Den stora tråden för ”dumma frågor”

Om jag vill byta bredbandsleverantör från Boxer som jag har nu, måste jag då skaffa en ny router? Det är en Sagemcom men det står Boxer på den. Är den på något sätt operatörslåst? Måste man ändra en massa inställningar så man aldrig får den att fungera igen?
Ja, det kanske är en dum fråga. Är helt ointresserad av sånt här men Boxer tänker ockerhöja avgiften så jag kanske måste byta och klabba med skiten. För jag har betalt nykundspris och det var fel för jag är ju trogen kund så jag ska tydligen betala ett överpris.

Routern är förmodligen lånad av Boxer så förmodligen.

Routern brukar funka vid byte av operatör. Men den kanske behöver köpas loss, beror lite på avtal.

Jag mailade Boxer tidigare idag om de hade ett lägre pris än det står på hemsidan. Får se vad de svarar. Jag skrev att jag kommer byta om inte priset är mer i nivå med deras konkurenter.

Kan återkomma när de svarat.

1 gillning

Handelsbanken har fasträntekonton. Så här säger de vad som händer om man vill avbryta innan tiden är slut:

Placeringen kan på kundens begäran upphöra i förtid. Sådan
begäran måste avse hela behållningen inklusive upplupen ränta.
Deluttag medges inte. Placeringen kan även upphöra i förtid på
bankens begäran, om banken önskar ta beloppet helt eller delvis i
anspråk för betalning av förfallen fordran som banken har mot
kunden. Även i sådant fall upphör placeringen i sin helhet. Vid förtida
uttag gör banken avdrag för en uttagsavgift enligt av banken vid
varje tid tillämpade grunder. För närvarande motsvarar
uttagsavgiften en (1) procents årlig ränta av placerat kapital dock
maximalt den upplupna räntan för innevarande tremånadersperiod.

Vad betyder detta? Nu ger de t.ex. 4% på 3mån konton. Så typ 1% varje kvartal.

Men vad exakt betyder “För närvarande motsvarar
uttagsavgiften en (1) procents årlig ränta av placerat kapital dock
maximalt den upplupna räntan för innevarande tremånadersperiod.” ?

När jag går in på Mina sidor på Boxer står det något typ ”Hårdvara: ingen”.

Så du har också fått ett sånt mejl? Jag har aldrig sett att det bara skulle vara ett nykundserbjudande jag haft. Tror bara dom kör ett fult trick. Känner för att byta även om dom kommer tillbaka med ett lägre pris.

Jag fick aldrig något mail, har uppskrivet i kalendern att se över mitt bredband var 4e månad. Då såg jag höjningen på min sida, vid texten om när mitt erbjudande löper ut.

Om det står ingen utrustning hos dig, så äger du troligen routern och kan använda den med en annan leverantör.

1 gillning

Har aldrig riktigt lärt mig det här med extra inbetalningar och kvarskatt. Nu när ISK-skatten dragit iväg är det nog dags.

Jag kommer ha en kvarskatt på 50-60 tusen i år (buhu). Allt över 30 000 bör betalas in senast 12:e februari, säg 30 000 då för att vara på den säkra sidan. Annars 5% kostnadsränta.

Sen ska resterande kvarskatt betalas in 90 dagar efter slutskattebeskedet kommit. Resterande kvarskatt minus det jag redan betalt in bör det då bli. Annars 5% kostnadsränta.

Det här var ju mer jag som processade allting än att ställa en fråga, men verkar det stämma?

Hej,

Min dumma fråga: Är RTs de bästa aktieindexfonderna och basportföljen för 100% aktier hos Swedbank för år 2024 enbart avsedd för eget sparande, eller omfattar den även sparande till pension via arbetsgivaren?

För närvarande har jag BTP1 på Swedbank med en valbar del. Jag överväger att göra en förändring i den valbara delen från 100% Swedbank Generation Trygg till

• 70% Swedbank Robur Access Global
  • 20% Swedbank Robur Access Sverige
  • 10% Swedbank Robur Access Asien

Är det korrekt eller korkat att göra så?
Behöver jag ha i åtanke att ändra fördelningen i framtiden ju närmare jag kommer pensionsåldern, dvs. mer räntor och mindre aktier?

2 gillningar

Jättebra portfölj! :slight_smile: portföljförslagen gäller överallt där man har pengar investerade. Spelar ingen roll om det är privatspar, barnspar, pensionsspar eller annat. Det är brett och billigt som gäller oavsett!

Om man avviker från entrelösningarna i tjänstepensionen så får man själv bestämma när och om och hur man ska justera risken när man blir äldre genom att lägga till räntefonder.

3 gillningar

Nej resterande 30 000 skall vara på Skattekontot senast 3 maj 2024 för att undvika ränta.

Hur lång tid brukar det ta för SBAB innan det blir “Klart för utbetalning” ?

image

Varför visar DNB såhär när man kollar 1 dag eller 1 vecka? Aldrig sett det förut :person_shrugging:

Håller på lite med aktier. En grej som stör mig är att alla banker går ut och sätter köp eller sälj stämpel på alla bolag. Kortsiktigt får detta alltid effekt på aktien. Varför gör dom detta ? Varför inte låta folk själva värdera?

Jag har haft så sedan jag kan minnas. Har faktiskt kontakt dem gällandet det och fixk följande som svar:

1 gillning

När man talar om trollen. Jag fick ett meddelande igår kl 08.30 om att allt var klart inför tillträde och att jag inte längre behövde göra eller tänka på något.

2 gillningar

Rocker hade något åt det hållet

Hur funkar det egentligen med försäkringar? Har varit hos veterinären för 5 000 kr och ska efter självrisk få tillbaka 1 300 kr. Är det lönt att skicka in ett sånt mindre ärende, eller höjer de bara premien för en vid nästa tillfälle?

Någon som vet när Lysa släpper deklarationsunderlaget för 2023 för mitt ISK?

(FK behöver det senast på torsdag, om jag inte kan få extra tid.)

De har till 31/1 på sig. Försäkringskassan borde rimligen följa samma riktlinje om de ska ha för inkomståret 2023.

2 gillningar

Ok! Tack för svar! Får ringa FK idag. :see_no_evil: