Den perfekta portföljen - UPPDATERAD!

5 gillningar

Den perfekta portföljen för alla icke nybörjare

för mycket sverige

5 gillningar

Den perfekta portföljen för vem? För vilket ändamål? Vad ska den åstadkomma?

Ett vanligt misstag jag ser folk göra på forum som detta är att man inte inser att portföljer, investering eller sparande optimeras för olika ändamål. Man kan inte jämföra portfölj A med portfölj B och säga att den ena är bättre än den andra. Man måste förstå vad syftet är med de olika portföljerna.

Vilken volatilitet är du villig att ha? Vilken tidshorisont? Vilka valutor vill du ha exponering mot? Vilka marknader? Hur likvida skall instrumenten vara? Jag etc. etc.

Är din portfölj den perfekta? Kanske för dig. Absolut inte för mig. Absolut inte för min mamma som går i pension om något år. Absolut inte för merparten av sparare.

6 gillningar

Var är fastigheter, valutor, obligationer och råvaror?

2 gillningar

Precis. För mig är det för lite Sverige, om det är min Sverige portfölj. Tror många har flera portföljer, iallafall teoretiskt om de ligger på samma depå (i samma korg).

Men lätt portfölj, överskådlig med en bet på att Svenska småbolag ska återhämta sig ( ingår i två av fonderna).

1 gillning

Du missar globala småbolag, du har rätt mycket Sverige, personligen föredrar Jag avanzas fonder över länsförsäkringar

1 gillning

Perfekt! Äntligen är allt löst! 100% aktieandel för alla i alla situationer. One size fits all :joy:

1 gillning

För alla i alla situationer i alla sparhorisonten?

Fin portfölj men jag skulle själv inte välja den :slight_smile:

Uppdaterad :smiley:

Du glömde AMC! :rocket:

Avundsjuk?

Knappast eftersom jag och många andra har dessa fonderna med liknande fördelning sedan fler år, så du slår in öppna dörrar typ :wink:

Fantastiskt att du hittat så rätt trots att du bara varit medlem sedan 1 dag och bara läst 1 h :joy:

:rocket: :rocket: :rocket: :rocket: :rocket: :rocket:

:rocket: :rocket: :rocket: :rocket: :rocket: :rocket: :rocket: :rocket: :rocket:

Ganska lik min egen långsiktiga portfölj!

Ser faktiskt bra ut

1 gillning

Tack! Använder denna portföljen själv är nöjd hittills!

Du la upp en annan portfölj till en början och bytte efter kommentarer. Har du alltså bytt fonder i veckan och säger att du är nöjd hittills?

1 gillning

Skulle precis ställa samma fråga.