Die-with-zero-kalkyl

Har du läst boken? Annars skulle jag starkt rekommendera, Bill Perkins har två hela kapitel enbart dedikerade till hur man bäst träffar zero, och samtidigt garderar sig för olika scenarier (leva längre än väntat/få plötsliga utgifter sent i livet osv). Samt beräkningar för när man behöver släppa på gasen och börja spendera, plus en hel del vettiga resonemang om att pengarna och eventuella upplevelser inte alltid gör sig bäst att spendera i slutet av livet på grund av hur livet är upplagt rent mänskligt/organiskt. :relaxed:

1 gillning

Nope det tycker jag inte. Är det ok med en rejäl risk för dålig ekonomi som pensionär. Jag skulle nog vilja få ner en sån risk till säg 10% om det inte blir för dyrt . Jag höll mig till minpension.se antagandet. ca 2% realt just nu. Som tur var avkastningen mycket bättre under dom senaste 20 åren.
Fundera över nivån på risk som jag gissade för olika utfall över lång period i tidigare inlägg.
Många yngre som aldrig upplevt annat än stadigt stigande reallöner och jättelåga räntor är ofta dåligt mentalt förberedda på taskiga långvariga utfall och underskattar riskerna tror jag.
Som exempel minskade reallönerna i sverige mellan ca 1978 till 1995 dvs under 17 år. 1995 låg man fortfarande ca -5% mot 1978. Efter 1995 steg sedan reallönerna stadigt med ca 2% per år. Den som gissade framtid år 1995 baserat på historia hade inte vettiga kul data att gissa från…
När vi lånade till vårt första hus låg räntorna på 12% . Dom steg senare tidvis upp emot 16% som värst för den som hade oturen att låna just då. Shit happens. (Elen däremot var jättebillig och vi använde mer än dubbelt mot nu utan att blinka) …
Historisk avkastning/utveckling är inte någon säker indikator på hur det går i framtiden. Kan vara omvänt i värsta fall att 20 år hög avkastning jag och andra har fått medför högre risk för låg avkastning för dig.
Att avkastningen fluktuerar kring ett snittvärde över mycket lång tid är naturligt och snittet över lång tid kan vara bra. Det trista är att fluktuationen kan vara långsam vilket inte är kul för den som prickar en lång svag period.
Klassiskt exempel är Japan där börskursen sjönk i 20 år 1989 och framåt ned till -75% från toppvärdet år 2009. Den ligger fortfarande på ca -20% jämfört med kursen för 34 år sedan. Inte roligt alls. ( över ex 60 år har dock Japanska aktier i snitt stigit med 5% per år men det hjälper föga för den som sparat sedan 1989).
Om hög avkastning var säker skulle man inte kunna låna pengar över lång tid med låg ränta. Ingen skulle vilja låna ut pengar på dom vilkoren.
Dessutom skulle alla smarta villaägare lånat upp massa pengar och satt dom på aktiemarknaden.
Dom flesta gör inte det pga risk för obra utfall av en typ som skulle vara riktigt trist privatekonomiskt.
En Chans på hög avkastning är typiskt förenat med högre risk för riktigt dålig avkastningen.
Vad göra.
Jag tror också på att utveckligen på aktier över lång tid kommer vara god. Bättre än alternativa placeringar Man bör dock försöka som jag gjorde skatta risken för att den blir sämre än man hoppas på.

4 gillningar

Kalkyl

Varför ska du bara bli 89 år gammal, du som är ung och kan ta del av de kommande 60 årens medicinska forskningsframsteg?

Medelvärde på livslängd är missvisande eftersom det räknar med alla som dött tidigt i livet, knarkare, rattonyktra, självmord etc.

Bland människor som dör idag är den vanligaste (typvärdet) åldern 87 år, men det är personer som fötts mer än 50 år före dig när vetenskap och sjukvård inte kunde hjälpa folk bättre.

Det är verkligen svårt att få stora befolknings-grupper gamla människor att överleva bortom 100 års ålder, men om du är född 1996 så borde du i alla fall sikta på att leva till 100- års ålder.

Intressant diskussion,jag vill också veta när jag kan lämna ekorrhjulet.
Rikatillsammans borde ha en kalkylator.
Börskollen har en bra kalkylator för ränta på ränta.
Det skulle vara bra om rikatillsammans hade en liknande simulator.

Intressant tråd.

Har letat efter en Die with zero-kalkylator som inte bara tar hänsyn till sparat kapital utan även pensionsutbetalningar. Har inte hittat någon vettig ännu.

Någon som kan länka till en? Någon som gjort en egen excel eller liknande?

