Precis som ovan nämnt tror jag det är vanligt att överskatta sina utgifter. Ett exempel för mig och min sambo, vi älskar att resa och vill ju fortsätta att göra det när vi slutar arbeta. Tyvärr jobbar vi båda inom region och det är helt omöjligt att koordinera semestrar som är lite längre framöver, det blir tyvärr ofta på relativt kort varsel då våra scheman läggs med X veckor framförhållning och det finns en stor risk att de nekas. Vi har många gånger i efterhand räknat på att våra resor blivit 30-50% dyrare pga dessa aspekter. Om man inte jobbar och behöver förhålla sig till sådana saker blir det mycket lättare att komma billigare undan. Det kan röra sig om såväl sista minuten-resor som kampanjer för resor som är långt fram i tiden á la boka tidigt-rabatt.
En annan variant av ovanstående är för de som reser med barn. När barnen är utflugna behöver resorna inte göras över påsk, sportlov eller sommarlov. Det ger också en, ofta väldigt stor, besparing. Och sen behöver ju inte heller resan betalas för barnen så klart…