Det här med renoveringar

Jag och min fru älskar att renovera och förvalta vårt hus…men det är ingen placering som förväntas ge avkastning när det kommer till pengar, däremot varje dag i form av livskalité. Med det sagt så skulle vi inte riva ut ett fungerande kök eller badrum om det inte närmar sig slutet på sin besiktningsmässiga livslängd. Så grunden för renovering tror jag är att man gillar att göra det. Lite som resande. En del älskar att planera och boka sina resor själv och andra hatar det och vill bara köpa ett paket från Ving.

1 gillning

Sällar mig till skaran som renoverar för sin egen skull. Ett hem ska man trivas i och fixa så som man vill ha det.

Vi renoverade vårt kök för 15 år sen, dels pga att det var riktigt tråkigt, samt en del opraktiska lösningar (bla hur elluttag var placerade, spisens placering mm)

Det kostade då ca 70k, och blev hur bra som helst. Det vi (dvs frun) funderar på nu är att göra en lite uppiffning, dvs måla om luckor och lite nya tapeter. Sånt kostar inte mycket men ger ändå känslan av ett nytt kök, samt att man byter i regel lite smak genom åren.

Investering är det väl främst om man köper ett billigt renoveringsobjekt där man i princip måste renovera för att det ska funka att bo där.

5 gillningar

Vi har inte kommit till renoveringar i de nuvarande huset som är byggt 2013 å vi flyttade in 2017..

Förra ägaren va äldre å vi har inga hemmavarande barn eller hund som kan slita på boendet..

Vi har där i mot gjort ändringar samt till byggnationer å de handlar om hur vi vill ha de.. Inget hus är perfekt som man köper i andra hand.. Helt annat om man bygger nytt efter eget huvud..

Köket behöver byggas om för de är svårt å jobba i köket, men vi har inte kommit på hur vi vill ha de.. De är svårt å få ihop me dörrar å fönster därför inte kommit på lösning..

Vi har bytt både fönster å dörrar samt även ökat antal fönster för vi villa mer ljus i huset..

Kostnaderna för allt är inge vi ser negativt på utan ser som trivsel investering… Vi kommer inte sälja fastigheten på många år å då gäller det att trivas å njuta av huset…

2 gillningar

Kanske är det du som tänker på hus för mycket som investering och därav drar slutsatsen att renovering är en dålig investrering (vilket i sig är riktigt) och därmed dåligt? Renovering är till största del konsumtion men konsumtion behöver inte vara något dåligt, särskilt inte i något så viktigt som sin livsmiljö. De allra flesta ser inte sitt boende som en investering.

1 gillning

När jag ser en ny granne blåsa ut ett tio år gammalt kök tänker jag bara Kapitalförstöring.

Man kan komma oerhört långt med ny färg på köksluckor, nya knoppar (och eventuellt nytt kakel om man verkligen hatar färgen).

5 gillningar

Men tror du att folk faktiskt blåser ut kök av den typen av estetiska skäl? Det är väl för att faktiskt ändra den praktiska funktionen och layouten, annars målar man väl som du föreslår.

Oftast är layouten ganska liknande den som var innan. Men även om man vill vända på köket helt, så har jag lite svårt att se nödvändigheten. Men ja, jag är ju inte en gourmetkock själv. Jag kan göra en omelett varsomhelst.

1 gillning

Det kanske är nyckeln, att kunna laga mat i alla omständigheter :grinning_face:

1 gillning

Ett kök för en miljon? :open_mouth: Det är nog inte så vanligt. Jag har alltid ett renoveringsprojekt på gång för att jag tycker det är lite kul. Gör allt själv, då blir det inte så dyrt. Men det är nog många renoveringar som leder till skilsmässa när det blir en besatthet.

Märkligt att ett såpass nybyggt hus är så knepigt byggt så det måste göras om för att funka bra, speciellt köket.

Men den som planerade det hade väl ett annat tänk

Vi resonerar likadant, vi har bott här i över 20 år, och kommer bo här minst 10 till, troligen en bit in i pension.

1 gillning

Jag ser två skäl till renovering.

1. Man vill ändra stilen
  2. Rummet börjar tappa sin funktion pga slitage.

Vad gäller tvåan skulle vi behöva bena ut när i tid det är aktuellt för följande rum

A) kök
B) badrum
C) vardagsrum
D) sovrum
E) övriga rum

Jag tänker att A och B är de rum som slits mest. Hur länge håller dem innan renovering krävs?

Gällande c, d och e undrar jag vad som krävs för att det ska räknas som renovering? När jag började jobba hemma efter 2020 valde jag att låta en elektriker jorda kontakterna i mitt arbetsrum. Vet inte om detta räknas som renovering, men det ökade min standard i alla fall. Kunde sätta in fler vägguttag också så jag slapp förlängningssladdar. Vet inte om det ökar värdet på bostaden, men det ökar min livskvalitet i alla fall.

Men till grundfrågan: hur länge håller ett kök och ett badrum innan renovering är absolut nödvändig?

Ett modernt kök av någorlunda kvalitet uppskattas ofta ha en livslängd på åtminstone 30 år, vitvaror exkluderade.

2 gillningar

Min bild är att fenomenet att köpa ny bostad och riva ut allt för att få det exakt som man vill ha det peakade för fem år sen. Nu har det snacket tonats ner en del. Inredningsmodet har också tonats ner, det var mer vräkigt och hotellaktigt för fem år sen. Nu är modet mer ombonat och gediget och mer färg. Min gissning är att ju mer ai-genererade bilder som fyller alla kanaler, desto mer riktiga miljöer med skav och skavanker vill vi ha.

3 gillningar

Vårt kök är över 40 år. Rejält sugen på att renovera men samtidigt kommer det vara extremt dyrt att köpa samma kvalitet idag. Absolut nödvändigt är det inte. Det håller länge till, om man byter vitvaror och kranar.

2 gillningar

Märkligt att ett såpass nybyggt hus är så knepigt byggt så det måste göras om för att funka bra, speciellt köket.

Men den som planerade det hade väl ett annat tänk

Vi resonerar likadant, vi har bott här i över 20 år, och kommer bo här minst 10 till, troligen en bit in i pension.

Förra ägaren hade egna åsikter å huset är byggt i lösvirke….

Vi renoverar inte för någon annans skull utan för vår egen. Jag räknar på det och när jag ser att vi har pengar så kan vi göra det vi har tänkt. Det tog väl ca ett halvår att spara ihop till ett nytt badrum, fönstret togs dessutom bort.

Jag vill ha det fint, helt och rent. Vi jobbar och får lön för utfört arbete. En del av dessa pengar kan användas till renoveringar. Jag räknar alltid på vad vi får ut i lön efter skatt. Ex. 75000*6= 450000kr, efter 6 månader är det fullt möjligt att byta badrum för 261000kr som det faktiskt kostade.

Mina föräldrar har badrum och vissa tapeter från när deras hus byggdes 1966, i mina ögon ser det förjävligt ut. Men alla ska trivas, heter det ju.

Mina föräldrars kök är 58 år gammalt och det fungerar.

5 gillningar

Kan tänka mig att det lagas mycket mat där
mycket mer än i många nyrenoverade lyxkök :slight_smile:

1 gillning

Varje dag.

1 gillning