För dig som gått kort kan det ju inte bli bättre. De aktier som lånats och sålts har blivit värdelösa och kommer inte behöva köpas tillbaka för att återlämnas till utlånaren.
Ja, det blir så alltså! Det var också ett utfall jag tänkte på!
Så utlånaren vill inte ha något när dom inte får sina aktier?
De kan väl få en tröstande klapp på axeln (samt möjligt restvärde om sådant existerar). De har fått ränta för utlåningen i varje fall. Avvecklingen av värdelösa papper är reglerat i avtalen.
Vilka är dina egenskaper som investerare
Självförtroende är framgångens första hemlighet
Ralph Waldo Emerson
Vad är din framgång
Min är skapa egna pengamaskiner och automatisera beprövade trading metoder
Att vara autodidakt
Göra allt ingen annan gör när det kommer till investeringar
Aldrig begränsa sig själv och alltid se möjligheterna
Misslyckande är framgång om vi lär oss från det
Malcolm Forbes
Vad är ditt framgångsrecept
Att bryta beteende mönster och skaffa nya vanor
Inte vara bekväm och vara obekväm
12-stegsprogrammet kan skrivas om till något helt annat och bli en framgångssaga
Inte uppfinna hjulet igen utan se med andra glasögon
Misstag är bara möjligheten att börja igen och denna gång på ett mer intelligent vis
Henry Ford
Vilka lärdomar gör du livet
Våga göra fel för att göra rätt
Om man visar sina svagheter så har man allt att vinna
Agera och strida till verket utan att stagnera
Misstag är inte ett alternativ Alla måste lyckas
Arnold Schwarzenegger
Hur knäcker du koden
Behovet först och sedan det som ska tillfredsställas
Tillgång och efterfrågan
Sändare och mottagare
Ur detta kommer möjligheterna
I allt
En marknad tror och fungerar på ett sätt
Du vet med bättre vetande att den har fel
Det är din yrkeshemlighet oavsett marknad eller tjänst eller produkt
Ur det kommer möjligheterna och inte det omvända
Tack för ordet
Djurförsäkringspremier har höjts mycket för alla de senaste åren. Det beror på att det har varit många skador och höga belopp. Så även vi som inte utnyttjat våra försäkringar åkte på att betala för det. Jag står i exakt samma läge som du, första skadan på över sex år, cirka 5000, och jag kommer att använda försäkringen. I min försäkring betalar man bara en fast sjölvrisk på 180 dagar, så händer det något mer inom ett halvår så är den fasta självrisken redan betald.
Skattefråga. Tjänar drygt 37k brutto. Har jobbat ihop cirka 180 timmar jourkomp vilket enligt min uträkning kommer ge ca 50k brutto extra. Antingen kan jag få det utbetalt på januarilönen eller dela upp det mellan januari och februari. Jag kan inte dela upp det på fler månader.
Hur funkar det skattemässigt när jag en månad pga komp tjänar 90k brutto men i vanliga fall runt 40? Vid lön över ~55 ökar ju skattesatsen rejält, så jag antar att jag kommer skatta mycket på summan däröver, men det är ju bara en månad och slår man ut årsinkomsten/12 blir det cirka 42k/månad. Innebär det att jag kommer få tillbaka en hel del på återbäringen eller har jag förstått det fel? Eller skulle det ge mig mer pengar om jag delade ut komputbetalningen så att jag varje enskild månad aldrig tjänade över 55?
Ja, du betalar skatt baserat på din årsinkomst, vilket gör att du vid slutdeklaration, allt annat lika, kommer få tillbaka på skatten.
Bredband alltså. Skulle man kunna sätta kabeln från datorn rätt in i dosan där fibern kommer in i huset istället för i routern? Vad är det som strular när man byter leverantör? Är det bara själva routern? Måste några inställningar i den ändras när man byter leverantör?
Är det någon som vet exakt vad det är lokaltidningar m.fl. går efter när de listar nystartade företag i kommunen / närområdet?
Är det bolagets säte eller bolagets registrerade adress de går på?
Alternativt något annat?
Sätet och adressen kan vara i olika kommuner även om det kanske inte är så vanligt.
Det är Orangea kuvertet tider, så kikade in på min pension.
Min framtida pension är lite svår att förutsäga, främst då tjänstepensionen är svår att beräkna på hemsidan om jag fyller i rätt.
Jag har 100% sjukersättning, så enligt sidan ska jag fylla i ”saknar arbetsinkomst” i simulatorn. Så sidan tror jag får 0 nya inbetalningar av tjänstepension.
Men, jag får cirka 640kr per månad inbetald till min tjänstepension via AFA, så sidan skickar notiser att jag fyllt i fel.
Så om jag ljuger och fyller i en påhittad lön på 14 222kr, chatgpt hjälpte mig att 640kr motsvarar cirka 14 222kr i månadslön, så ökar min pension med cirka 3 000kr per månad.
Kan jag fortsätta ”ljuga” i kalkylatorn, för en mer realistisk prognos?
Har sett denna fråga innan men kan ej hitta så ställer den här istället för att fortsätta leta.
Om jag lägger en order på DNB Global Index idag så står det exempelvis att den som tidigast kommer genomföras och kunna ses på kontot är om exempelvis 4 dagar. Min fråga är. Vilken kurs köper jag på? Dagens kurs eller den om 4 dagar?
Rent logiskt bör det väl vara dagens kurs oavsett när själva köpet genomförs?
Köp och bokförd på kontot är nästan alltid olika dagar. Kursdagen är samma eller dagen efter, beroende på fond och vart du köper. Kolla cut off tiden för exakt kursdag.
Så, om jag tolkar dig rätt. Om cut off-tiden för DNB Global Indeks är 17:00 och jag lägger en order idag kl. 16:00 så köper jag för dagens kurs, oavsett när det bokförs på kontot? ![]()
Ja, om inte fonden tillämpar födröjd handel. Då ska man lägga innan cutoff för att få morgondagens kurs, oftast asiatiska fonder.
Men det kan också bero på vilken plattform du handlar från. Om fonden har cutoff vid 16:00 så kanske plattformen har cutoff vid 12:00 för att hinna skicka till fondbolaget innan 16:00.
följd fråga på detta, är det i kvitto, kallas “Avräkningsnota” på avanza,
man får för fond köp där det står - (Affärsdatum 2025-04-08) (Likviddatum 2025-04-08) som är det datum som kurs bestämdes i fond köpet?
En jättedum fråga här: om jag ska sälja av fonder. Ska jag då sälja av i enlighet med min fördelning?
Exempelvis en portfölj på 100 000 med fördelning :
80% Global
10% Sverige
10% EM
Om jag säljer av 10 000 ska jag då sälja 8000 från globalfonden, och 1000kr från Sverige, respektive EM?
Kan ens innehav på fonder gå ner mer än 0kr? Kan jag ligga på minus om det går ner tillräckligt mycket?
Om jag köper fonder varje månad så köper jag ju när det går både upp och ner.
Blir det ännu bättre om jag istället köper för hälften av månadssparandet två gånger varje månad?
Nej, det kan inte hända.
Att dela upp inköp i 2, eller 20, inköp per månad sänker risken något (i meningen att inköpsvärdet medelvärdesbildas lite mer), men samtidigt sänker det den förväntade avkastningen något också, eftersom marknaden i snitt över lång horisont går uppåt så det är mer sannolikt att ditt andra köp blir till ett högre pris. Om du värderar avsaknad av ågren över dyrt inköp mer än glädjen av billigt inköp så kan du mentalt vinna på att sprida ut köpen.