Den stora tråden för ”dumma frågor”

Att hålla kontanter tillgängliga så att man kan gå in och köpa tillgångar när man tycker det är förmånligt i ett försök att tajma marknaden (i motsats till att helt enkelt bara skyffla in kontanterna direkt när man har dom)

Jag tycker att det är ett bredare begrepp.

Tillgängliga medel att snabbt kunna investera i marknaden t.ex genom att ta från sparkonton, ränteplaceringar osv.

Kan ske genom att minska buffert, göra ombalansering av portföljen eller som du säger att ta från en sparad krigskassa just för dessa tillfällen.

Själv tycker jag att det är lite tokigt att “Torrt krut” och marknadstajming nästan är tabun på RT. Det kan mycket väl vara en del av en framgångsrik plan för kapitalförvaltning.

Håller med.
Torrt krut kan komma från ens portföljfördelning. Jag har kört typ en 50/50 portfölj under förra året, vilket innebär att jag har en del att omfördela. Detta skulle man kunna se som torrt krut.
Dock är det många som anser att torrt krut är pengar man har avvaktat med att sätta på börsen. Dvs de är tänkta för börsen men väntar på rätt tidpunkt.

Jag klarar inte av en sådan tajming. Men skulle kunna omfördela om börsen sjunker så att jag återigen kan få 50/50 portfölj.

1 gillning

Just. Som en del annat på RT skulle det inte skada med en definition som alla är med på så vi pratar om samma sak. Det är nog tyvärr en utopi pss som t.ex definitionen av valutarisk, levnadskostnader, sparkvot osv.

Fast det är klart om alla tyckte lika och startade från samma basfakta så skulle det ju inte bli några roliga diskussioner på forumet :wink:

1 gillning

Normalt går det ju olika bra för de olika delarna i portföljen. Det innebär att även om du från början hade en 80/10/10 -fördelning kommer portföljen efter ett tag ha en annan fördelning.

Man brukar därför rekommendera att någon eller några gånger per år återställa balansen genom att sälja något av de fonder som gått extra bra och köpa de som för tillfället är billiga.

Om man tar ut pengar ur sin portfölj kan man passa på att jämna ut balansen genom att sälja de fonder för tillfället ligger över sin målfördelning. På samma sätt kan man när man sätter in pengar (t ex månadssparar) köpa mer av de fonder som ligger under sin målfördelning.

2 gillningar

Jag lyssnar ofta på podder som handlar om att nå ngn form av FIRE och det är inte sällan att den medverkande till stor del har utdelningsaktier som strategi. Ofta framstår dessa personer mycket påläste och engagerade in sin ekonomi och sparande.

Vad är det jag missar här? Jag trodde utdelningens storlek var tätt sammankopplat med aktietkursen, varpå en sådan strategi innebär mycket stora risker (som man inte får betalt för)

Givet att

Jag lyssnar också på en del poddar i ämnet. I stort så döms denna strategi ut, det finns ingen vetenskaplig bevisning för att utdelningsstrategi överlag fungerar bättre än standard passiv indexfond.
Som du säger så är det en strategi med högre risk utan att man generellt får betalt för den risken.
Dock skriker utdelningsmänniskorna rätt högt, så jag är inte förvånad över att du springer på dem titt som tätt :grin:

1 gillning

Strategin är lätt att förklara för människor som inte är så insatta.

Ja! :joy: mvh väldigt mycket nörd :raising_hand_woman:t2:

1 gillning

Tack @HejaFrida , det värmer gött :laughing:

En fråga.

Fick idag ett mejl från Morningstar.se att villkoren för mitt medlemskap har ändrats. Men. Jag har inget registrerat konto hos dom.

Finns inga kontaktuppgifter på deras sida och mejlet verkar inte gå att svara på. Fler som fått detta?

Någon som vet hur man når Morningstar?

Detta är det första mejl jag fått från plattformen, så kanske att det är en bluff?

Början på mejlet.

Luktar lite scam, hur ser mailadressen ut?

2 gillningar

Det är korrekt information då samma finns på deras hemsida Kommande förändringar av våra medlemserbjudanden,... | Morningstar. Jag misstänker att du ändå någon gång för länge sedan hastigt angett din email för att kunna se en graf eller annan information, och därefter räknas som gratismedlem i deras system.

Hej! Det allmänna rådet verkar vara att balansera om portföljen ett par gånger om året. Nu har ju börsen rasat lite. Balansera om nu eller vänta? Vikta om månadssparandet en period?

(Enligt mitt excelark borde jag idag sälja 12% av innehavet i en fond, och använda 13% av mina medel i ränta, och köpa globalfond.)

@moderatorer är ni snälla och godkänner mitt svar! Det har legat dolt sen igår. :see_no_evil:

Så troligen scam. Det verkar som gmail försämrat sin skräp-detektor. Har fått 3 nätfiske mejl idag, utgett sig för att vara Paypal/Bitcoin, Morningstar och en spärrtjänst jag aldrig använt.

Såg även att någon försökt kapa min instagram igår, men Meta spärrade dom. Bytte lösen idag.

Min mejladress har säkert sålts till några mysiga killar. :see_no_evil:

Bra att du upptäckte det. Läskigt med sånt där.

Drogs 1000kr från mitt kort från applebees i New York för nån dag sen men sattes tillbaka igen..

1 gillning

Som tur är så sitter det i ryggmärgen nu att inte följa länkar.

Så loggade in på Paypal via vanliga hemsidan och kikade, inga notiser.

Likaså Morningstar, fick besked om att jag saknar ett konto där.

Det var någon i Peru som försökt logga in på Instagram. :see_no_evil:

identity-morningstar.com är en domän som ägs av markmonitor som är en seriös leverantör av anti-fishingstrategier etc. De vill ju dessutom att du inte ska kontakta dom på mailen som användes för utskicket, och har inte gett dig någon kontaktmail vilket är tvärtemot vad ett fishingförsök skulle göra. Eller menar du att det fanns en skum klickbar länk i mailet?

1 gillning

Jag fick samma mail, från en annan adress men skickat från Morningstars smtp-server.

Received: from mail01.mailing.morningstar.com [129.145.21.55])

(efter lite grävande insåg jag att jag hade skapat ett konto där för evigheter sen…)