Den stora tråden för ”dumma frågor”

Frågan kokar nog ner till hur svårt kan det vara. Generellt sätt är jag snabb lärd… kanske bara ska köpa en billig cykel av kvalitémärke, lite material och testa. Vad är det värsta som kan hända.

Sök på YouTube hur man rengör, demonterar och kollar efter slitage på den modellen du köper. Hur gör man enklare justering och smörjning? Hur byter man ut specifika delar? Behöver du reservdelar och verktyg?

Rekommenderar inte att måla och ytbehandla. Det blir ofta tveksamma resultat.

1 gillning

Har en kompis som höll på med det förr i stor skala. Det går att få övergivna cyklar av fastighetsbolag tex. Sedan plocka ihop till kompletta med en minimal insats av nya delar och sälja. Går att tjäna pengar på. Men är en del jobb också. Glöm inte att skriva upp och spara uppgifter om varje cykel och vem du fått den infrån ifall det dyker upp något stulet.

Varför ska man välja en global indexfond över en global index ETF?

Är inte helt säker nu. Men om vi genför med en Sverige index med glob så kan man säga att global är mer spridd och anpassar sig efter marknaden. Medan index bara håller sig till Sverige. Och riskerar större ras om det går åt pipan för Sverige

För att courtage och spread kostar pengar. Om du månadssparar kan det bli dyrare än en fonds avgift

Mvh Kroken

Tack för svaret. Hur blir det vid t.ex. Nordnets månadsparingstjänst som är courtagefri. Är det fortfarande “bättre” med global Index pga. spreaden som du nämner?

Är osäker på om du kanske missförstått min fråga. Bägge är globala och följer ett globalt index. Enda skillnaden är att den ena är en ETF och den andra är en indexfond.

Ah missade det andra globala av någon anledning. Då har jag ingen aning :joy:

1 gillning

Olika Etf:er har olika spreads och de redovisas olika beroende på bank.
Det finns ju en brytpunkt då den lägre årsavgiften börjar betala sig, alltså en viss tidpunkt då kostnad för köp/sälj har tjänats in. Denna brytpunkt kommer naturligtvis tidigare om du slipper courtaget

Mvh

1 gillning

Kanske någon it-kunnig på forumet kan svara på detta:

Efter hackerattacken mot Tietoevry försvann 20 års data för Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket. Men va? I min okunniga it-värld så trodde jag att man regelbundet gjorde säkerhetskopior och sedan drog ur sladden till internet. Men tydligen inte eftersom ryska hackers kom åt dom. Är det vanligt att it-företag som man tror kan sånt här har säkerhetskopiorna on-line?

Om du tror tieto kan någonting så har du inte jobbat med dem antar jag? :wink:

Men ja, det är inte ovanligt att backups är till för att skydda datan mot annat än dataintrång. I företag där datan är väldigt viktig borde de ha offline-backups, men det är (mycket) krångligare. Det finns också risk för att bli av med datan ändå om en backup av den infekterade datan sker och/eller om man inte sköter återställningen ordentligt.

1 gillning

Om jag tar ut pengar från mitt ISK på Avanza och sätter in på mitt bankkonto på Avanza märker CSN det då och tycker att jag har tjänat pengar?

Skönt denna tråd för dumma frågor finns. :sweat_smile:

Tycker du själv att detta är en inkomst? .Svaret är nej.

Med tanke på min kommunikation med CSN hittills hade det inte förvånat mig. :joy:

Forumet besvarar mina frågor om CSN 100 ggr bättre och snabbare än CSN. :+1:

Tråkigt, eftersom det är en viktig myndighet för så många.

1 gillning

Om jag sätter in 100 000 kr på ett isk kostar det mig 1,086% i skatt då? en dryg tusenlapp? :thinking:

Ja, per år 2024 om du sätter in innan sista mars och sedan har pengarna kvar tills kvartal 4 börjat. Mer specifikt kostar det 0.25*1.086% för varje kvartal som pengarna finns på kontot.

2 gillningar

Strålande förklaring som tom en matematikanalfabet som jag förstår. Tusen tack!
:smiley:

Har läst så många förklaringar på ISK-skatten som bara blir gröt i synfältet och hjärnan. :face_with_spiral_eyes:

2 gillningar

Kanske den dummaste tanken men…. :smile:
Om staten satte in hundra tusen till varje nyfött barn i en pensionsfond typ såfa, så skulle det vara närmare 10miljoner 67år senare när barnet är redo för pension. Ca 100tusen barn föds per år så det skulle bli en kostnad på en miljard per år. När barnet är vuxet å börjar jobba kan dom betala tillbaka sina 100tusen via skatten. Vad missar jag, i tanken känns det smart :smile:

3 gillningar