Detta betalade jag för sjukvården 2023, jämförelse med USA

Bra perspektiv, privatfinansierad vård kan leda till att du ska vara sjuk så mycket som möjligt, helst utdraget. Så de kan mjölka en på pengar. Helt klart att stora företag gärna går ihop med varandra tex snabbmatsindustrin med privat sjukvård för att lobba politiker. Vilket säkert redan görs gemensamt.

2 gillningar

Ja det är en juridisk snårskog.

Det är också ett perspektiv. USA är flera samhällen. Flera förenade stater. Med folk från alla delar av världen dessutom. Det finns inget gemensamt “vi” där i samma utsträckning som här. Och numera har vi flera parallella samhällen som ska samexistera även här. med olika rättssystem. Sameting, sharia, kris-romani och hela EU-grejen.

Nä, på sikt blir det nog mer som i USA. Eller någon variant där man kan välja om man vill ha svensk välfärd, EU-välfärd, kristen välfärd eller valfri minoritetsvälfärd. Varje samfund, fackförening och företag har egen avgift med egna villkor.

Vad spelar det för roll egentligen? Utgångsläget är ju att man litar blint på att pengarna hamnar där de ska. “Tillit”. Man tackar för vad man får utan att fundera över vad det kostat. Vad har man för val? Är man sjuk så är man.

Har man tillit till landstingen kan man väl lita på vad som helst?

Så är det verkligen inte, de älskar sitt land mer än nåt annat och de ser inte på hudfärg eller etnicitet på samma sätt som här. Där borta ser alla dig som amerikan. Oavsett när du kom dit i princip.

Inte som i Sverige där folk kan fråga dig titt som tätt var kommer du ifrån även fast du bott här i 3 generationer.

Nja, det är ganska omstritt. Jag hörde att vita poliser skjuter svarta medborgare där. Bara för att de kom från afrika för typ 400 år sedan. Och de olika delstaterna har olika lagar. Så de är inte jättetighta i alla avseenden.

Nej det är inte omstritt, USA är mycket mer inkluderande än andra länder speciellt i Skandinavien. Där firas massa högtider och alla ser dig som amerikan och låter dig vara som du själv är. Man är stolt över att vara amerikan.

Men man är t ex en “New Yorker” i första hand. I andra hand är man amerikan.

Då jag har opererat mig för diskbråck undrar jag vad du menar men att man aldrig blir samma igen? Jag är fullt återhämtad.

Nu hade jag förvisso ett sekvesterat diskbråck men tveksamt om det samhällsekonomiskt och personligt hade varit bättre att jag varit sjukskriven +1 år (som en vän blev) än operera mig och vara tillbaka i arbetslivet efter ca 3 veckor.

2 gillningar

Mem det är ju delvis sant. Många “konsekvenser” för offentlig verksamhet drabbar ju inte verksamheten utan medborgarna. T ex, om en offentlig verksamhet betalar “vite”, vem drabbas: ansvarig chef eller den som ska utnyttja tjänsten?

Eller, om det finns en vårdgaranti som en region inte uppfyller, vad är konsekvenserna för ansvarig chef? Ett brev att så där får man inte göra? blir sparkad, slipper jobba 2 år och får sedan nytt jobb av staten? Ibland är det ju samma i privat verksamhet, dvs att ansvarig chef inte behöver “ta ansvar”, men då dumpas kostnaden över på ägarna som ju har ett direkt inflytande över vem som leder verksamheten.

Testa att vara en vit kvinna från kristna södern och bli ihop med en svart man. Eller varför inte en annan kvinna.

USA är inte så jäkla homogent. Inte heller är amerikaner mer inkluderande överlag än vad vi svenskar är. Även om svensk massmedia försöker få det att låta som att rasism och homofobi är absolut värre än någonsin här hemma.

Tycker du att Sverige är väldigt intolerant mot minoriteter? Det går ju knappt att slå på public service utan att se just en minoritetsrepresentant som hallåa/reporter/programledare.

Det kan jag hålla med om att det skiljer.

2 gillningar

Absolut inte, men upplever att du inte ses som riktig svensk just pga ditt utseende eller etnicitet. Men man pratar inte om det öppet bara. Att ha symboler på det sättet du nämner ger ingenting.

USA har en annan historik där nästan alla är invandrare och det är en rejäl mix av människor.

Det är min uppfattning att du ses snabbare som amerikan i USA oavsett hudfärg än i Sverige där man kan gå i generationer och inte ses som svensk bara för man ha fel huvudfärg.

Det räcker till och med åka till UK, som många flyttat till från Sverige eftersom de känner sig mer inkluderande. (Invandrade personer)

Ska inte förlänga denna diskussionen eftersom det blir för mycket OT.

Intressant att du jämför!
I din sits så hade du troligtvis haft det bättre i USA.

Det är ju två olika system, om du har bra med pengar/lön i USA kan du leva ett väldigt priviligerat liv. Om du inte har det så är livet svårt.

I Sverige är vi mer på en jämnlik nivå.

Jag har haft privat sjukförsäkring många år utomlands, inte i USA dock, och föredrar detta system alla dager i veckan. Däremot är ju det enbart ur min synvinkel. Om jag haft en annan situation kanske jag hade föredragit Sveriges system.

1 gillning

Ja det är vitalt att man har tillit för att vilja finansiera dyr statlig vård, man måste få det man förväntar sig annars försvinner viljan att finansiera det.

Men det handlar lika mycket om att känna samhörighet med svagare grupper om man nu ska subventionera deras vård också så i takt med att samhället blir allt mer polariserat försvinner denna känsla av samhörighet. Vänstermänniskor förstår inte detta när de gapar om att de rika är hemska människor, så många tillmälen som haglar. Varje gång det sker minskar viljan att hålla dem under sina armar och till slut tar man klivet över tröskeln och säger nej. Efter det finns ingen återvändo.

1 gillning

Vart har du flyttat? Jag tycker det tar emot att lämna språket och kulturen. Sverige har man naturlig rätt till av hävd.

Jag har funderat på USA, men deras skatteverk är värre än vårt. De jagar sina medborgare jorden runt.

Ja USA har blivit extrema och har man en gång blivit skattskyldig där är det svårt att fly ifrån det. Inget land att satsa på alltså om man vill ha låg skatt.

Finns för mycket avundsjuka och därför föredrar jag att inte ange vilket land jag valt, men vill man undvika skatter bör man söka sig utanför västvärlden, inte EU och inte USA.

1 gillning

En uppmaning.
Håll er till ämnet och följ våra forumregler, så slipper vi låsa tråden!

3 gillningar

Skulle vilja tillföra att i riktiga länder så kan man stämma en läkare för malpractice så att läkare blir ansvariga för eventuella fel och skador de orsakat.

Medan bland svenskarna så kan läkare göra vad som helst och komma undan bara för att han är läkare, utom extremt sällsynta undantagsfall. Det är bara i extrema undantagsfall som en läkare bland svenskarna blir ansvarig för skador eller onödigt våld mot en patient.

Det kanske har att göra med svenskarnas besatthet av titlar med ett behov att hålla en lögn vid liv, att “läkaren säger så och därför är det så”, helt i strid med HSL där paragraf 1 säger att vården måste vara vetenskaplig.