Det räcker inte att spara 20% av din nettolön idag för unga

Som ung, när ekonomin styr dina val, kan du finna dig själv utforska mindre eftertraktade områden för att hitta ett hem som inte tömmer plånboken. Jag minns min barndom vid Odenplan, hjärtat av Stockholm, där vi, liksom de flesta då, bodde i en hyreslägenhet. När det blev dags för mig att sprida mina vingar, blev min resa en färd längs tunnelbanans gröna linje. Jag sökte mig bort från stadens puls tills mäklarannonserna visade siffror jag kunde hantera. Jag landade i Bromma, och trots att min far knappt kunde dölja sin förlägenhet över ‘förortslivet’, var friheten och självständigheten jag fann där ovärderlig. Att byta ut familjens trygga bo för en egen vrå var en triumf, även om det innebar en 20 minuters pendling till city.

Tiden har förändrat spelplanen. Nu är det platser som Åkersberga som lockar den unga generationen sökande efter ett prisvärt hem. Och tänk, den enkla lägenheten jag en gång kallade mitt första egna hem bytte nyligen ägare för tre miljoner kronor…

OBS! Kan vara så att jag tyckte min text var skittråkig och jag bad ChatGPT göra den mer målande. :joy:

1 gillning