Dela upp frivillig återföring av uppskov

Vet inte vilken kategori de här hör hemma i egentligen. Skatteplanering :sweat_smile:

Jag är en av dem som begärde tillbaka uppskovsbelopp för några år sen när de blev räntefritt igen Uppskovskalkylator på bloggen | Jämför amortera eller investera

Jag har fort inte gjort något åt uppskovet, men de jag tänker att jag ångrar lite nu när de varit högre ränteår är att man kanske borde ha återinfört en del av uppskovet för beskattning och låtit ränteavdraget “äta upp uppskovet”? utkomsten blir den samma men kan säga att man delåterbetalar statens räntefria lån och får en lägre skatteåterbäring (givet att man betalt för mycket i skatt)

Har en större kapitalförlust i onoterat bolag som jag ska deklarera nästa år, handläggare på verket menar att de är mest fördelaktigt att återinföra uppskovet i samband med det, men jag är inte övertygad, jag tänker att om jag fortsatt struntar i att återinföra uppskovet, så får jag potentiellt en större skatteåterbäring som på 10år skulle växa i globalt index. Men skulle också kunna delåterföra en del av uppskovet

Mycket att fundera på :sweat_smile: Tankar? eller ska man bara låta uppskovet va så länge de är räntefritt och ta de den dagen man säljer sin nuvarande bostad?

Jag hade nog som utgångspunkt låtit uppskovet ligga kvar. Det är fortfarande ett räntefritt lån så låt pengarna jobba någon annanstans så har du pengar att betala av skatten med senare. Vem vet hur bostadsmarknaden ser ut när du ska byta boende nästa gång. Du kanske blir tvungen att sälja med förlust(?)

Däremot om du gör en netto kapitalförlust över 100tkr så utnyttjat du inte längre underskott avdraget så effektivt. Endast 20% istället för 30% så då hade jag nog kollat på att återföra uppskovet.