Dilemma: Flytta eller inte flytta?

Tack för en annan vinkling in i det här!
Det är absolut en fråga att hantera och prata med säljare/mäklare kring. Vad gäller renoveringar så har bägge badrummet, köket och tak renoverats på 2010-talet, så rimligtvis borde en eventuell asbesthantering i dessa utrymmen redan vara hanterad tänker jag?

Får kolla upp vad gäller för ytterväggar och platta :slight_smile:

1 gillning

När vi flyttade in i huset så var barnen så pass små att aktiviteterna inte hade börjat. Dessutom hade vi då “enbart” två barn. Så visst hade vi tänkt tanken att det skulle behöva skjutsas, men jag tror att vi kanske inte förstod vad det skulle innebära på “riktigt” förrän vi nu står inför det i verklighet. Att vi dessutom fik den äran att uppfostra ytterligare ett barn gjorde att utmaningarna med aktiviteter, skola, skjutsningar osv blev större.

Precis de tankarna vi har ligger och gror på oss nu när livssituationen förändrats lite i jämförelse med när vi flyttade till detta huset.

Det är ju en hel del år kvar av logistikfrågor kopplat till främst barnens behov och aktiviteter som vi verkligen behöver ta en funderare kring.

Precis, här har vi ju en möjlighet som kanske inte alla har. Nämligen att vi kan ha kvar befintligt boende (den nyare villan) medan vi också går in i ett köp av ett annat boende. Detta gör att vi kan sälja befintligt boende utan någon vidare stress egentligen, då vi har kan bära dubbla bolån.

Av nyfikenhet, hur hade du resonerat kring finansiering av kontantinsatsen på ett nytt parallellt bolån?

1. Sälja av fonder för att betala det nya lånets kontantinsats. (Detta skulle innebära att lite mer än halva fondsparet tas ut).

2. Låna upp till nya lånets kontantinsats på det befintliga bolånet (idag 66% belåning), vilket skulle innebära ändrad amortering och högre räntekostnader, men ha kvar hela sparkapitalet på börsen. (Detta ger en högre månadskostnad än alternativ 1 under övergångsperioden, men ställer också krav på ett högre försäljningspris av nuvarande bostad för att “täcka upp”).

Skönt, ja så borde det Vara.

Listan är dock lång.
Kakelugnar och vedspisar – tätningar, asbestskivor bakom, eller värmeisolerande plattor.
Eldstadsluckor och packninga – asbestrep i lucktätningar.
Värmeelement / varmvattenberedare – tätningar och packningar.
Fönsterkitt – kunde innehålla små mängder asbest.
Betongrör – vissa typer av avloppsrör eller dräneringsrör i asbestcement.
Takfotsventiler, rörböjar, genomföringar** – ibland gjorda av asbestcement.
Tätningar i dörrar och hissar – värmetåliga tätningar med asbest.
Eternitskivor på väggar eller tak.
Ventilationskanaler – isolering med asbest runt rör eller inne i kanaler.
Rörisolering – vit, grå eller brun massa runt varmvattenrör och värmerör.
Värmeisolering på pannor, tankar och värmeväxlare** – ofta asbesttextil eller sprutad asbest.
Elcentraler / elinstallationer – isolerskivor, genomföringar, säkringshållare, äldre strömbrytare och proppskåp.
Ljudisolerande vägg- eller takplattor – ofta i källare, garage, skolor och kontor.

Det är som sagt en massa gamla saker som innehåller asbest. Jag hade själv tänkt byta ut fjärrvärmeenheten i närtid och ville då ta ett omtag i rörisoleringen eftersom jag upplever att det läcker mycket värme där.

Fick då höra att det kan innehålla asbest, så de måste göra en utredning innan något kan göras där.. Givetvis rätt och riktigt, men fruktansvärt irriterande och kostsamt.

Jag kan såklart riva ned det själv osv, men det är inte så kul att jobba med asbest att man vill göra det flera gånger per år…

Jag råder dig att undersöka noggrannt. Det går att ta in hantverkare som hanterar dock kostar det precis lika illa som det låter.

