Hur menar du att kursen ändras på helger? Var/hur kommer denna info från?
Den kanske inte gör det?
Jag bara loggade in på Avanza för första gången på en helg och det här med att det står ditt innehav har gått +/- x sek idag fick mig att ställa frågan.
Börshandlade papper har ingen ny kurs.
Fonders kursändring rapporteras i efterhand. Så de kan uppdateras efter. Men du kan aldrig sälja en fond till dess senaste kurs. Säljordern är alltid inne innan före kursen sätts.
Aha, det förklarar saken! Tack för att du svarade på mina söndags tankar!
Sen glöm inte att det finns inget som säger att öppningskursen på morgonen är samma som gårdagens stängningskurs.
Är det värdepapper i SEK eller en annan valuta? Är det i till exempel i USD så syns väl förändringar i valutorna? @Nightowl
@Kulturarbetaren Även om en mäklare/bank visade de siffrorna är de helt meningslösa. Använda gårdagens marknadspris och dagens växelkurs säger ingenting om det faktiska priset just nu.
Valutakurserna påverkar också priset i valutorna, så vi måste använda valutakursen från samma tidpunkt som man tagit aktiepriset.
Absolut! Men det är väl den förändringen som visas, oavsett om vi tycker att den är relevant eller ej?
Jah trodde intrcdet visades någon när respektive börs är stängd.
De flesta som köper aktier och fonder regelbundet gör väl det ungefär samtidigt, någon gång efter löning i slutet på månaden. Mina frågor: Hur påverkar det marknaden och vilken kurs får man när man köper vid den tiden? Är småsparares handelsvolym mätbar? Kan det vara fördelaktigt att köpa vid andra tidpunkter under månaden? Finns det studier eller data på detta?![]()
Jag tänker att marknaden tenderar att vara rätt bra på att jämna ut sådana saker. Säg att priset alltid stiger lite den 27:e. Vad gör en smart dagshandlare? Köper den 26:e och säljer den 27:e. Detta driver upp priset den 26:e och ned den 27:e. Och då är någon annan smart och köper den 25:e, och så vidare. Speciellt med algoritmer och AI-handel som försöker att hitta och utnyttja sådana mönster så tror jag att den effekt som finns blir minimal.
När index ändras och ett nytt företag dyker upp så tvingas plötsligt massor av indexfonder köpa det företaget, vilket förr gav upphov till sådana effekter, men numera har man metoder för att minska den effekten.
Ords och företeelser betydelser.
Vi ska försöka illustrera hur en enkel beteendeförändring kan tillämpas genom att rikta fokus och uppmärksamhet mot ett inte så uppenbart sätt - mot någonting annat i vardagslunken - vilket gör den som agerar på följande sätt får minst 500 kr mervärde.
Ords och företeelser betydelser.
Säger man spara eller omfördela med vardagshacket nedan. Eller säger man återvinning. Kan man säga på ett mer poetiskt sätt - vi frigör resurser och kapital ur tomma intet.
Fallbeskrivning:
Vi har upptäckt först för egen skull, att vi kan svänga förbi pantstationen hos matbutiken och ta både plast och papperskassar gratis.
Dom säljs för 4 kr styck och en kollega på jobbet köper minst 2 till 3 per vecka som singel. Cirka 50 kr per månad och cirka 600 kr per år.
En invändning kan vara ohygienisk och ofräscht. Med erfarit att en del är rena andra med lite stänk. Argument går åt flera håll, grönt läggs i papppåse och mat är förpackat.
Vidare kan dessa användas för avfall hemma och inte köpa avfallspåsar för cirka 50 kr per månad. Ytterligare 600 kr. Nu är vi uppe i 1200 för den som inte har tygkasse eller ryggsäck, som då gör 600 kr.
V
Köper man avfallspåsar i rulle är det inte många ören per styck. Nog aldrig betalat mer än 50 öre.
Gör ni av med 100 plastpåsar i månaden? Tre om dagen?
Tror att du har större kostnader att titta på om du kan generera så pass mycket skräp per dag
Det är helt okej att ha åsikter. 1 kr styck hos välkända matbutiker för 20 stycken i en rulle exakt 25 kr. För 50 stycken 45 kr. Alltså 1 kr och ören hos lågpriskedjorna och övriga. Nära 100 jämfört med 50 är märkbar skillnad. Så ska texten justeras ovan till 300 plus 600 får vi 900 kr per år. Kollas upp på ett ögonblick.
Nu vart det off-topic då ingen svarade på frågeställningen.
V
Du hade inga frågor. Inte ett enda frågetecken i din långa text.
Men visst, jag kan gissa mig till din frågeställning…
Nej, jag skulle inte ta en påse från pantstationen och återanvända inne i matbutiken. Den som slängt påsen där går ju sannolikt in i butiken och handlar. Om denna person inte ansåg att påsen kunde återanvändas så vill jag inte ta i påsen med tång.
Ovan hade vi avfalls-portföljen. Garant 500 kr eller mer per år. Vi ställde den dumma frågan hur dennes beskaffenhet ska kallas eller benämnas.
Vi skulle vilja ställa liknande frågor om några andra portföljer där den röda tråden är vardagshack och vardagslunk. För tillfället kallar vi dom för följande:
- Avfalls-portföljen 500+
- SL- portföljen 12000+
- Musiktjänst-portföljen 1400+
- Streamning-portföljen 1200+
- Hundpåsar-portföljen 500+
- Mobil- portföljen 2000+
- Internet-portföljen 6000+
- Pant- portföljen 6000+
Alltså 29 600 kr per år. Är det att frigöra resurser och kapital ur intet - då levnadsstandard och livskvalitet är detsamma? Till inget avsatt kapital och inför noll risk?!
Kanske detta passar bättre hos en FIRE tråd - då kanske moderingen kan flytta och inte ta bort inlägget. Det är med goda avsikter vi gör rika, rikare och fattigare, rikare.
V
Nej, det är det inte.
Leta plastpåsar och pantburkar andra kastat kan väl vara ett hack, men resten är det inte. Det är att skära ner på något eller ta bort en tjänst. Det är inget hack och det kan medföra sämre livskvalitet om man gör så.
Tack för att du visar intresse för ämnet och ha en fin måndag!
Intressant att du väljer antaganden som inte överensstämmer med det vi skriver. Vill informera om att detta oskyldiga inlägg har en väldigt hög intelligens kvot. SL-Portföljen är inte att ta cykeln, promenader eller samåkning. Utan åka med SL helt lagligt och gratis. Alla portföljer är uppbyggda med samma anda och intelligens som första illustrationen med avfallspåsar.
Önskar dig detsamma - en strålande Måndag.
Är det att frigöra resurser och kapital ur intet - då levnadsstandard och livskvalitet är detsamma?
Vilka är vi?
Vilka är bakom kontot som låter som att ni kommer börja spamma forumet med reklam om en tjänst som slår allt annat i hela världen?
Eller är det ett trollkonto med personer bakom som har för lite att göra?
Jag bara undrar, nyfiken
/En som har för lite att göra denna helgdag
Vi avstår bemöta ditt inlägg. Vi har rapporterat det som olämpligt. Då vi blir förnärmade.
V