Dela på restaurangnotor

Det har skrivits en del om olika smarta appar för att dela på restaurangnotor. Jag har noterat det och tänkt att det verkar smart och bra. Jag har dock aldrig använt någon sådan app på riktigt.

Nu ska vi flytta utomlands och till följd av det börja gå mer på restaurang än idag. Då kunde kanske en sådan här app vara användbar. Dock känns det lite konstigt att själv ta initiativ till att använda något sådant. Det blir lite lätt lite svårt att hantera socialt, om det nu inte är något som redan är etablerat och används ”av alla”.

Är det någon som har egen erfarenhet av sådant här? Jag menar då både användningen av någon viss bra app och att hantera det sociala kring det.

Vi lär umgås i ganska blandade konstellationer och använda mer än en valuta så en SEK-baserad app, om det nu finns någon sådan, vore inte så användbar.

1 gillning

Vart ska ni flytta? Här på Malta använder iaf alla Revolut, men jag har inte varit med om att någon använt just split-bill-funktionen, utan det brukar bara bli att alla skickar manuellt. Det har också varit rätt smidigt att få betalt genom Revolut från folk som inte har det.

2 gillningar

Jag äter ofta ute med vänner, kollegor etc. Rätt ofta nya personer som kommer in i de olika grupperingarna. (De flesta 30-60 år gamla)
Jag har aldrig hamnat i en situation där någon tagit fram en app eller frågat om vi ska använda en app för att splitta räkningen.

Möjligt det är annorlunda med yngre eller med individer som kanske inte har det lika bra ställt som de jag oftast umgås med.

3 gillningar

Förstår verkligen inte problemet, är väl ingen skillnad på hur man beter sig utomlands mot hemma?

Dela notor rakt av eller bjud varandra, var generös och njut av vänners sällskap. Du får igen det.
Ekonomisk rättvisa är inget att eftersträva vare sig i relationer eller bland vänner.

3 gillningar

Är Revolut något Swish-aktigt? Vi ska flytta till Kosovo. Det är euro som är valutan där men jag tror inte att banksystemet ligger i framkant. Jag kan förstås ha fel.

Jag har ingen riktig erfarenhet av att ”umgås på restauranger” i Sverige heller. Det fanns en tid innan jag fick familj när jag åt ute oftare än nu. Det har dock hänt mycket sedan den tiden.

När jag har ätit ute tidigare har det oftast handlat om att träffa en person i taget och vem som ska ta notan har alltid varit en icke-fråga. Om man flyttar umgänget från det egna hemmet till olika restauranger blir det en ny situation. Min poäng här är inte att vara snål på något sätt. Anledningen till att man äter ute mycket är ju att kostnaden är låg. Jag funderar mer på vilka praktiska möjligheter som finns.

Såhär gör vi i 99% av fallen om vi går ut hemma i Sverige.

Under andra omständigheter, särskilt när vi har varit iväg och rest brukar vi använda Splitwise för att hålla koll på vem som betalat vad. Då lägger vi in allt från hotell / flyg till om någon betalar middagen en kväll osv och sen delar på det. Funkar rätt smidigt och man kan lägga in alla möjliga valutor :slight_smile:

3 gillningar

Jag är absolut inte snål men tycker ändå att det är viktigt att inte betala mera för något än vad jag tycker att det är värt.

Jag betalar gärna 100000 för en resa men 100 kronor för en liten glasskula med ett kex? Nej, helst inte! Att köpa ett extra glas vin till maten för 150 kronor? Helst inte men kan absolut göra det ibland.

Då känns det fel för mig att dela en nota rakt av om jag äter med andra som inte har såna betänkligheter. Varför ska jag vara med och dela på glassen om jag tycker att 100 kronor för en glasskula är vansinne?

Om alla äter/dricker “ungefär lika” kan jag absolut bara dela notan men annars betalar jag hellre min del själv.

5 gillningar

Du menar utomlands? I Sverige äter man väl snarare hemma så mycket som möjligt om man vill spara pengar.

1 gillning

Ja, det beror väl en hel del på landet. Vi svenskar tenderar att anpassa oss hur man gör i landet man bor i.

Generellt sett mycket mindre millimeterrättvisa än vad jag upplevt i Sverige.

Vanligast är antingen att man delar notan rakt av, eller bjuder varandra i omgångar, speciellt om man träffas rätt ofta.

Att sitta och räkna ut exakt vem som ska betala vad har jag aldrig varit med om utomlands. Det har jag varit med om i Sverige, vilket jag tycker känns fattigt. Sen kan det ju också bero på att det inte är så mycket dyrare att gå ut och äta jämfört med att laga hemma som det är i Sverige.

Om någon känner att den ätit/druckit för mer än de andra så är det oftast den som själv säger till, typ ”jag drack två drinkar mer, så jag lägger dricksen” eller något.

1 gillning

Splitwise låter som en bra grej. Vi kommer sannolikt att ha varierade konstellationer. En del lokalt umgänge och en del umgänge kopplat till besök från Sverige och andra länder. Det är skillnad på olika sammanhang. Är man tillsammans en vecka är det smidigt att dela upp helheten snarare än vid varje tillfälle.

Jag tror vi har lite olika syn på snålhet, att göra stora investeringar för egen del är för mig inte generöst utan en prioriteringsfråga. Att bjuda en vän eller någon annan på glass man själv egentligen inte värdesätter är en fin gest och något fint kan jag tycka.

Har man ej råd är det en annan sak såklart, men tolkar det som att så ej är fallet.

1 gillning

Det jag motsätter mig är nog att en kula glass med ett litet kex kan kosta 100 kronor. Att inte vilja betala det är inte snålt, tycker jag.

Min erfarenhet är att det alltid är den som ätit och dryckit mest som vill splitta/dela lika på notan.

Jag har för länge sedan klargjort att jag betalar för mig och de mina med 10 % dricks. Övriga kan splitta/dela lika bäst de vill.

När jag är ute med mitt tjejgäng betalar alla för sig själva, till en person som fixar notan. Ibland bjuder vi varandra på efterätt eller liknande.

3 gillningar

Har det inte väldigt mycket att göra med att det är dyrt att äta ute i Sverige? Jag tror få skulle tveka att bjuda någon på en öl för 2 EUR, men inte lika självklart om den kostar 85 kr.

Jag tycker t.ex. det är svårt att vara spontan och glida in på ett kafé och köpa/bjuda på en kaffe för 50 kr när en lika god kopp kostar 3 kr hemma. Utomlands är det tvärtom inte alls svårt när en kopp kaffe kostar 10 - 15 kr.

2 gillningar

Några olika scenarier:

Jag och min fru, en betalar allt.

Middag med kollegor, alla betalar sin del.

Firande, t.ex. födelsedag. Vanligtvis den som firas betalar allt.

Jo det skrev jag ju också :slight_smile:

1 gillning

Nu har vi också bott på ställen där kaffe och alkohol kostar mer än i Sverige, så jag tror inte hela sanningen ligger i kostnaden. Det är också mer en del av livet än det är i Sverige. Det får kosta med andra ord.

1 gillning

Frågan är kopplad till att vi flyttar utomlands och sannolikt kommer att börja äta ute i en helt annan omfattning än idag. Jag har två små barn hemma så den delen av livet ligger på is annars. Att lösa frågan i Sverige har jag inga problemet eftersom det är så sällan som det blir aktuellt.

Vid resor och annat med kompisgänget använder vi ofta ”cost split” där alla kan lägga in vilka utlägg de gör och sen kan vi reglera när vi är hemma igen. Smidigt att det inte spelar någon roll vem som betalar boende/flyg/resturang/mm