Vad har det lett till för dåligt?
Slänger in en joker i leken.
Friskolereformen, fast det var väl redan på 1900-talet det började. Dock skaddar det vårt samhälle idag.
Dra ner på försvaret samt inrikta de få resurser som fanns kvar på att gräva brunnar i Afghanistan är ju inte heller någon höjdare ur vare sig ekonomisk eller säkerhetsmässig synvinkel.
Att löpande avskaffa skatt på ägande och kapital utan att tillföra någon ny beskattningsmodell >10M, och landets Nej till Euron.
Jag nominerar Nuon-affären. Politiker ska inte leka näringsliv.
Jag röstar på när alliansen gick med på att vi skulle införa en gemensam elmarknad inom EU…
Annars är en starka tvåa när våra politiker ändrade Riksbankens mandat så att de skulle skuta bry sig om våra privata skulder när de satt styrräntan.
De förtida och på politisk grund av S/MP nedlagda 4 reaktorerna i Oskarshamn och Ringhals. En enorm kapitalförstöring då det fanns lång livslängd kvar med elproduktion till mycket lågt pris i minst 20 år till med ganska litet underhåll.
Resultatet av detta är höga elpriser i kanske 20 år framåt, hög inflation, lägre konkurrenskraft än vad vi skulle kunnat ha, nedlagda företag, arbetslöshet, sämre tillväxt. Totalt sätt en sänkning i levnadsstandard. Och detta bara baserat på några få politiska beslut tagna av rena klåpare. Det som tagit lång tid att bygga upp har man raserat på bara några få år.
Jag anar en blocköverskridande komplott. De rödgröna fimpar den stabila elförsörjningen och skapar långsiktigt höga elpriser för att Nuon till slut ska bli en strålande vinstaffär.
Svenska folket hyllar nu Mauds makalösa investeringsbeslut och hon gör comeback för en jordskredsseger för C+S+MP i valet 2026. “Framtidsalliansen” köper raskt ett gäng “i drift om 3-5 år”-fusionskraftverk för en halv statsbudget. Den här tråden får ett nytt inlägg.
Det är illa nog med verkliga beslut som redan är införda och som inte går att backa på vad gäller möjligheten att återstarta de nedlagda reaktorerna. Så det är bara att bita ihop och så får det ta den långa tid det behöver för att Sveriges energifattigdom ska upphöra om kanske 20 år.
Så sant. (tio tecken)
Senaste LAS förändringen.
Tänkte precis skriva detta. Att skolan inte fokuserar mer på att ge mesta möjliga kunskap till den yngre generationen kommer kosta mer än allt jag sett i tråden hittills.
Tror jag alltså…
Negativa räntor. Det bevisar avsaknad av all sorts koppling till sunt förnuft hos våra kära centralplanerare.
Nej, problemet är amorteringsfria lån.
Jag uppfattar att vi är ganska många som pekar ut hushållens skuldexplosion som det mest tydliga problemet. Sedan är det en kombination av olika politiska ageranden och beslut som lett fram till det.
Att sedan invandringen, Nuon-affären med mera varit dåliga är rimligen sant men jag uppfattar inte att de frågorna främst skulle höra hemma inom den ekonomiska politiken.
Håller med, det är i alla fall här som Sverige sticker ut.
Negativa räntor var nog dumt det med, men Sverige leker ju bara följa John här.
Frågan varför man skulle amortera ett lån med negativ ränta är ett uttryck för den förvirring som uppstår när marknaden manipuleras genom konstgjorda räntenivåer.
En marknad som fungerar effektivt bör erbjuda incitament för låntagare att amortera sina lån, men när räntorna sänks artificiellt, så försvinner dessa incitament.
Resultatet är att pengar lånas ut till verksamheter som inte är lönsamma på lång sikt, vilket skapar låtsasjobb och andra typer av misallokeringar som hindrar verkligt värdeskapande i ekonomin
Slöseri med skattemedel måste vara historiskt. Ex till meningslösa värdegeundsskapande organisationer som Miljödepartementet, Arbetsförmedlingen och massa andra offentligt finasierade förvaltningar. Ofta bestående av powerpoint presentarörer vars syfte är att mäta vad andra håller på med.
Likt ett självspelande piano överlever dom utan kritiskt granskning.
Fem anställda administrerar vad en person som utför kärnjobbet.