Först och främst är de ju bara de lägre räntenivåerna hos Avanza som ligger under styrräntan.
Den låga räntan beror antagligen på att lånen är så pass säkra. Om någon blir överbelånad har Avanza i princip rätt att inom bråkdelen av en sekund sälja godtyckligt innehav från något av kundens konton för att säkra pengarna.
Om detta trots allt inte skulle räcka antar jag att den genomsnittlige investeraren på Avanza har mer tillgångar än medelsvensson och kan klara av att lösa sin skuld i alla fall. Utöver belåningsvärdet på värdepapperna har man även en kreditlimit som begränsar hur mycket man kan låna, baserat på en kreditupplysning och kundkännedom.
Jag har nästan svårt att tänka mig att Avanza har några kreditförluster alls av dignitet.
Ytterligare ett skäl för Avanza att hålla nere räntan är att pengarna återinvesteras på Avanza, så de drar in ännu mer pengar på fondavgifter och courtage på pengarna de lånar ut.
”Dum fråga”: anta att jag när jag går i pension får ut en ”månadslön” från pensionssystemet (allmän- och tjänstepension) som understiger gränsen för statlig skatt. Men om jag dessutom har haft ett privat sparande i en global indexfond eller motsvarande fram till pensionen och tar ut pengar varje månad (kanske med 4%-regeln) så att månadslön + privat sparande överstiger gränsen för statlig skatt. Kan då skatteverket på något sätt kräva in den statliga skatten retroaktivt?
Om det är ett helt privat sparande så skattas det som kapitalinkomst, dvs det räknas inte in.
Har du dessutom haft pengarna på ISK är de redan skattade och klara.
Någon som kan förklara för mig varför citat av Thomas Sowell censureras/dolts?
(Ditt inlägg blev flaggat som skräppost. Medlemmarna i forumet kände att det är reklam, något som är överdrivet säljande istället för att vara nyttigt eller relevant för ämnet i citat-tråden)
Är han på “fel” sida gällande det politiska eller är det något annat jag inte känner till?
Hej! Här kommer mitt bidrag Visst tillkommer inte någon avgift eller annat tråkigt om jag flyttar ett sparande från sparkonto på bank A till ett sparkonto i bank B?
Om du tar ut pengar från ett bundet sparkonto kommer det kosta en del av avkastningen. Det vanligaste är dock obundna sparkonton, och då kostar det ingenting vare sig att ta ut, flytta eller sätta in.
När det är en ansenlig summa. Två. Helst på olika brokers. Blir det problem med en fondförvaltare eller broker är det sannolikt att du får dina pengar. Efter ett tag, med betoning på tag. Då är det bra att ha en andra ficka.
Men det är faktiskt möjligt att du inte får dina pengar utan bara upp till det löjligt låga investerarskyddet på 250.000
Kan man få garantipension även om man har 10 miljoner i sin ISK?
När det gäller taxor för hemtjänst är det bara inkomst från allmän pension som räknas eller även Tjp och IPS
Räknas även förmögenhet in i ovanstående exempel.
Frågar åt en kompis
Min tolkning är att kapital inte påverkar hur mycket man får i garantipension, utan det är den inkomstgrundade pensionen som bestämmer nivån (däremot så påverkas bostadsbidraget som också är väldigt vanligt att man också har om man får garantipension):