Dela på restaurangnotor

Tacka vetja Swish där man direkt i appen kan räkna ut hur mycket man behöver betala :+1:

2 gillningar

Vilka tänker du att du ska äta middag med? Kollegor? Andra svenskar?

Mina fördomar säger att det är avsevärt billigare att äta och dricka på restaurang på Balkan.

Jag tror det är mer värt för dig och din sociala status att bara ta notan, eventuellt splitta rakt av, än att börja prata om app att dela notan med (eller på annat sätt räkna upp vem som ätit vad). Speciellt om du har motsvarande en svensk lön och äter ute med folk som har lokal lön.

Med kollegor blir det knappast några oklarheter. Där finns det dessutom en poäng med att vara generös. Det jag framförallt tänker på är att det kommer att bli mycket mer av restaurangbesök generellt. Om det som i Sverige skulle hända någon gång per månad är det ju inte så noga. Om det däremot blir så att en stor del av det sociala livet med familjen och olika bekanta bygger på att träffas ute snarare än hemma blir det lätt en stor apparat.

Det handlar inte om jag eller någon annan beställde en dyrare sorts kaffe utan om sambos och olika barn i en enda röra. Jag har tidigare hamnat i situationer utomlands när man ska dela upp restaurangnotor med 10-15 pers runt bordet. Det har ofta blivit rörigt. I vilken utsträckning detta nu blir en del av vardagen vet jag inte men det vore bra att ha någon modell för att kunna hantera det vid behov. Det handlar alltså inte om att skapa någon millimeterrättvisa utan om att hålla lite ordning.

2 gillningar

Steven är en oslagbar app. Har använts i olika sällskap, olika länder. Aldrig strulat.

Jag har skapat en lösning för att dela restaurangnotor på heter splitty.se. Du fotar kvittot, delar en QR-kod, sen väljer alla vad de beställt och kan enkelt se vad de ska swisha (inkl. dricks).

Tar hemskt gärna emot feedback på webappen jag byggt om du vill testa!

3 gillningar

Splitwise kör vi när vi är ett sällskap under några dagar.