NINK nästa!
CINK? Capital Income No Kids.
Bra jobbat J! Väldigt viktigt att fundera ut vad man ska göra om dagarna som singel när alla andra jobbar. Det kan fort bli ensamt. Ang att ta en paus från jobblivet; det händer extremt mycket i teknikbranschen just nu pga AI, och håller man sig inte uppdaterad (dagligen?) kan det bli svårt att få jobb i framtiden, samt att det kanske blir svårare att få jobb när man är ”gammal”.
Absolut! Du har en väldigt god poäng, jag har tillräckligt med saker för att sysselsätta mig, men det är också en experimentperiod. Mer troligt än inte är att det finns jobb eller annan sysselsättning framöver oavsett.
Jag har vänt från att ha varit en smula AI-skeptisk förra våren (“det är som att gå från en texteditor till IDE”) till att du vara tämligen optimistisk. Alla experiment och anekdoter jag ser från min närhet på jobbet gör mig mer och mer övertygad att potentialen är enorm. Så jag kan rent av tänka mig att experimentera med detta på min nyvunna fritid, och man förlorar inte särskilt mycket på att vänta en stund – här kommer nätverkseffekten av att folk utforskar och delar “best practice” att vara mycket stark.
I så fall har vi en mycket ljus framtid framför oss. Det är bara bra om det på köpet rensar bort onödiga jobb. Vissa delar av mjukvaruutveckling (och för den delen t ex vissa juristjobb och finansjobb) kan helt “förkortas bort” när de kan automatiseras. Se det som när skördetröskan ersatte en massa manuellt arbete i jordbruket! Men det är ett sidospår…
Avanzas PB bolån har en funktion för du kan amortera av upp till 500k (du behöver ligga på max 50% belåning) och helt utan ansökan låna upp det beloppet igen. Bra ränta och bra buffert som har bättre ränta än fasträntekonton.
Först och främst, stort grattis! Bra jobbat! Tror helt klart pengarna räcker för det scenario du målar upp. Problemet är möjligen att livet är långt och mycket kan ändras på vägen, Du är bara 45 år, så nuläget (SINK) skulle ju också kunna ändras om stjärnorna står rätt! Så mitt råd skulle nog ändå vara att ta en rejäl välförtjänt break men inte “bränna” möjligheterna att åter tjäna pengar i ett senare skede om behovet skulle uppstå.
Tack ska du ha! Ingen vet ju vad som händer. Just nu känns det som om det är ekonomiskt lugnt, och att jag verkligen verkligen behöver en omfokusering och “vad vill jag”-period, men det kanske jag hinner skapa under sommaren och hösten.
En väldigt stark reflektion efter de första dagarna är mängden frågor “vad kommer du jobba med nu” som dyker upp…..
Personlig utveckling svarar du…![]()
Vad härligt att ha möjligheten! Grattis till att ha jobbat dig till frihet att välja vad du vill göra
.
Ta tid ”off” och fundera vad som ger dig glädje i livet och syssla med det är mitt råd, det kanske blir ett år eller för evigt men det valet äger ju du och det är grejen med FI
.
Grymt jobbat!
Jag tror du redan själv vet ditt beslut, men ja, du har fantastiska möjligheter och du är extremt påläst. Det ska mycket till att du inte ska lyckas.
Vad är det värsta som kan hända i framtiden? Värdet minskar och du behöver jobba 50% för att täcka dina utgifter medan börsen ökar?
Om jag ska vara ärlig är jag mer orolig för den psykiska livsförändringen än den ekonomiska, men du verkar redan ha rätt mindset när det kommer till välbefinnande och utgifter.
En väldigt stark reflektion efter de första dagarna är mängden frågor “vad kommer du jobba med nu” som dyker upp…..
De första månaderna: Jag ska ta en paus/sabbatsår (du har ju trots allt ett exitpaket).
Längre fram: Jag jobbar med investeringar/kapital.
Bra jobbat, lycka till! Vad skall du fylla dagarna med?
Tack för era reflektioner. Ja experimentet är just nu mestadels socialt och psykiskt, där den stora spännande sammanslutningen kommer i september. Jag tror pengarna är ok. Men jag vet ännu inte om det är nytt jobb eller annan sysselsättning eller mer resande jag vill pyssla med. En sak som är säker är att passivt hemmasittande INTE är lösningen! Så nånting som aktiverar mig, som inte är “kontorsjobb”, är nog svaret. Och exakt vad kan få experimenteras fram, eftersom det var längesen jag aktiverade de hjärnbanorna.
Fattar ingenting. Är du rädd för kärnvapen krig?
Börja lev lite…herregud
Du har 14 miljoner netto och undrar om du klarar dig fram till pensionen?
