Den stora tråden för ”dumma frågor”

Har en dum fråga.
Jag är delägare i HB som betalar in pension till Swedbank. Pensionsförsäkringen heter Privat Pension Fond. Undrar om detta är sk. IPS som blir dubbelbeskattat? Blev varse om det nu när Swedbank skickade skatteunderlag till SKV.
Isåfall om det är IPS, vad rekommenderar ni jag gör med det fortsättningsvis?

Logga in i Internetbanken. Där ser du om det är ett IPS eller inte.

Bedriver du näringsverksamhet och det är ett pensionskonto skall insättningen vara med på NEbilagan, i annat fall troligen dubbebeskattning . Kontakta banken.

Nej det måste du inte, men när du fyller i vad du tror att din verksamhet kommer dra in varje år så ska du inte välja ett för lågt belopp för då kommer skatteverket eventuellt ifrågasätta varför du ens ska starta ett företag. När du startar företag så väljer du vilka koder som du ska vara verksam inom, kallas för SNI. Du kan lägga till dessa koder senare i ditt företag, men det är bättre att lägga till för många än för få från början, så slipper du tänka på det. Här är några för fotografering:

• 74.201 Porträttfotografverksamhet
  • 74.202 Reklamfotografverksamhet
  • 74.203 Press- och övrig fotografverksamhet
  • 74.204 Fotolabbverksamhet (retusch, reprografi, framkallning mm)
  • 59.110 Filmproduktion
  • 90.030 Litterärt och konstnärligt skapande

Du hade då också kunnat lägga till för att skapa hemsidor:

74.102 Grafisk design avseende Webbdesign, webbproduktion

Lycka till med ditt företagande!

2 gillningar

Men även om du inte haft någon verksamhet så måste moms redovisas och bokslut och deklaration göras varje år.

2 gillningar

Hur var det nu med deklarationen?
Om man har en avrundad skattetabell ( avrundad uppåt).
När de räknar ut faktisk skatt så tar man den faktiska procentsatsen 32,537 och inte den avrundade eller hur?

Kommunalskatt,Regionskatt,Begravningsavgift
Summa 32,537
Avrundas till skattetabell 33

I dumma frågor tråden för det känns som det borde vara så

Glöm inte att en passiv investerare som köper perfekt marknadsvikt. Den personen påverkar inte de relativa priserna alls. Just för att man köper marknadsviktat.

Förutsatt att bolaget är momsregistrerat och är verksamt inom en sektor som har momskrav på sig. Uthyrning av bostäder till privatpersoner är t.ex icke momspliktigt, inte heller finansiella tjänster.

Okej, en dum fråga här. Bör man vänta till ny månad vid kvartalsbryt om man ska investera på isk? Säg lön 27 och investera den 1? Det vanliga månadsbeloppet alltså, ingen stor engångsinvestering.

Det är upp till dig om du anser besväret värt pengarna. Om det t.ex handlar om 10k så blir det 27kr extra i skatt pga extra kvartal. Om du vill göra statistisk mikro-optimering deluxe så kostar ett extra kvartal 0.27% i skatt, och väntvärde på börsutveckling är ca 0.02% per dag så med mindre än 12 dagar ska du vänta till nästa kvartal.

1 gillning

Om man flyttar en fond från ett aktie-fondkonto till ett aktie-fondkonto i en annan bank. Får banken man flyttar till in anskaffningsvärde för fonden?

Jag förstår, tack :grinning:

Jag har lunchförmån och det är både en app där man planerar vilka månader man vill ha det samt ett Mastercard (kör det i Apple wallet) att handla med.

Jag har mest med mig egen lunch till jobbet men det funkar lika bra i de flesta mataffärer vilket ger subventionerad middag på bordet hemma. De flesta restauranger är också dåliga på att slå in alkohol separat så jag drar det alltid i baren när man köper en bärs på AW å sånt. Känns sjukt tillfredsställande med subventionerad bärs.

3 gillningar

Dagens dumma:
Vi ska flytta till ett hus med fjärrvärme. Har aldrig haft det innan så jag undrar om det funkar likadant som med elen, dvs. separata avtal för nät och handel? Eller är det ett avtal för allt? Bor i Malmö och har EON som leverantör om det spelar roll. Den förra ägaren har skrivit över avtalet + serviceavtal på mig. Så jag undrar om jag behöver ordna något mer avtal?

Såg denna bild på Instagram. Har aldrig sett en öppen spis utan skorsten, går det bygga så här?

Frågade kontots ägare om bilden är AI genererad, men har inte fått ett svar ännu.

Kan vara så att man inte eldar ved. Det finns öppenspisar för inomhusbruk där man eldar med alkohol, och gasspis är ju också en grej inomhus. Det går förstås åt syre och bildas koldioxid, så nån slags ventilation i rummet krävs, men ingen direkt rök behöver man bråka med.

1 gillning

Hoppas på ventilation! :crossed_fingers::grimacing:

Folk kan gå långt för en bra instagram-bild!

När jag hade Eon fjärrvärme var det ett avtal. Abonnemangsavgift och pris per kWh i samma avtal.

1 gillning

Jag är så jäkla ohändig. Men jag skulle vilja testa att hitta ett extra knäck vid sidan om mitt jobb. Jag har identifierat att det finns mycket billigare cyklar på Facebook Marketplace och de generellt säljs lite dyrare på Blocket. Ofta ihop med dåliga annonstexter eller och eller att de har lite småfel t.ex. punka, dåliga bromsar, hoppad kedja osv.

Hur komplicerat är det att småfixa, tvätta och sälja cyklarna på ett mer professionellt sätt? Behöver verkligen en extra inkomst och ser det som en liten barriär för att kunna starta.

Välj två av tre… :wink: