Det tar tid att bli en bra investerare

Jag förstår tanken Jan med att det kan låta som “köp krypto”. Men då glömmer man bort två aspekter som gör (i alla fall jag) att man hoppar på spåret med indexfonder med en gång:

1. Forskning ni hänvisar till
  2. Er personliga resa (och RT i stort)

Även om man som lekman inte sitter och lusläser forskningsartiklarna du hänvisar till så skapar det en trovärdighet då ni är nyanserade och öppna för diskussion. Ovanpå det så ökar trovärdigheten hos RT just för att du och Caroline har gått igenom resan som ni nämnde i avsnitt “277. Sanningen om jakten på den bättre investeringen och myten om den rike investeraren”. Trots allt handlar avsnitt 99 om att man inte nödvändigtvis får ut mer avkastning genom att lägga ned mer tid… Så precis som ni sagt är investering ointuitivt då det inte kräver lika mycket ansträngning för att bli bra som om man ska spela tennis.

Sammantaget Jan så har du redan gjort jobbet åt oss. Så från min sida sett behöver jag inte lägga ner massa tid för att bli en “bra investerare”. Jag älskade avsnitt 424 med Alexanders sparresa “från optimerad racerbil till lugn segelbåt” då det går i linje med hur jag själv vill ha det. Nu kan man istället balansera livet med det som räknas (något ni berikat podden med enormt mycket dessutom)

Tack igen för allt!

4 gillningar