Att dö utan att ha något att lämna över till mina barn? Vilken horribel jävla tanke.

1 gillning

Man kanske inte har några barn? Lr så kan man ersätta zero med X MSEK som man tycker borde bli kvar när man trillar av pinn.

2 gillningar

Varför? Bättre att spendera pengarna på upplevelser tillsammans med familjen löpande eller ge bort pengar löpande. När jag dör är förhoppningsvis mina barn 60+ och inte i behov av dom, bättre att leva upp kapitalet tillsammans med dom tidigare.

1 gillning

Är inte konceptet med die with zero att arv är redan en inbakad faktor?

Om man vill dö utan förmögenhet är det väl ändå bäst att lägga alla sina pengar på en livränta?

Jag har en sådan i Spirecta / Livsplans-funktionaliteten:

1 gillning

Det går att snickra ihop eget “annuity” med lite DIY. De klassiska försäkringarna för detta är väldigt dyra. Jag tror de kostar i storleksordningen procentenheter.

Konceptet är bra dock :nerd_face:

Se där. Får kika lite på den. Ser väldigt mycket mer avancerat ut än vad jag behöver men det kanske är bra :slight_smile:

1 gillning

Vad menas med det? Hur gör man praktiskt?

Barnen ligger nära de flesta, och det är bra, men det finns mer saker man kanske vill stödja med sina pengar.

Om en person gör meningen med sitt liv är att verka för en viss god sak, då kanske det är totalt fel att konsumera upp alla sina pengar på “upplevelser” med sina barn.

Den som gjort medicinsk forskning till sitt livs uppgift, den kanske vill stödja vissa intressanta forskningsprojekt.
Den som ägnat livet åt politik eller feminism etc kanske vill att en viss del av pengarna går dit.
Om miljöarbete och bevarande av arter och biotoper varit den viktigaste uppgiften i livet, då kanske man vill stödja sådana goda projekt.

En personlig livsplan handlar nog för många om vad man vill åstakomma och vilket avtryck i världen man vill lämna efter sig. Alla kan inte bli Nobel-pristagare, men alla kan dra sitt strå till stacken för en bättre värld.

Självklart stöttar jag min dotter och blir glad när hon vill att vi ska semestra och göra saker ihop.
Dessutom: Jag servar mitt lokalsamhälle socialt med en självhjälpsgrupp, det känns meningsfullt för mig.
I perioder har jag stöttat en miljöorganisation och dit kanske mer pengar ska gå framöver från mig.

Att dö med noll pengar kvar efter begravningen är kanske det bästa om jag aktivt sett till att mina pengar arbetar för en bättre värld.

Om jag dör med noll på kontot för att jag gjort och konsumerat allt som alla andra tyckte man skulle köpa och göra, då har jag verkligen misslyckats.

1 gillning

Låter som du har en sund syn kring detta.

Vad man vill använda sina tillgångar till känns väldigt personligt. Det kan ju vara allt från ett hejdlöst spenderande till ren välgörenhet och allt däremellan.

För mig känns Die with zero mer som en filosofi kring att man ska bestämma sig för vad man vill och göra det snarare än att bara tuffa på och spara vidare utan eftertanke.

3 gillningar

Så här kan man lösa “Die with zero”-pusslet.

Först svarar man på de fyra L-frågorna (tack Wade Pfau för den idén.)

1. Livsstil: Hur mycket behöver jag för att leva väl under ett år?
  2. Livslängd: Hur många har jag kvar? Svaret ligger förstås mellan 0 och länge.
  3. Legacy: Hur mycket vill jag lämna efter mig?
  4. Liquidity: Hur mycket behöver jag för att hantera plötsliga möjligheter och kriser?

Kostnaden Livsstil * Livslängd kan man hantera genom att vänta med pensionen (jobba mer eller längre eller finansiera med eget kapital) och sedan ta ut den livsvarigt. Det är svårt (och omöjligt med aktier och räntor) att bygga en garanterad livslång inkomst på något annat sätt i Sverige. Det krävs någon form av försäkring (livränta, annuity) där man låter de som dör tidigt bekosta utgifterna för de som lever ovanligt länge.

Legacy fixar man antingen genom att ge bort pengarna medan lever eller genom att investera och testamentera.

Liquidity får man genom att vara så pass försiktig med sina investeringar att man är säker på att ett tillräckligt belopp finns kvar när man vill göra världenruntresan eller köpa extra hemtjänst eller köpa den sista resan till Schweiz eller vad nu livet har för överaskningar i beredskap.

De pengar som blir över använder man när man vill och till vad man vill.

1 gillning

Här är en bra bild från Wade Pfau som sammanfattar 4L-strategin:

2 gillningar