Den exakta siffran

Min digitala termometer står på +22,3°C. Jättebra, för då vet jag att temperaturen +22,3°C.

Min analoga sprittermometer står på något mellan +22°C och +23°C. Då vet jag ungefär vad temperaturen är.

Vilken termometer är mest exakt? Det kan vi inte veta, kanske den analoga.

Vi människor älskar siffror så mycket att vi ofta tror på dem och tar dem för en sanning. Men så behöver det inte alls vara. Kanske kommer vi närmare sanningen med en ungefärlig uppskattning.

Jag tänker på beslutsvåndan som kan uppstå i valet mellan en fond med 500 bolag eller kanske 2.000 bolag. Eller om jag ska komplettera med 5% eller kanske 8% svenska bolag i min portfölj. Eller om historisk beta har varit 0,85 eller 1,05.

Allt detta är kanske förspilld tid och ett försök att greppa ett halmstrå som inte finns. Osäkerheten om framtiden är total och då spelar skräddarsydda lösningar förmodligen ingen roll. Det är först med facit i hand som man vet vad man skulle ha valt.

Fokusera mera på de stora dragen. Passivt eller aktivt. Indexfonder eller aktiva fonder. Detaljer kostar bara energi.

2 gillningar

Det var halvstark tobak, det.

Sommarrea på “Det omätbaras renässans” för alla som tröttnat på baspunktsjakten och konsumentprisindexmetodsdiskussioner:

4 gillningar
1 gillning