Det är ju uppenbart att du gör. Är detta en skryt tråd?
Du har ju inte fel med att pengarna nog räcker, men jag tycker det finns ett värde inför en livsförändring att reflekterar grubbla lite. Ibland i FIRE-forum diskuteras 3% vs 4% t ex, eller om nu budgeten är grovt underskattad. Jag tycker den duger och får plats med fina nöjen och långa utlandssemestrar varje år osv, men mycket kan ju hända med t ex framtida hus osv. Så det är lite såna saker jag grubblat på. Viktigare än pengarna är förstås “syftet” och vad man gör istället för att gå till kontoret, och jag uppskattar de tips jag fått i tråden både på ekonomiska och psykologiska saker. Det är det jag är ute efter.
Du skrev något om att du som max gjorde av med 27500 kr netto en månad.
Det låter extremt lite för någon med 14 miljoner netto tillgångar.
Jag tänker att man måste balansera lite mellan spara och slösa vs att man kanske inte ens blir så gammal överhuvudtaget.
Jag skulle dra till Thailand eller Filippinerna eller Sydamerika om jag var dig om du är intresserad av tjejer, men det kanske du inte är?
Blir svårt att ge råd då vi alla finner olika nöjen i livet.
Men du har mer än tillräckligt för att sluta jobba. Man kan inte räkna på katastrof scenario utan måste våga leva är väl mitt tips…
27500 i snitt har varit max hittills, men det är utslaget på ett år då - nån enskild månad har jag ju gjort av över 50 000.
Det är Japanresor som lockat mest, hunnit med 7 än så länge (här kan man tipsa att det faktiskt är betydligt billigare än vad man tror även om man käkar Wagyu och bor på kurort eller i centrala Tokyo) och betydligt fler ska det bli, och ex Vietnam och Thailand står på bucketlistan . Det finns mycket skoj där att upptäcka.
Jag har haft lite tur på ett sätt och fått resa massor i mitt arbete och uppleva många saker. Förhållanden har kommit och kraschat/slocknat, det kommer att ordna sig. Och du har helt rätt i att man inte kan hoarda pengar, man kan dö i förtid vilket min far gjorde, vilket är en av motiveringarna bakom att “göra nåt annat” än jobba 8-5 tills jag är 67.
Och jag gillar just reflektionen “27 500 låter extremt lite”. Jag känner ju inte att jag saknar nåt utan kan gå på utekvällar, träffa folk, resa utomlands osv i tillräcklig utsträckning tills jag liksom tröttnar. Det är snarare dyra bilar och stora hus eller lyxiga innerstadslägenheter som jag inte lockats av, som skulle kunna trycka upp utgifterna rejält. Men jag tackar för dina reflektioner och jag är ute efter just sånt där.
Att “gå i pension” är en utmaning för de flesta, oavsett när det sker. Att som du kunna gå tidigt, när du fortfarande har energi och hälsan i behåll är naturligtvis en enorm fördel och möjlighet. Att kunna välja sysselsättning utan att krasst tänka på pengar är få förunnat. Tänk över vad du verkligen tycker är roligt och meningsfullt, och experimentera dig fram. Ett vanligt dilemma efter pensionen är att man kan känna sig irrelevant, och att folk kommer titta frågande på dig när du förklarar att du valt att inte ha ett jobb. Den Lutherska arbetsmoralen är som du vet fortfarande stark och du behöver kanske utveckla ett “psykologiskt försvar” mot personer i din omgivning som inte vill eller kan förstå ditt val.
Tack för din reflektion. Efter bara ett par dagar in efter beslutet, och redan innan jag slutat, så märker jag extremt tydligt att det är “Jobbet” som är ankaret för nästan alla, så pass mycket att jag själv också starkt tänker på det. Så vi har vår lutherska moral, och jag har själv jobbat sen jag var cirka 15 år i större eller mindre utsträckning, så det är svårt att så att säga “säga nej” – man vill ju hjälpa folk och göra nytta…
Tycker det här fenomenet är lite otäckt, hur många som förknippar sig själva (och andra!) med sitt arbete! Även om det går att förstås ur flera aspekter. Har själv upplevt skiftningar i relationer när jag hoppat av arbeten/positioner. Det är…intressant. ![]()
Sen är nån sällan så oumbärlig som man kan tro. De flesta av oss ersätts ganska lätt. På gott och ont.
Obs! skaffa dam som hjälper dig spendera ![]()
![]()
Nu vet jag inte hur stor andel tjänstepension / premiepension du har, men om du kommer ha detta i ap7 / globala indexfonder så kommer denna del sannolikt öka många ggr om på 24 år. Om de är säg 2M så borde denna del utgöra runt 10 M om 24 år.