utan en ytlig bekant i rummet. Har företaget inte råd att täcka kostnaden för någon att sova på hotell har de inte råd att skicka personen.
Det beror ju på vad man har för förutsättningar och överenskommelse med arbetsgivaren. Jag reser eller arbetar ofta utanför vanliga arbetstider, inklusiver helger om så krävs. Jag får inget extra betalt för det. Min vanliga ersättning är tänkt att täcka detta oavsett hur mycket tid jag behöver lägga på att sköta mitt jobb.
Vet inte om du har någon speciell överrenskommelse men även om man har bortförhandlad övertid är det inte tänkt att täcka hela helger, bara restiden.
Skulle aldrig falla mig in att lägga en helg på det sättet utan ersättning. Har rest och jobbat en hel del helg där de med bortförhandlad övertid fått ta lediga dagar senare som kompensation.