Jag skriver i tråden för “dumma frågor", så min fråga passar väl in här.
Du kommer inte med frågor.
Du påstår att en kan spara pengar på att använda andras gamla öldoftande påsar från pantstationen vilket man så klart kan men det är en del äckelkrångel för några kronor.
Jag sparar en liten slant genom att återanvända mina egna påsar och när de är tillräckligt dåliga använder jag dem som soppåse eller pantpåse.
Pausar man tillväxthinken när man behöver ta av bufferthinken och inväntar med avsättning till tillväxthinken tills bufferthinken är helt återställd? Behöver troligen köpa ny TV, något jag ändå hade tänkt att ersätta under Black Friday under november. Tänker kanske inte helt drastiskt dra ner på avsättning till tillväxthinken utan mer att spendera mindre på nöjeskontot/övrigt, tänker jag rätt eller? Lite pragmatisk får man kanske ändå vara, eller? Bufferten är ändå i sin ordning.
Det finns ju en matematisk sanning som går att redogöra för, men hur du känner för den är det bara du som kan svara på.
Principen är att du fyller på buffert först till din förutbestämda nivå, därefter fyller du på ditt kortsiktiga sparande och sist ditt långsiktiga. Syftet är ju att de hinkar som du kan behöva tömma först också ska fyllas först, för att behålla din risknivå.
Men hur du sen löser eller anpassar detta är ju valfritt. Det är bara en princip.
Här finns nog inget rätt eller fel. För egen del sätter jag alltid av en månatlig summa till det långsiktiga sparandet, även när den kortsiktiga sparhinken behöver prioriteras – om än med ett lägre belopp.
Det är mest en mental grej. En summa ska in på börsen varje månad, så är det bara.
Varför går börsen uppåt, i allmänhet, över tiden? Vi säger ju att marknaden är effektiv, att nuvarande pris motsvarar marknadens förväntningar på framtiden, och att alla kända fakta redan är inprisade. Är där en konstant, kollektiv missbedömning som gör att vi blir positivt överraskade över bolagens utveckling som driver upp priset? Är det en fråga om en konstant tidshorisont som flyttas framåt?
Befolkningsökning och mänsklig effektivisering driver högre omsättning och vinster för företag.
Inflation: När pengar tappar i värde, stiger priset på varor och tjänster. Företagen höjer sina priser, vilket gör att deras nominella omsättning och vinster stiger, vilket i sin tur trycker upp de nominella aktiekurserna
Anställda på företag har i uppgift att se till att företaget går bättre och bättre, dvs ta fram nya produkter/tjänster, skapa mervärde och dra in mer pengar till företagen.
Angående effektiv marknad. All investering görs med viss risk och en förväntan på framtida intäkter. Det prisas in, men inte hur långt in i framtiden som helst. Säg att du vet att företag XXXXXX kommer att öka sin omsättning och vinst med 30 ggr inom 100 år, vill du betala för det redan idag när du inte kommer kunna tillgodogöra dig detta? Du lever antagligen inte då. Samt, det finns ju en risk att företaget går i konkurs …
Aktier skulle ha positiv avkastning helt utan tillväxt, effektivisering och inflation också.
Hej!
Igår gick både svenska och amerikanska börsen upp ganska mycket, över 1 % vardera ungefär.
Jag kollade mitt Lysa idag och från igår till idag ökade det bara cirka 3 200 kr totalt, vilket jag inte riktigt får ihop.
Jag har ungefär:
-
800:000 i 100 % aktie
-
resten, lite mer än 1 miljon, på Lysas sparkonto med. 2,12 % ränta.
Totalt cirka 1,8 miljoner.
Jag trodde spontant att det borde ökat kanske runt 10 000 kr efter en så stark börsdag. Vad är det jag inte förstår?
Tack för hjälpen ![]()