Jo, det här med att historisk avkastning inte säger någonting om den framtida utvecklingen. I olika beräkningar sägs det att en årsavkastning på runt 7% är rimlig att räkna med för indexfonder, sett mot historik. Blir inte det som att säga att efter ett par år med säg 25% upp/år, ska det komma år med negativ utveckling inom den 10årsperiod som ofta används som mått?
Jag har åkt på lite riskfrossa…
Jo. Det kan man väl säga. Jag har läst någonstans att börsen går upp ca 80% av tiden och ner 20% av tiden. Och det är dessa perioder gemensamt som ger ca 7%.
Man vet aldrig innan vilka år som kommer va upp åt eller neråt. Och står man utanför i rädsla för ras är risken mycket högre att man missar ett bra år än ett dåligt.
Rasperioderna ingår i de sju procenten. Så enda anledningen att va rädd för rasrisken är om man tycker 7% i totalen är för lite. Eller att man tror att mänskligheten plötsligt slutar utveckla sig.
Det finns olika sorters slumpfördelningar. Om du kastar tärning väldigt många gånger kommer du i genomsnitt att få 3½. Men om du under ett antal kast i följd fått endast fyror femmor och sexor kommer inte sannolikheten för att de påföljande utfallen blir låga att vara större än annars. Tärningen har helt enkelt inget minne och sannolikheten vid varje kast är samma oavsett hur det gått innan.
Börsen är dock ingen tärning och marknadsaktörerna känner till och kan påverkas av hur det gått senaste tiden. Men; om det skulle vara enkelt att avläsa mönster i historiken skulle marknadsaktörerna upptäcka detta och anpassa sig efter detta. Det innebär att om historiken visar att det borde ske en nedgång/uppgång skulle priserna anpassas sig till detta så fort historiken blir känd på marknaden, d v s omedelbart. För att kunna utnyttja historiken till att göra bättre affärer måste du hitta ett samband som de andra marknadsaktörerna inte känner till. Utan detta extra samband som andra inte upptäckt kan du betrakta börsen som en slumpserie utan minne.
Med risk att bli klassad båda som dum och boomer, men vad betyder renen som man kan ge som reaktion på ett meddelande?
![]()
Jag har också frågat om den någon gång. Trodde ju först att den betydde “gjort”, alltså klart eller fixat. Nej, fel.
Kunde det ju vart, men just den är lite av ett internskämt som blev en emojireaktion.
Förklarar varför mina barn inte kunde svara på det heller.
Det är väldigt internt. Men vore kul om den dök upp på någon sida med emojisförklaringar. ![]()
Jag hörde på radio (via antenn) för typ ett år sedan att ungdomar sa att emojis är ute.
Så jag är inte boomer för att jag inte visste vad emoji betydde, man bara för att jag frågade om en emoji överhuvudtaget ![]()
Och jag som skrev smileys redan när de såg ut så här : -) (går inte ens att skriva…)
Enligt FB är giffar cringe med!

![]()
![]()
![]()
Cringe for life! ![]()
Ska byta bank för första gången, finns det något enkelt sätt att byta alla autogiromedgivanden man gjort till den nya banken eller är det en manuellt process?
Kan tänka mig att detta är något som hindrar många från att byta bank, att det inte förenklats är märkligt.
När jag byte fixade min nya bank flytt av alla autogiro. E-faktura fick jag dock fixa själv.
Krångel gör att bankerna tänker att man har en summa pengar på sitt konto som är kopplat till debet utan att man får någon ränta på dessa.
själv betalar jag endast med kreditkort och får 60 dagar på mig att betala räkningen utan att det kostar mig ett öre så länge jag betalar räkningen i tid.
Kanske en dum fråga men tänker att detta är rätt tråd för dessa. Om man köper en indexfond så köper man en del i den. Finns det hur många delar som helst? Om jag köper en del i Avanza Global Zero måste någon annan sälja då?
De flesta fonder är mutual funds (till skillnad från t ex hedge funds) och dessa är “open ended”. Det betyder att det finns en obegränsat antal andelar. När du köper andelar skapas det helt enkelt fler och köps det fler av de underliggande aktier. När du säljer händer det motsatta och “försvinner” andelar i fonden.
Hedgefonder är oftast också open-ended, de har bara en friare placeringsstrategi.
Har lite " Aktiespararna Global Direktavkastning A" och funderar på hur man ser utdelningen?
Hemsidan säger:
Aktiespararna Global Direktavkastning A återinvesterar alla utdelningar från fondens innehav. De utdelningar som bolagen betalar ut återinvesteras i fonden. Två gång per år delas de erhållna utdelningarna ut till fondens andelsägare.
Fonden Aktiespararna Global Direktavkastning B är däremot en utdelande andelsklass. Utdelning kommer att ske två gånger per år, i juni respektive december. Under 2024 kommer utdelning ske i december månad.
Gissar att återinvesteringen sker i juni och december också. Hur kommer detta se ut mer praktiskt? Ska man bara lita på det eller de blir någon post där man ser summan som investeras?
Idag går fastighetsbolaget Oscar Properties i konken och då slog det mig:
Vad skulle hända med med mina blanknings-positioner om ett bolag går i konkurs? Blir allt bara värdelöst helt enkelt?