Jag chucklade också lite. ![]()
Får vara högt i tak och fasade väggar in mot fönstren. 
Men 3 meter kanske är att ta i, har själv cirka 1+ meter tegelväggar. Men inga problem med ljusinsläpp då takhöjden är generös.
Jag har grannar som löst det med utjämnande golv. Men i en 40-talskällare är det inte skitkul att offra 5-10 cm i takhöjd. 
Skriver under här, gillar ju verkligen våra fina boytor i huset, men skulle inte offra vår källare för mer plats här uppe. Lyxen att ha en större tvättstuga med plats att hänga tvätt, kunna ha stort löpband, lite verkstad samt lite förvaring är guld (extra mkt när en bott i lägenhet hela livet).
Vanlig kommentar från vänner i nya hus är att just de ytorna är sådant man önskar att man hade. Sen har ju nya hus sina fördelar med, ofta låg driftskostnad etc. Å andra sidan verkar de ofta ha träfasad som ska skötas. Då tar jag hellre vår tegelfasad, men kanske några extra kwh i uppvärmningen.
Husets upplägg kan ju vara viktigt att ha klart för sig, såklart går vissa saker ändra/bygga till, men ex vill en ha källare, enplans utan eller en våning upp? Vi insåg snabbt att 1 1/2 inte var för oss, kändes trångt. Samma med 2 fulla våningar, inte trångt, men att aktivt leva på två våningar kändes krångligt av någon anledning. 1 plan med källare är vår melodi, men det har ju sina sidor såklart med.
Bor själv i sutterängradhus av “villastorlek” med tre våningar. Nedersta våningen är inte källare men har en del fönsterlösa utrymmen. Förvaring har vi gott om men inte så mycket “hobby-ytor”. Med ett eget garage till skulle vi ytmässigt ha det perfekt.
Vi har träfasad men kan inte se att det skulle vara så mycket att sköta med den. Målade om den förra året och det var första gången sedan huset byggdes för 40 år sedan. Eftersom det är både radhus, sutteräng och snedtak är den effektiva fasadytan inte särskilt stor. Totalen ligger på 40 kvm exkl. fönster.
Att ha tre våningar har varit fint under pandemin och möjliggör för olika aktiviteter utan att störa varandra. Både jag och sambon har jobbat hemifrån och suttit på varsitt våningsplan.
Detta blir mitt första inlägg på forumet. Men boende är viktigt för mig och förra året hittade vi vårt realistiska drömhus som vi nu bor i. Kanske betalade vi alldeles för mycket, men vad gör det när man får (nästan) allt man vill ha.
- Tillräckligt stor tomt (1400 kvm, drömmer om att kunna köpa de obebyggda ca 3000 som angränsar).
- Fantastisk utsikt med sjö, skog, åkrar men också hustak och ljus från staden. Huset ligger väldigt högt upp.
- Bra ytor med mycket biyta för förvaring och hobbys. Totalt 360 kvm plus dubbelgarage och förråd.
- Nästan underhållsfri fasad (tegel)
- Privat, insynsskyddat mikroläge men mitt i ett villaområde. Omringat till stor del av allmänning med mycket träd. Några 100m till förskola och skola via gångväg utan korsande biltrafik.
- Bra förbindelser, gångavstånd till butiker, caféer.
- Praktisk planlösning med allt man behöver på ett plan (kök, vardagsrum, 2 badrum, 4 sovrum och tvättstuga) och ett plan med allt annat (aktivitetsrum, bastu, extra-kök, förråd, blivande TV/film-rum, kontor, gästrum m.m)
- Bra uteplatser i nästan alla väderstreck. Delar med utsikt, delar under tak som ger skugga, kan sitta ute och äta även vid regn. Primär uteplats har sol från ca kl 10 till solnedgång. Alla nära köket vilket underlättar logistiken.
- Bergvärme, vattenburen golvvärme och med 3 eldstäder som komplement / mys.
- Kvällssol! Helt obruten utsikt mot sydväst till norr är underbart på sommaren.
