Detta går också att söka på ![]()
Fick upp Malmös och de vill ha in alla inkomster, även för make/maka.
Hur fungerar det med månadslön/slutlön vid fast anställning där man fått en full lön samma månad man anställdes? Även om det är mitt i månaden?
Tex att man anställs med första arbetsdag den 1:a september men får full avtalad månadslön redan samma månad den 25:e september. En hel arbetsvecka i förskott så att säga.
Blir det då en latent skuld i lönesystemet på ett större företag om man säger upp sig 6 månader senare, som dras av från slutlönespecen? Jag kan nämligen inte se någon sådan skuld på mina lönespecar ![]()
Om du jobbat alla timmar/dagar du fått betalt för blir där ingen skuld.
Skulle du jobba för lite under månad 1, kommer en korrigering ske i lönen under månad 2. Detta sker löpande där månaden efter används för att justera semester, sjukdagar etc. innevarande månad.
Det som kan ske är att det blir en skuld sista månaden du arbetar eller att du har semesterpengar att få ut som regleras i en slutlön månaden efter du slutat.
Ja just fasiken… Det är tur att jag placerade frågan i rätt tråd ![]()
Det står ju 1-31 sept i specen och de dagarna jobbade jag ju i veckan därpå. Tänkte av någon anledning inte på att det är innevarande månad som specas…
Man luras ju in i att man får retroaktiv månadslön med tanke på hur sjuklön, övertid och OB laggar efter
Har funderat på en grej.
Vi talar ju ofta om ränta på ränta, på börsen. Men jag ser det som en enda slumpmässig utveckling beroende på efterfrågan, typ.
Vad är det som får börsen att utvecklas med ränta på ränta? Är det att bolagen generellt ska utvecklas 8% per år? Eller är det den årliga inflationen som driver? Så fall blir det ränta på ränta. Men om det utvecklas helt slumpmässigt så är det väl inget som säger att det blir ränta på ränta…
När jag går igenom utvecklingen på börsen så har utveckling en logaritmisk utveckling, dvs ränta på ränta. Men vad är det som driver det egentligen?
Min dumma fråga: Pension…ofta talas det bara om lön (eller slutlig lön), men hur är det, om man jobbar mycket övertid ett år (kanske bara sista året) …som ger 30-40% mer i lön det året, spelar det roll eller nej?
Det finns upp- och nedgångar, men över en längre tid har den historiskt sett rört sig uppåt. Det är den här övergripande trenden som får kurvan att likna en logaritmisk form, även om det inte är en perfekt logaritmisk kurva.
För att förstå varför börsen har denna långsiktiga uppåtgående trend, tänk på några faktorer som påverkar ekonomin och företagen:
Global ekonomisk tillväxt: När ekonomin växer, blir företagen mer framgångsrika och genererar mer intäkter. Detta driver i sin tur aktiekurserna uppåt och får börsen att öka över tid.
Fler bra år än dåliga: Historiskt sett har det funnits fler år när börsen har gått upp än år när den har gått ner. Detta bidrar till den övergripande uppåtgående trenden.
Återinvestering: Tänk på ränta-på-ränta effekten som att rulla en snöboll ner för en kulle. Snöbollen blir större och större ju mer den rullar. På samma sätt, när investerare återinvesterar sina utdelningar och vinster i marknaden, blir deras avkastning större över tid.
Vissa grafer över historisk utveckling tar med återinvesterade utdelningar (s k totalavkastning) andra inte.
Gränsen för pensionsgrundande inkomst är 557 250 kr för år 2023. Tjänar du under detta belopp får din övertid effekt på din blivande pension.
Egentligen är procentuell avkastning (på en vis tidsperiod) den “naturliga”. Valutan som du mäter är bara ett mått som råkar vara en viss mängd. Relativ (procentuell) förändring är det som saknar en enhet.
T.ex. om ett äppelträd ger 100 äpplen om året. Byta till dig ett äppelträd kostar ca 700 äpplen.
Du har 70 äppelträd. Varje år byter du till dig äppelträd för alla äpplen du får. Så år två har du 80 äppelträd, de 70 första och de 10 du köpte för årets skörd. Okej det ger ränta på ränta men svarar ännu inte på din fråga.
Så tänk en annan valuta, körsbär. Ett körsbärsträd ger ungefär lika mycket mat som ett äppelträd.
Varje träd ger 1000 körsbär. Då är det rimliga bytespriset för ett körsbärsträd ca 700 äpplen eller 7000 körsbär. Som du ser här är enheten (körsbär eller äpplen) irrelevant. Årlig tillväxt är procentuell och inte fixt antal bär oavsett frukt. Samma sak med pengar, inte fixt antal kronor eller dollar utan procentuell. Det ger exponentiell utveckling.
Om man inte har kollektivavtal som kompenserar med högre tjänstepension inbetalning.
Tack. Nu börjar vi närma oss en förklaring.
Själv matematiken är jag med på. Så då är det alltså att vi förväntar oss en årlig procentuell utveckling och inte en summa pengar per år. Så fall tror jag att jag förstår. Vi har en procentuell utveckling varje år. Därför får vi en ränta på ränta effekt, på börsen. Och det är generellt fler positiva än negativa år. Så över tid bör vi se en exponentiell utveckling.
Jag tror jag förstår vad du menar.
Tack, för en bra förklaring.
Stämmer! Tjänstepension är en djungel för övrigt. I mitt avtal var det exempelvis bara grundlönen som räknades.
Jag ser ibland att någon skriver om “fondkonto”. Vad betyder det? Ett ISK med en fond i?
Eller en depå?
Mvh Kroken
Bra analogi, och för att beskriva en situation där denna marknad/värld inte uppvisar ränta-på-räntaeffekt så skulle det vara att du år två trots 80 äppelträd bara får 7000 äpplen (ingen avkastning på avkastning) och år 3 har du 90 träd men bara 7000 äpplen osv. Dvs avkastning per träd minskar med tiden vilket vore lustigt.
Eller att vissa träd dör pga sjukdom eller torka etc. Typ som konkurser …
Ett fondkonto tolkar jag i första hand som att det är en fond rakt upp och ner med 30 procents beskattning av reavinster.
Hade fonden legat i ett ISK hade jag skrivit Ett ISK innehållande LF Global Indexnära (eller något annat).
Helt säker på vad skribenten menar, kan man dock inte vara.
Borde man få kommentera i trådar innan man fått i sig två koppar kaffe på morgonen?
Frågar för egen del ![]()
Finns det någonstans man kan jämföra olika fonder med varandra och med index utan att behöva vara inloggad på min bank?
Jag tänkte ha lite penga- och pensionsdiskussioner med kollegorna och då vill jag ju inte visa upp alla mina pengar ![]()
Jag brukar använda Avanza för det.
Går bra utan att vara inloggad
Du får vända på frågan och ställa dig frågan “Vad är det som hör att du får sämre avkastning på 100kr idag än för ett år sedan”? Hittar du inget bra på den frågan så får du per automatik ränta på ränta.
100kr avkastar 5% → 105kr
105kr avkastar 5% → 110.25
… Osv