Vad drömmer du om?

Efter ett tags följande här i forumet har jag insett hur väldigt olika som vi alla medlemmar prioriterar och drömmer. Det ger i nästa led väldigt olika förhållningssätt till ekonomi. Så uti vårsolens glans vill jag nyfiket ställa frågan: Just nu i april 2023 - Vad drömmer du mest om?

Frågan kan även formuleras som: Vad längtar du efter? Vad hoppas du på? Och jag syftar främst på ditt privatliv. Fred på jorden och en bättre miljö vill vi väl alla ha!

Börjar själv. Jag längtar efter:

• Att träffa en kärleksfull man att dela livet med.

• Att bli tillräckligt stark igen efter min sjukdom för att kunna långvandra igen.

• Att ha en balkong där jag kan läsa i solen, samt plats för ett matsalsbord där jag kan duka fint för vännerna.

(Den sista punkten verkar just nu närmast att uppfyllas, via en lägenhets-bytes-sajt. Så jag håller tummarna! De övriga punkterna gör jag så gott jag kan och orkar för att uppnå :sunflower:)

36 gillningar

Jag längtar efter:

• Mer lust till skapande
  • Svensk sommar
  • Ledighet

Inser att jag inte begär så mycket faktiskt. :slight_smile:

16 gillningar

Lugn och ro :pray:t2:

18 gillningar

Skulle behöva vinna en halv miljon. Men spelar inte så blir svårt. :rofl:
Sen skulle jag nog vilja ha nåt nytt yrke. Men vet inte vad riktigt. Gå ifrån byggsvängen och göra nåt på kontor kanske.

Sen skulle en stuga i norrland och rulla tummarna på ålderns höst vara fint.

4 gillningar

Att vara nöjd

24 gillningar

Jag drömmer om ett eget företag som kan hålla sig lönsamt endast genom mitt stora intresse för grafisk design men inser att jag kan för lite om den branschen för att ha en chans mot konkurrensen.

4 gillningar

Det borde finnas sådana även på den här RT forumet :wink: :person_tipping_hand: @JennyL ?. Men du är säkert medveten att många prioriterar drömmer om FIRE och avkastningen på ekonomi bloggar :joy::+1: .

Själv drömmer jag om att hela familjen blir friska och att mina barn utväcklas till goda människor ordning och reda. :person_tipping_hand:

4 gillningar

Bli pensionär. Jobba i egen skog och jaga. Träna. Skaffa hund. Resa, vandra i fjällen, gå på skidturer i fjällen. Umgås med barn och kommande barnbarn.

11 gillningar

Jag ser fram emot att gå helt i pension om ca 1 år. Hoppas att jag ska få mer ork till att umgås och vara social med människor som jag då väljer själv, nu tar jobbet all ork, även fast jag redan har 50% pension. Hoppas också att jag i samband med pensionen också ska kunna dra ner lite på medicinering som jag nu har för att klara av att jobba någorlunda strukturerat och fokuserat med krav på leverans. Att helt enkelt tillåta mig själv att få blomma ut lite som den person jag faktiskt är men måst hålla tillbaks för att passa i den svenska arbetsmodellen…Jag tror det kommer bli fino-vino efter lite tillvänjning!

14 gillningar

Rulla tummarna på ålderns höst. Ofta vintertid på varmare plats…
Träffa barnbarnen ett par dagar varje månad.
Båda som sakerna redan uppfyllda.
Och kvar att jobba på.
Hitta en utmanande hobby.
Umgås mer med mina vänner

3 gillningar

Att Putin ska trilla av pinnen han har uppkörd i arslet och avlida… det är typ det jag drömmer om just nu, nöjd med livet i övrigt…

längtar dock till sommarkvällarna väldigt mycket just nu, med kvällsdopp med barnen och glass på balkongen :grin:

11 gillningar

Fin tråd! Bra läsning som uppmuntrar till reflektion.

Längtar också efter långvandring. :blush:

2 gillningar

• En lagom varm sommar! :sunglasses:
• Att få till en italiensk pergola på lilla lotten, där jag kan vila i skuggan av grönska och skapa fina minnen med nära och kära.
• Att hitta en fin och lagom hög ytterdörr till kolonistugan, så jag och mina kära slipper slå i huvudet. :face_with_spiral_eyes:
• Att oroa mig mindre över min ekonomi.
• Vinna stort på Eurojackpott! :crossed_fingers:

2 gillningar

Att få se dottern växa upp och ta plats i världen. Hoppas hon vill hänga med mig fortfarande. Fortsätta umgås med min bästa vän, min fru och de andra vännerna som också är mycket uppskattade. Resa med vuxen dotter och fru.

Skaffa en liten bit mark med både lite skog och lite ängsmark. Ha en gammal traktor att slå vall med. Bjuda dit polare och sitta och snacka skit i duvgömslet och avrunda dagen med vin och nytillredda och nyskjutna duvbröst. Fortsätta jaga klöv i gemytliga jaktlag med bra kamrater.

Hitta tillbaka till svartkrutsskyttet.

Skriva en bok likt Peter Englunds Ofredsår, men skönlitterär. Få den gjord till en storfilm om 30-åriga kriget men befriad från allt Hollywoodbjäfs. Bara tidstypisk musik, korrekta kläder, mat, vapen osv. Kan se scener utspelas i huvudet när jag tänker på det.

Inreda ett kontor och skrivarstuga på tomten. Även gäststuga.

Inreda ett rum för brädspel och för lyssning av vinylskivor.

Ta över föräldrarnas kommersiella bärodling med allt tid jag inte har. :joy:

Osv.

4 gillningar

Haha, ja RT har många förtjänster men just för detta syfte vänder jag mig nog nån annanstans :laughing:

5 gillningar

Jag drömmer om att ”min inre beslutsfattare” ska vakna. Har många beslut jag behöver ta, både små och stora, men kan inte bestämma mig och står därför bara och stampar på samma plats.

8 gillningar

Min största dröm är ett fint boende (gärna nybygge) i ett tryggt villaområde, där man kan låta grabben gå ut och leka på tomten eller i området utan minsta oro. För min del hade det gått att bosätta sig nästan var som helst då jag jobbar hemifrån, men min fru vill helst bo i Göteborg p.g.a. närhet till hennes jobb och då blir valmöjligheterna små (och kostnaderna enorma).

Men drömma kan man ju… :grinning:

2 gillningar
  1. Ett syskon till mitt barn
  2. att min man ska bli frisk
  3. att min bästa vän ska bli frisk
  4. ett bra boende i trygg miljö
  5. en trevlig kollega på jobbet
  6. mer fritid
  7. löneökning

Herregud så mycket man kan önska sig…

15 gillningar

Har man förvärkliga många av de man drömt om så finns de inte så mycke å drömma om…
Sluta jobba för flera år sen… Lördag hela veckan lång…
Har stort sätt drömboende, möjligen lite för stort hus. Kostnadsmässigt nästan gratis.
De man kan drömma om är att få egna barnbarn, de är väl de som saknas…

2 gillningar

Svår fråga. Jag har allt jag behöver och mer därtill, därför finns det inget jag direkt söker eller drömmer om utöver det jag skapar själv via min egen fantasi och uppfinningsrikedom. Det är väl i så fall att jag och mina anhöriga får behålla hälsan så långt det är möjligt, och att jag kan behålla min livsglädje och nyfikenhet.

4 gillningar