Dela kostnad och avkastning uthyrning andrahand

Jag har en bostadsrätt med rätt till andrahandsuthyrning och ägt bostaden i snart två år och haft den uthyrd hela tiden. Min livssituation har förändrat och jag behöver ta ut kapital på bostaden och har hittat en möjlig investerare som kan lägga 2 mkr (bostaden är värderad 3,1 mkr).

Jag funderar på underhållet av bostaden, då det är lägenhet så är kostnaden minimal, men jag har inte hittat någon schablonsiffra så som man kan göra på hus eller villa. Vad är rimligt kr/kvm i underhåll per år?

Jag ska även lägga upp en kalkyl och funderar på hur man kan presentera upplägget mest attraktivt. Ska avkastningen vara oberoende av uthyrning (jag tar all risk) och ge 5% avkastning, eller ska man skriva in att avkastningen är baserat på uthyrningen (delad risk). Jag kommer sköta all administration och koordination med hyresgästen.

Jag förstår inte idén här. Bygger kalkylen på privatuthyrningslagen? Finns ingen tidsbegränsning alls från BRF:en?

Föreningen kommer sannolikt neka din “investerare” medlemskap i föreningen då denne inte planerar att använda bostaden som permanentbostad.

3 gillningar

Jag antar att du menar per år och inte per månad? Det låter helt klart som den enklaste modellen, att konstruera det hela som ett vanligt bostadsrättslån.

Vad är skälet till att du inte bor i lägenheten utan dels andrahandsuthyr den och dessutom avser fortsätta med det? Även om man har möjlighet i en BRF att andrahandsuthyra är det styrelsen i BRF som bestämmer om skälen för det är rimliga. På det du skriver låter det som du använder lägenheten som pengamaskin vilket inte är ett godtagbart skäl.

1 gillning

Du inlägg ger inget svar på min fråga utan avser endast att provocera.

Min tanke är detsamma, men oäker på om jag ska bära hela risken. Kalkylen blir svårare om man delar risken, oklar på hur den ser ut. Vad är rimlig kostand för underhåll av lägenhet?

Det där är ett dumt och osakligt påstående. Du utgår från att du har en modell som funkar. Det är inte sannolikt att det skulle stämma. Att bli ifrågasatt är det mest naturliga där. Skulle det sedan på något oklart sätt vara så att du rent faktiskt har en lösning så vore den intressant för väldigt många. Jag tror dock inte på det alls.

Den modell som funkar är att sälja bostadsrätten och köpa en äganderätt. Då blir din plan realistisk.

Om vi tänker oss att du är kompis med ordförande i BRF:en så är det inget som håller. Han kommer att avgå om några år. Du lär också få problem med Skatteverket. Jag utgår från att det är Privatuthyrning som du tänkt dig.

Hej

Skriver enbart då jag själv trodde uthyrning vat en bra grej gjorde detta under året då min bistad gick ner i värde ca 100 k per år och idag vad ajg vet äkar int priserna något nämnvärt de väl tyo stagnation. Så tror du klr med lite glädjekalkyler som jah också gjorde tills jag fick mig en reality check. Kolla upp ex man får inta ta ens vilken hyra man vill och är fu säker på att du kan få den såld för 3,1 i dagens läge går 50% lägre pris än begärt . Jag gjorde förlust på 300k men fick skatteavdrag på förlusten. Räknade med ungefär samma glädjekalkyler som du. Använde Samtrygg där visar dem hur många procent över man får ta osv för att inte få skatteverket efter sig med ockerhyra psv tror du har mycket att läsa på skulle du följa reglerna torr jag som mest du kan tjäna ca 10% i vinst om värdet på lgh ökar över tid.mvh reality check. Sedan var det redan problem 2a året jah ville hyra ut med föreningen de nekade i princip och man tvingades sälja till förlust etc.