Den lukrativa branschen att sälja tjänster till det allmänna

Dags för en ny rant från mig för att höja stämningen. (Delvis besläktad med min andra rant eftersom den handlar om vad många rika människor tjänar pengar på.)

Jag är i princip en stark anhängare av den fria marknaden. Givetvis med vissa grundläggande begränsningar dock (det är uppenbart att det behöver finnas restriktioner för att motverka helt orimliga resultat. Två korta exempel på begränsningar som behövs är t.ex skydd för konsumenter och hyrestagare, lagar för att motverka kartellbildning, monopol och liknande).

Men nu till saken. Min syn på marknaden innebär att folk får sälja vilken skit de vill, till vilket pris de vill, så länge någon vill betala för det. Problem uppstår dock när jag tvingas vara med på att betala sånt.

Ni kanske har gissat vart jag är på väg redan. Om inte så kommer svaret här: alla dessa människor som säljer dyra och onödiga konsulttjänster till det allmänna och därigenom bara håvar in pengar (skattemedel). Och nej, jag menar självklart inte företag som sysslar med hårda tjänster som juridik, ekonomi/revision eller bemanning till den operativa verksamheten. Det är tjänster som är både nödvändiga och värdefulla.

Vad jag stör mig på är alla dessa företag (de är många, tro mig) som säljer tjänster inom PR, kommunikation, ledarskap, värdegrundsarbete, omvärldsanalys osv. Om folk vill betala för sådant privat, så varsågod. Men jag blir rent av förbannad över hur mycket skattepengar som strösslas ut på sådant, som tillför lite eller inget egentligt värde, och som är helt onödiga utgifter som jag inte vill vara med och betala för. Men de som äger dessa företag skrattar naturligtvis hela vägen till banken (och 15-miljonersvillan).

Jag har respekt för människor som driver företag. Men jag har inte respekt för sådana där hela eller huvudsakliga affärsidén går ut på att sälja värdelöst skräp för dyra pengar till våra myndigheter.

1 gillning

Tänker du att det offentliga helt enkelt inte ska syssla med sådana saker (kommunikation, ledarskapsutveckling, värdegrundsarbete, omvärldsanalys)? Eller ser du hellre att man anställer allt detta folk för att syssla med sånt här på myndigheter/regioner/kommuner?

Det grundläggande problemet är bristande ledarskap och kompetens på beställarsidan i kombination med dålig hantering av upphandling och kravställning. Det ger tyvärr detta resultat.

1 gillning

Just ”ledarskap” är ju 99% snömos, undantaget typ militärt operativa verksamheter. Chefer behövs för att prioritera och administrera arbetet, deras insats som motivatorer är i bästa fall begränsad men oftast obefintlig - ändå ska hela chefsgarnityret åka på konferens och lyssna på någon självutnämnd managementguru som radar upp plattityder mot sexsiffrig faktura.

1 gillning

Om denna analys är korrekt så bör “beställarsidan” inte få några skattepengar över huvud taget och det arbete de nu gör är direkt samhällsskadligt.