Det svenska skattesystemet; har vi verkligen höga skatter?

Vad är ditt förslag på lösning? Karantän i x månader/år?

Ja… Jag hade en person i bekanstskapskretsen som arbetade på privata sidan med projekten som bedrivs med skattemedel avseende vägar, spårvägar , broar, tunnlar och offentliga lokaler mm.
Jag frågade hen hur stor andel av skattepengarna som verkligen gör effektiv nytta.
Hens svar var ganska trist.
“Ca hälften. Den andra hälften går till spillo pga ineffektivitet av olika orsaker” .
Ex Klantig upphandling och uppföljning, fyrkantiga långsamma och ineffektiva tillståndsprocesser, Fyrkantiga upphandlingsregler, Företag som utnyttjar bristerna i systemet mm.

1 gillning

Det är billigt att bara miljonär/miljardär i sverige, annars hade många flyttat. Ingen arvskatt , ingen skatt på bostäder, ingen förmögenhetsskatt,ISK konton skattefria,fonder o stiftelser

2 gillningar

Fast vi har ingen uppräkning av anskaffningsvärde vid arv (stepped up basis) som USA. Vi har 30% reavinstskatt (samt ca 22% på boende) vilket inte direkt är lågt.

ISK är inte skattefritt (förutom en relativt låg initial summa).

Vad fonder eller stiftelser har för relevans förstår jag inte? Dessa finns över stora delar av världen.

1 gillning

Bra inlägg, men samtidigt skall vi kanske inte jämföra oss med USA. Sverige var tidigare (70-tal, 80-tal) ett riktigt skitland som styrdes av en liten maffia. Nu är Sverige ett normalt land, det anmärkningsvärda är förvandlingen från skitland till normalt land.

Jag pratade specifikt om skatter som är relevanta för miljonärer/miljardärer. Sverige är inte nödvändigtvis ett skatteparadis för dessa.

Nä, inte ett skatteparadis, men bättre än i många jämförbara länder. Och bra om man uppskattar Sverige som system. Lagom, helt enkelt.

Vill tipsa er om dagens avsnitt av Ekonomibyrån.

Vilka fördelar och utmaningar har Sverige med nuvarande ekonomiska förutsättningar.

Uppfattningen om vad som är hög eller låg beskattning beror väl mycket på hur skattemedel används, eller hur befolkningen uppfattat att de används (medias beskrivning)

När vi läser att 3,6 miljarder betalas ut i bidrag till gängkriminella och att 20 miljarder av meningslösa skatteuppskov till konkursmässiga företag under corona aldrig kommer återbetalas. Då blir viljan att skicka in mer pengar i systemet liten, och upplevelsen av att skatten är hög förstärks.

4 gillningar

Slutsatsen måste i så fall vara att vi har extremt lågt skattetryck. Det finns mycket få andra länder i världen som har så omfattande offentlig service, och inget av dem har lägre skattetryck än Sverige. 25/1300 = 0,0192. Om det är mindre än 2% som hamnar fel ska man nog vara väldigt nöjd.

Jaha var det bara 2% som slösades bort? Då fortsätter vi mata in mer så klart: