Den mest förnuftiga familjebilen för någon som är ointresserad av bilar

Bestämma om du ska leta elbil eller bensinbil är väl bra utgångspunkt.

Om du vill ha en bensinbil och prioriterar funktion framför form så är det Toyota som gäller (eventuellt någon annan japansk men Toyota är ett säkert kort). Snygga är de inte men de gör sitt jobb. Anledningen till att alla taxichaufförer idag kör Toyota Corolla är just för att de är bränslesnålast och håller bäst.

Många nämner Volvo, men tyvärr är en Volvo det sista jag skulle kollat på. De har haft lägst kundnöjdhet och flest allvarliga problem i många undersökningar efter Geely-uppköpet. Mitt första jobb var som bilmontör på Volvo Cars och jag förstår varför, fabriken är helt horribel inklusive kontrollstationerna.

Om du vill ha en elbil är Tesla utan tvekan i topp, ser också trevliga ut i mitt tycke (finns väl en liten chans att de lämnar Sverige efter senaste konflikterna vilket skulle kunna ställa till det lite om du får problem med bilen, men det är väl inte särskilt troligt). Nissans elbilar, särskilt Leaf-modellen har även visat sig vara väldigt pålitliga och kanske ett bättre ekonomiskt alternativ