Den personliga värderingen av pengar och hur den hämmar oss

Jag tänkte presentera tre fiktiva scenarios och vilja veta hur ni tror att ni skulle agera i dessa:

Scenario 1
Du ska hämta ett paket hos ett postombud långt bort från ditt hem och du tar bilen dit. Ärendet beräknas gå snabbt och du ställer bilen på en parkering där man får stå i max fem minuter. Parkeringen är 100 meter från postombudet och när du lämnar ombudet har tre minuter gått. Väl där ute halkar du på en isfläck och blir liggande på gatan. Din kropp fryser till och du känner att den är okontaktbar och du tar dig inte upp.

Du ser på avstånd en gestalt som står framför din bil och du misstänker att detta är en lapplisa. Du får kraft i kroppen och lyckas ta dig upp och du börjar springa mot din bil samtidigt som du ser att lapplisan skriver ut en parkeringsböter. Väl framme vid bilen säger lapplisan att du fått en bot pga. att bilen stått där i fem minuter och 30 sekunder. Lapplisan säger nu att du får två val:

A) Betala 1000 kr i böter till parkeringsbolaget
B) Skänka 1300 kr till valfri välgörenhetsorganisation

Scenario 2
Du är på väg till en middag där värden har sagt att man ska komma när som helst mellan 18-19. Du promenerar dit och klockan är 17:45 och du beräknar att du kommer anlända till middagen 18:10 i nuvarande takt.

En liten försjunken tant som ser ut att vara i 70-års åldern stannar dig på gatan och säger att hon ska flytta in i en lägenhet och ber dig vänligt om hjälp med att bära upp en säng fem våningar. Du gör bedömningen att det skulle ta 20 minuter att hjälpa tanten med detta. Hur agerar du?

A) Jag hjälper tanten
B) Jag hjälper inte tanten

Scenario 3
Examt samma scenario som i scenario två men du hör nu från andra sidan gatan någon som skriker “Hej du” till dig. Du korsar gatan och bemöts av en man i kostym och bakåtslickat hår som ser ut att vara i 40-årsåldern. Mannen har en splitterny Ferrari med takräcken där en säng ligger på. Han säger till dig att du får 100 spänn om du bär upp sängen fem våningar tillsammans med honom. Du tycker han ser stark ut och du gör bedömningen att ni skulle klara att bära upp sängen på 10 minuter. Hur agerar du?

A) Jag bär upp sängen för 100 kr
B) Jag tackar nej

Då det inte går att skapa flera frågor ni helt enkelt svara på alla frågor med ett alternativ, alternativ AAA betyder att man svarar A på alla scenarios medan AAB betyder att man svarar A på scenario 1 och 2 men B på scenario 3 osv

• AAA
  • AAB
  • ABA
  • ABB
  • BAA
  • BAB
  • BBA
  • BBB
0 röster

Har ingen bil och kan inte bära en säng. Så kan inte svara.

Men är nyfiken, vad är syftet med frågorna?

Vill såklart att du svarar utifrån ett hypotetiskt scenario där du försöker tänka dig att du är med om dessa scenarios. Finns inget större syfte faktiskt mer än att jag är intresserad av hur andra människor tänker :slight_smile:

Jag vill inte påvisa någon poäng åt något håll

Någon poäng har du, det ser vi ju i rubriken. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Scenario 1
B. Jag ger hellre lite mer pengar till välgörenhet som jag själv får välja ut än till ett parkeringsbolag. Inte egentligen för att jag är så benägen att ge pengar till välgörenhet utan mer för att jag inte vill ge pengarna till parkeringsbolaget.
En liten pyrrhusseger, ja jag är fånig.

Scenario 2
B. Förmodligen skulle jag inte göra det men det beror nog lite på omständigheterna. Har tanten bara inte planerat alls och kallt räknat med att fråga någon på gatan som ska lösa problemet åt henne eller har något gått snett?
En kompromiss skulle kunna vara att bara hjälpa till med att få in den i trapphuset så att den slipper bli förstörd eller stulen.
Jag är nog mer benägen att hjälpa till om något har gått snett och om hon verkligen behöver ha in den just där och då.
Skulle jag inte vara på väg någonstans och bara vara ute på en promenad utan tidspress eller annat skulle jag nog ha gjort det.

Finns det risk för att jag blir smutsig och svettig kanske det också ska vägas in beroende på kläder och vad det är för typ av bjudning.

Scenario 3
A. Jag gör det nog, men med samma reservation som i scenario 2 om att bli svettig och smutsig innan en bjudning där det inte passar.

Jag antar att scenario 2 mot 3 ska tolkas som att man kan/ska automatiskt tycka synd om äldre oavsett person och att om man ser rik ut så borde jag instinktivt ogilla dem.
Jag tänker inte riktigt så utan det får man känna in från person till person.

2 gillningar

BAA

Hade inte tagit emot hundringen. Men vad är poängen med dessa frågor?