Hur ser min simpla portfölj ut?

Hej!

Har spenderat ett tag på att kolla olika portföljer/läsa olika trådar och har kommit fram till denna:

1. Länsförsäkringar Global Indexnära 70%
  2. SEB Sverige Indexnära A 30%

med en del i vanliga sparkontot som buffert som jag inte räknar in i “investeringskontot”. Har således inga räntor för bromsning utan tar direkt från sparkontot i så fall. Största motivation till val av fonder är främst på grund av historiska ökningar.

Alla med låga avgifter. Har precis fått första jobbet efter examen och har tänkt spara “för livet”. Har ni några invändningar? Har inte valt att ta med tillväxtmarknader heller på grund av att de inte tilltalar mig historiskt sett (även om historiskt =/= framtida avkastning).

Tack!

3 gillningar

Låter som du har tänkt igenom din portfölj även om du mest verkar ha baserat dina val på historisk avkastning. Dock så är det fina och billiga fonder som du har valt. Ser bra ut!

2 gillningar

Riktigt snygg portfölj.
Rätt så mycket Sverige, men finns inget rätt eller fel.

2 gillningar

En portfölj i bästa KISS-anda! :slight_smile:

Två tips från min sida vore att dels minska home bias till max 20% samt byta ut Sverige-fonden mot PLUS Allabolag Sverige Index för lite bredare exponering på den fronten, men som @Johann skrev finns det inget rätt eller fel så länge man inte kan spå framtiden.

2 gillningar

Ser bra ut :grinning::+1:
Bara du kan hålla i vid en krasch.

PLUS Allabolag istället för SEB är kanske en idé eftersom Plus är bredare och inkluderar även småbolag. Plus har inte så lång historik så därför kanske du inte sett den?

Dessa tas upp i avsnittet nedan om du missat det. Såklart sett från PLUS synvinkel men kanske intressant för dig.

3 gillningar