Det optimala (men kanske realistiska) huset

Att leta hus är en djungel, det vet alla. Men ponera att du befinner dig i en djungel med oändligt med mat, tid och resurser. Bara du letar och har tålamod så finns det en chans att du hittar en riktigt sällsynt växt att visa upp för världen.

Om ni hemmet och liknande plattformar var djungeln, vad hade du som djungelbesökare med oändligt med tid spänt ögonen ni? Hur ser den sällsynta växten / det ”perfekta” huset ut?

Jag tänker främst i termer av värmesystem, isolering, fasad mm.

Kanske är frågan också - vad hittar ni på när ni letar hus mer än det uppenbara som antal rum, läge, pris ?

1 gillning

Location, location, location?

Både förstås ort, men inom orten - lagom nära till affär, skola, lekplats, bad/vatten osv. Undvika nära trafikerade vägar, nära busshållplats och tex återvinning men inget man vill ha som närmaste granne.

När det gäller själva fastigheten så skulle jag gärna ha någon form av utsikt, om inte hav så gärna takåsar och äng snarare än ingenting. Lite yta på tomten med så att det kan byggas till om man någon gång vill.

Andra får svara för huset :slight_smile:

1 gillning

Med hus tänker jag först och främst på läge. Det går inte att ändra på läget.

Nummer två tänker jag på saker som är svåra att ändra på, typ storlek, antal plan, finns källare, hur ligger huset på tomten osv. Det är dyrt, jobbigt och inte alltid möjligt att riva ett hus och bygga ett nytt på tomten. En del saker är inte realistiskt att ändra på.

Om bara priset är billigare så bryr jag mig inte om renoveringar som värmesystem, tak osv. Med ett hus kommer dessa ändå då och då. (Sen vill man ju inte överbetala, men hus med renoveringsbehov brukar vara billigare.)

1 gillning

Jag bor i hus och försökte ”optimera” lite som du beskriver. De viktigaste sakerna var:

1. Friköpt tomt, inte tomträtt.
  2. Fjärrvärme alt. bergvärme.
  3. Gärna radhus men inte med fem granntomter som gränsar till plätten.
  4. Gångavstånd till bra kollektivtrafik och service. Inte vara beroende av bil.
  5. Inte akut renoveringsbehov. Allt ska vara tillräckligt halvhyfsat för att fungera i några år. Under de åren byter du ut allt till bra alternativ.

Det är också bra om huset inte är ”unikt” utan någon form av typhus. Det gör att du alltid kan hitta fler hus av samma typ. Du behöver inte vara med i någon absurd budgivning för ett hus som väldigt sällan kommer ut på marknaden.

4 gillningar

Kalkstenshus med 3 meter tjocka väggar, ren sten, puts, puts och puts. Enkel i sin konstruktion, andas, varmt på vintern och svalt på sommaren

Men de är dyra här… jag tittar helt enkelt efter hus som är bra konstruerade, de hus som finns kvar i dag från svunna tider är oftast det, om det inte är förstört (vilket händer tyvärr)

Hus med tegelstomme är också bra, gamla mejerier är oftast särskilt bra då de skulle vara svalt, och ofta hade mejerierna gott om pengar, eller jag bara gissar det med tanke på att element kunde vara i mässing och fönstrerna blyinfattade.

Men helt ärligt så är detta bara tekniska detaljer, det är inte lika viktigt som läge, trädgård, avstånd till stan, storlek eller andra parametrar som är viktiga för just dig.

För oss är det viktigt med ett hus som är bra till vardags men också vid semestern, det betyder bra bussar, cykelavstånd men också närhet till havet och absolut inte vid en bilväg.

2 gillningar

Låter ju superpraktiskt. Om man sätter speglar i fönsterkarmarna kan man eventuellt få in lite dagsljus.

4 gillningar

Givetvis en hyffsat stor gräsmatta, minst 3000 kvm.

Behöver 2 robotklippare. En som klipper 80% av gräsmattan väldigt kort och en som går ute i kanterna med lite högre klipphöjd.

Det ska vara mjuka kanter där det korta gräset möter det höga gräset. Något form av vattenspel i trädgården givetvis.