Det känns smått otroligt att kunna bo så här. Idag är barnen små (1,5 och 4) och husets praktiska egenskaper underlättar verkligen vardagen med tex tvättstuga mitt bland sovrummen. När barnen blir äldre finns det bra utrymme för filmkvällar, LAN-party eller vad de nu väljer att ägna sig åt.
Utsikt, ytor, praktisk planlösning för vardagen och bra solläge är nog det bästa. Vi bodde i ett relativt nytt hus innan och som många skrivit saknades förvaring. Det som fattas nu är pool men det kommer nog framöver.
Så ett tips. Dyker drömmen upp, bara kör.
Då kommer man förmodligen att bo där länge och då spelar priset mindre roll (under förutsättning att man har råd förstås). Och sen ligger det i sakens natur att man alltid köper för dyrt och säljer för billigt. Det får man leva med.
Enplanshus på 200kvm plus plats för två bilar med dörr från köket. Öppen planlösning med ett rymligt kontor och ett filmrum.
Utanför en storstad, nytt och energieffektivt med bergsvärme och el. Asfalterad gårdsplan med så lite växtlighet som möjligt. Gärna med utarrenderad mark eller skog runtomkring så slipper man grannar som kommer för nära på i framtiden.
Edit. Betongelement naturligtvis
- Gillar koppartak.
- Vill ha nära till arbetet.
- Gillar hus som är byggda att hålla för evigt med minimalt underhåll.
- I mitt nuvarande hus är alla vatten och tryckluft ledningar gjorda med Swagelok kopplingar och Sandvik tubing. Det är riktigt coolt.
- 100-300 hektar “tomt”
- Väll underhållet sten/tegelhus som är ca 100 år gammalt (har det stått i hundra år utan problem, så kommer det att stå i hundra till)
- Vattenburen värme med både pelletspanna och vedpanna för ofredsår
- Placerat i änden av en skogsväg utan grannar
- Gärna utsikt över sjö, hav eller berg
- Väldränerat sant fräscht tak
- Minst 150 kvm
- Ekonomibyggnader och uppvärmd maskinhall
- LLVP överallt. Inte för uppvärmning utan för torr och kall luft.
- Groventré
- Enormt kök och 5 kvm skafferi
- Slaktbod med kylrum
- Kassun
- 45 minuter från en centralort med shoppingmöjligheter (Biltema/Bauhaus/Willys etc mm)
- 10-15 minuter från liten mataffär/post/mack etc
- 45 minuter från flygplats
- Absolut max 30 minuter från kusten
Typ så. Får gärna kosta under 2 miljoner också.
Förutsättningen tycks vara att man är väldigt rik. Är en helt annan situation än vad de flesta som svarar här tycks utgå ifrån.
Vore jag rik skulle jag välja en stenvilla i antik stil med pelararkader osv belägen vid en sandstrand i Mallorca eller Bahamas. Med moderna bekvämligheter förstås.
Annars - om vi pratar om som en typisk svensk verklighet - är det ju totalt beroende på ekonomin som ju varierar en hel del även i den situationen. Men jag skulle planera för billig i drift och underhåll från början så jag inte behöver flytta av ekonomiska skäl. Så kanske en välisolerat stenhus med gott om mark som jag kan hämta ved från. Inte större än nödvändigt eller vad jag har glädje av. Uppvärmning då med både ved och (berg)värmepump. Så jag kan skifta beroende på kostnad och bekvämlighet.
Om jag har råd så nära sjö eller kanske t o m strandtomt. Inte hav för då blir det problem med vattenförsörjning, trots att jag tycker mycket om havsmiljön. Inga nära grannar. Och landsbygd.
I huset massiva trägolv och kakelugnar. Högt i tak och stora fönster. Hade valt i gammal stil om jag skulle klara uppvärmningen annars inte. (Tänker m h t kostnad och bekvämlighet.)
Om jag har råd så tak klätt med tjock kopparplåt = minst underhåll och problem. Annars lertegel. Fasaden antingen kopparklädd (eller tjocka järnplåtar om det är sant att de håller länge) eller träpanel målad med röd slamfärg.
En sak med läget är att det ska vara sådant att det inte är risk för att bli tvingad att ansluta sig till kommunalt vatten eller avlopp, eller tvingas betala för vägar.