Den stora tråden för ”dumma frågor”

Du får börja med att fundera över när du behöver ta ut tjp och vilka delar som ska tas ut livslångt.
Jag brukar fundera på när jag skulle kunna gå i pension om jag hade noll kronor i besparingar och endast tjp. Räcker tjp i fem år? Sju år? Etc.

Då får jag ett mål på vilket år mina FIRE besparingar ska räcka till.
Förutsätter att allmänna pensionen räcker och att fire pengar inte behövs då.

I mitt kalkylark möter tjänstepensionen upp FIRE-kapitalet efter några år. Allt är ju prognoser men räknat med genomsnittlig avkastning vet jag hur stort FIRE-kapitalet behöver vara när tjänstepensionen kommer in i bilden. Tjänstepensionen kommer ju in och “avlastar” portföljen som jag ser det.

Jag har sett till att inte klumpa ihop TJP med ISK-portföljen i kalkylen eftersom beskattningen ser så pass annorlunda för dem.

Hej! Om du har pengar i 2 fonder, A 250 k och B 250 k och vill sälja i fond A och köpa Fond B. Spelar det någon roll om man säljer allt på en gång eller tar 25 000 kr i taget och “växlar” från fond A till on B?

på så sätt tar det 10 dagar att förflytta allt. Är det värt?

Värt vet jag inte om du räknar i besvär, eller om det på något sätt skulle påverka avkastningen. Nej, det är inte värt skulle jag säga, alls. Om jag skulle göra en förändring i mina innehav är det allt på en gång.

2 gillningar

Jag tänker typ så här (Provpratar):

Under tiden du gör bytet kommer dina pengar ligga utanför marknaden i någon/några dagar.

Om marknaden sjunker medans du byter fond är det en fördel.

Om marknaden stiger medans du byter fond är det en nackdel.

Att byta fond i flera steg minskar antalet kr som ligger utanför marknaden vid varje givet tillfälle.
Men varje krona som byter fond kommer behöva ligga utanför marknaden under bytet i vilket fall.

Marknaden rör sig sällan linjärt utan brukar göra hopp upp eller ner.

Att byta i flera steg minskar därmed risken för att en stor del av kapitalet ligger utanför marknaden vid ett hopp i marknaden.

Men ingen vet om marknaden går upp ner eller i cirklar eller när!

Jag kan se syftet med att byta i fler steg än ett. Men 10 steg känns väldigt krångligt när det rör sig om belopp kring 250k.

Men då har vi inte berört eventuella skillnader i volatilitet och förväntad avkastning mellan fond A och B ej heller tagit investerarens tidshorisont i beaktande.

Era tankar?

1 gillning

Hej, ny till forumet och stötte på denna tråd. Jag har en fråga som jag tror kan vara dum.

Jag har förstått att det finns banker som gör månadsvisa ränteutbetalningar till räntekonton, och andra banker som betalar årsvisa sådana.

Lönar det sig inte alltid att välja banken som betalar räntan månadsvis? På så vis får man ränta på ränta oftare, vilket (utan att ha gjort matematiken) borde ge en större avkastning i längden?

Åker jag på en tankevurpa?

Ber om ursäkt om detta är en återkommande fråga. Letade men hittade inget.

Det är pga just detta som man anger effektiv ränta på sparkonton. Effektiv ränta gör att effekten av utbetalningsfrekvens är inkluderad.

(En minimal effekt som en del missar är att om räntan ändras (dvs räntan är rörlig) så kommer ett konto med fler utbetalningar få lägre avkastning. Dvs om två konton båda har samma effektiva ränta, men olika utbetalningsfrekvens, så kommer en ändring av rörliga räntan (både upp och ner) göra att kontot med fler utbetalningar har mindre pengar på kontot när 1 år gått. Väldigt liten effekt dock Vilket sparkonto är bäst just nu? - Nr 165 av CarlJohan)

1 gillning

Oerhört träffsäkert svar på min fråga. Tack CarlJohan.

Hej,

Kommer byta jobb och landa över statlig inkomstskatt över året. Problemet är att jag har väldigt många sparade semesterdagar att behöva(bli tvingad) sälja vilket resulterar i “onödig skatt” historiskt.

Finns det någon sätt att förhindra/minimera detta?

Ta ut semesterdagarna som ledighet i stället för att ta ut dem i pengar.

Uppsägningstiden är i princip redan påbörjad, kommer med all sannolikhet inte få ta ut semester under hela denna period. (3 månader)

Ja, om du inte haft statlig skatt åren innan kan det finnas en möjlighet.
Kolla upp “ackumulerad inkomst” på Skatteverkets sidor.
Om din intjäning av semesterdagar kommer från åren innan kan dessa “spridas ut” på intjäningsåren. Läs på och ring skatteverket för att diskutera just din situation

1 gillning

Ett stort tack för ditt svar, otroligt tacksam! :smiley:

1 gillning

Om jag har 100 000 kr i kontanter på ISK för jag har sålt av fonder, ska jag låta dom vara kvar på ISK för att köpa fonder om några månader igen? Eller ska jag ta ut dom för att undvika att skatta på dom? Fast jag måste ju skatta på dom när jag sätter in dom igen? Så det är kanske inte lönt? :thinking:

Skattas det på pengarna på ISK per kvartal? eller hur funkar det? Nu är det april så har skatten redan dragits för April, Maj, Juni?

Kanske en dum fråga indeed. :sweat_smile:

Eftersom du redan har pengarna på kontot detta kvartal så “skatteskadan” redan gjord detta kvartal. Om du tar ut pengarna för att undvika beskattning är det bara lönt om du har för avsikt att sätta in dem igen i oktober eller senare, dvs för att undvika beskattning kvartal 3.

2 gillningar

Dum fråga:

Min enda “ändring” eller tillägg i deklarationen är att jag fyllde i ett litet omkostnadsbelopp för typ fem st aktier. Kommer jag få återbäringen nu snart i april, eller i juni, eller ännu senare?

Var börjar jag när jag ska fylla i excel budget? Utgå från 1a varje månad och låtsas att föregående månads lön kommer in 1a för att få “balans”? Eller bara köra lönedatum till lönedatum även om det kommer skilja sig åt månad för månad (vi får dessutom lön olika dagar). Känns som en idiotfråga från Alla mot alla

1 gillning

Vi kör 1:a till sista dagen i månaden. Låtsas som att lönen kommer in den 1:a. Vi börjar inte använda den lönen förrän första i månaden.

1 gillning

Hej, gammal på forumet men första gången skrivande.
Den dumma frågan är hur graferna på Nordnet räknas fram, det känns som att den blå linjen är missvisande (till det positiva hållet) om man vill jämföra hur det går mot olika index.
Kan det vara så att det räknar med insättningar som man t.ex. har gjort in på sitt ISK?

2 gillningar

Jag skulle investera pengarna redan idag i stället för att stå utanför marknaden och fundera över skatten.

1 gillning