Det är dags -- 22 års resa till FIRE är över, dags att göra exit -- grafer, siffror, reflektioner!

Ja, detta kan iofs vara en vettig poäng. Kollar bara på totala mängden skatt och att det lite verkar som om total pension med det som är intjänat nu råkar sammanfalla med min budget om jag skjuter uttagen till 68 års ålder. Men det där kan man ju grubbla på senare kanske…

Ja, det finns ju tid att grubbla på det…! Jag får korrigera mig lite – man drar inte nytta av det förhöjda grundavdraget till fullo förrän man är upp i ca 40.000 i inkomst i månaden. Så ända upp dit blir det lite högre skatt att ta ut pensionspengar och skatta på dem ovanpå annan inkomst före riktåldern. Men bra att kolla vad marginalskatten blir för att se hur stor skillnaden egentligen är. Om inkomsten är över 40.000 blir det full kommunalskatt som marginalskatt oavsett om pengarna tas ut före eller efter riktåldern.

Jag tror tyvärr inte att kommentaren om tjejer i Thailand syftade på en seriös långsiktig relation som du sympatiskt nog associerar till. Utan antingen på partykvällar med efterföljd, eller på såna tjejer som man betalar för :face_vomiting:

3 gillningar

Tror inte heller det.

Jag kan även rekommendera BRF-styrelseuppdrag för att dryga ut kassan lite. Också ett sätt att investera i ditt boende. Och få lite socialt i huset där du bor.

1 gillning

Relationen mellan tillgångar och utgifter är rätt svag. Och ofta är den nog motsatt vad du tänker. Zaladin här har ju själv sparat ihop sin förmögenhet. Hade han låtit utgifterna växa med tillgångarna hade inte tillgångarna växt på samma sätt.

3 gillningar

Känner till några familjer som köpt hus kontant utan banklån. Verkade gå bra.
Typiskt arvode för att handha affär verkar vara 5000 Sek. Inga praktiska problem förutom att man nu behöver visa var hela summan pengar kommer ifrån inkl att ha ev gåvobrev och ev privatlånedokument godkända av banken innan avslutet. Jag tror att erfaren mäklares goda bankkontakter troligen var till nytta ?.

Jag (svensk) och sambon (ej svensk) köpte hus i Sverige kontant utan bolån med överföring av köpesumman från vårt bankkonto i Schweiz här där vi bor. Fick några frågor om pengarnas ursprung (fick skicka lite kontoutdrag har jag för mig) och så var det just 5000 spänn i någon avgift hos banken för att de koordinerade betalningen på överlämningsdagen. Jag hade inga speciella mäklar- eller bankkontakter men hade inga problem. Så länge man står ut med lite extra frågor om pengarna och kan visa att de är rediga så går det fint.

2 gillningar