I huset behövs även ett cigarr rum där jag även har mitt Goban och ett signerat exemplar av winston churchills bokserie ww2, (first edition såklart) rutiga tapeter är ett måste i detta rummet.

I övrigt är en köks ö najs och takhökd på minst 2.6 meter men helst 3.1 meter.
Utöver det är jag inte så kinkig.

Jag tänkte också så här, sedan köpte vi ett hus med stor tomt om 1200 kvm och det är ingen hit. Om jag hade köpt idag så typ 200 kvm stenlagd trädgård. :joy:

6 gillningar

Hahaha, växte upp på en gård med ett par tusen kvm trädgård. Med ett par hektar åker angränsande. Jag tycker 3000 kvm är i minsta laget :joy:

Location, location, location!
Jag njuter av att bo i en liten bostadsrättsförening men om någon av stugorna bredvid mina eller parterns föräldrars stugor blir till salu är jag nog beredd att bjuda alldeles för mycket pengar.
Speciellt för skogen mot stugtomterna.

1 gillning

Utöver saker som tidigare nämnts - möjligheten till ljus och rymd. Man vill bo med generösa fönster, skön utsikt och gärna där trädgården blir lite varm och härlig. Köldhål går bort.

En annan sak som är underskattat är lite mindre fina ytor. Alla nybyggda hus maximerar fin boyta. Utrymme för förvaring, motionscykel och liknande prioriteras bort. Tvättstugan är minimerad.
Jag gillar att ha några fina ytor där man kan bo och leva och en del där man kan ha det lite skräpigare. Hobbyrum, innebandy, snickarbänk etc. Utrymme för livet.

I övrigt, om man inte har intresse för byggnadsvård, köp något som inte kräver för mycket underhållsjobb. Tegel och puts är bättre än träfasad. Liten trädgård kan vara bättre än stor.

2 gillningar

I såna fall är det väl bättre med en gräsklippare som ändrar klipphöjd per automatik?

Husqvarnas Epos teknik kommer nog vara intressant efter att priset sjunkit lite :joy:.

Du har för lunga barn, 500-600 M2 är en lervälling för oss efter att barnen spelar fotboll, bandy osv. Behövs inte mycket underhåll när man kan flytta barnens fotbollsmål dit det behövs. :laughing:

1 gillning

Det kan det givetvis vara, men jag vill ju inte att han ska känna sig ensan heller :sob:

2 gillningar
  1. Att taket är tätt
  2. Att marken är torr

Allt annat är hanterbart. :slight_smile:

4 gillningar

Jättedum fråga (är ny hus-spekuland), men vad betyder detta? Pratar vi bottenplattan?

Det handlar mest om markens bärighet. Om marken har en tendens att hålla mycket fukt KAN det ge problem med sättningar i grunden.

I området där vi bor till vardags (byggt på 40-talet) är många av husen byggda på gammal sjöbotten och har problem med just sättningar. Det är INTE kul/billigt att justera en sned grund i efterhand. Vårt hus ligger på fast berggrund, lite högre upp.

Ärligt talat vet jag inte om det är ett jätteproblem med nyare byggteknik (gjuten bottenplatta), men det var iaf ett tips jag fick av en erfaren snickare. :slight_smile:

1 gillning

Bra poänger här. Förvaringsytor är bra. Det finns inte alltid i nybyggda hus.

Min far hade sådana här problem i ett tidigare hus. I tvättstugan fanns det en spricka i väggen som gick från golv till tak. Sprickan såg olika ut under olika årstider. Nu var det här ett oisolerat rum och då var det ändå inget akut att åtgärda. Med uppreglade väggar hade det blivit en betydligt mer besvärlig historia.

Gillar att 1200 kvm är stor tomt. Skillnaden mellan Södra och Norra Sverige kanske? :slight_smile:
Har 3500 kvm och tyckte det var ganska lagom, har dock på önskelistan att köpa marken runt omkring så inte någon får för sig att förstöra närområdet (äng och skog). När vi letade hus hade vi som minimum 3000 kvm men tittade på betydligt större. Hittills är jag då riktigt nöjd med storleken. Vart har man grillplatsen och utebastun på 1200 kvm utan att det luktar rök i huset? :thinking:

2 gillningar