Japp, går att dra det ganska långt och lägga till en hel de utgifter och fördelar(som tyvärr ofta är svåra att sätta ett vvärde på rent monetärt).
Notmalt när jag räknar på något som jag är påväg att köpa så är det på ränte konto och inte börsen(för att få ett hum om en riskfri alternativkostnad). Men när jag sålt/slutbetalt/skrivit av så brukar jag räkna på vad jag hade fått på börsen istället. Bara för att det är kul och det är det faktiska alternativet för mig då mitt buffert konto är uppfyllt redan.
Just nu:
Mitt vrålåk ska få ny matte eller husse framåt vårkanten. Jag har fortfarande inte tankat sedan juni och den har lite småfel som det är bättre att nå’n händig tar hand om än att jag lämnar in och får fixat för dyra pengar för att sedan köra typ 150 mil per år med den.
Så, efter försäljning (som jag ser det nu):
Det blir ingen ny bil om inget akut behov uppstår. I min del av landet går det många bussar och tåg så jag kommer långt med kollektivtrafik. På hemorten går och cyklar jag och skulle det knipa har jag föräldrar i närheten med bilar att låna.
Det är naturligtvis en ekonomisk fråga. Inte för att jag inte har råd med bil utan för att jag inte kan motivera ett ägande när jag kör så lite. Jag körde 400 mil sista arbetsåret. Bara det är ju nästan bisarrt. Nu ser jag fram emot att slippa byta däck, slippa besiktiga, slippa betala P-avgifter och skatt, försäkra och tanka.
Det som bilen kostar mig då den bara står får jag många lokaltrafikresor för.
Det där med taxiresor är intressant. Många lägger gladeligen 8 000 kr på en bil varje månad, men samma personer tycker att taxi är överdriven lyx. Jag åkte taxi i många år, utan att äga bil. Åkte kors och tvärs, när kommunaltrafiken kändes bökig. Spenderade sammantaget långt mindre än kollegorna som ägde bilar, men de tyckte ändå att jag sprätte pengar och var alldeles för vidlyftig.
Lite samma ekonomiska tankevurpa som gör att man gladeligen lägger 140 kr för ett glas vin på restaurangen, men på Systembolaget ska hela flaskan gärna kosta under det…
Skillnaden för mig är att jag ju bor utanför en stad. Så även om det inte är stora avstånd så är det bra mycket bökigare att få hit en taxi om jag vill åka iväg. Då är det lättare att knata bort till busshållplatsen och vara i Malmö innan taxin anlänt hem.