Rekommendationerna för att städa är även att våttårka 3-4 ggr innan du dammsuger och vänta en stund emellan varje gång så att allt damm lägger sig. Detta skall göras när du har skyddsutrustningen på dig och rummet är avstängt.

Har själv aldrig tagit in hantverkare för att asbest sanera, men min upplevelse är att de inte brukar sitta på en stol och vänta för att kunna torka igen. Det kan givetvis vara annorlunda om du faktiskt beställer asbest sanering. Men kolla upp även hur städprocessen efteråt ser ut. Kan vara så att du måste in och städa jättenogrannt ändå.

Lycka till!

1 gillning

Frågan är väl inte riktad till mig iofs men jag skulle öka upp det befintliga bolånet. Med de låga räntor som återigen råder och dessutom ränteavdrag är lån i princip gratispengar.

Jag önskar att jag insett det tidigare. Borde slagit till på det absolut största lån man kunnat få på en bostad i Stockholms innerstad för tjugo år sedan. Men det är inte för sent att dra nytta av låtsasräntorna. Det är bara att låna så mycket man kan. Eventuella kontanter lägger man in på börsen som avkastar flerfalt mer än räntan efter avdrag.

1 gillning

Tack för input! Det är helt okay att svara på frågan utan att bli direkt tillfrågad :wink:

Jaa, det kanske är såhär jag ska resonera. Och om det skulle vara så att bostadsmarknaden och intresset för vårat hus inte är som önskat, så får vi hantera det där och då vid försäljningen.

Du har inte berättat om inkomst vilket kan avgöra om jag köper en ny fastighet utan att sälja den gamla oavsett vad banken säger.

Jag själv har inga känslor mot ett hus som man kan hitta eller bygga nytt. Familjen är hemma, huset är en annan sak.

Vi värderar mycket att vara i en tätort med alla möjligheter såsom kollektivtrafik, aktiviteter, etc. Så vi skulle troligen flytta men inte behålla huset.

Jag skulle inte sälja inkomstproducerande tillgångar för att köpa ett nytt hus att bo i. Man behöver betala ännu mer ränta, plus renovering, underhåll, etc. Det är inte klok och kommer att förhindra mig att bygga upp min rika liv.

Jag själv skulle kanske hyra in i stan ett tag innan jag gör något så drastiskt som att köpa en andra hus. Och känna hur det känns.

Stort tack! Vilken superinfo du kommer med avseende platser där man bör vara extra uppmärksam! :slight_smile:

Absolut ska jag undersöka noggrant, jag har ju en ganska tung post som eventuell köpare att inneha undersökningsplikten.

2 gillningar

Vi har en gemensam inkomst som är cirka 77.000 kr efter skatt.
Endast bolånet som låneskuld. Bilar, osv är avbetalda eller kontantköpta.

Vi har tidigare bott i stan, men flytta utanför tätorten till vårt nuvarande hus.
Tanken är ju som sagt att efter att vi flyttat in i det nya, eller under tiden flytten går, att sälja av det befintliga huset.
Så övergångsperioden blir förhoppningsvis bara en kortare period, om det blir realitet.

Jag tycker det låter ok om planen är att bli kvar med en fastighet. Samtidigt läste jag nu det är 7 km ifrån stan och det låter inte super långt bort. Jag bor typ 5km från centrum fast i en villa område som tillåter barnen att ha kompisar i närheten. Kanske det finns en sådant område där du bor?

Sen jag vet att jag inte vill bo i ett hus med 70tals standard. Så jag måste korrigera detta. Du har get två möjligheter och det verkar inte som någon av dem är speciellt omtyckt. Kanske leta efter tredje eller fjärde möjligheten?

Om det finns möjlighet och tillgång, har ni funderat på att ha en hyreslägenhet i tätorten? Då kan ni prova på att ha dubbelt boende under en period innan ni tar beslutet om det är rätt för er utan att behöva ta en stor ekonomisk risk.

1 gillning

Jag väljer nästan alltid bolån före börsen, dvs jag lånar hellre än att minska pengar i arbete på börsen. Bolåneräntan är så mycket lägre än den snittavkastningen på börsen.

Själv skulle jag säga att det inte är snällt mot barnen eller sig själva att flytta in till tätorten. Beroende på var i landet man bor är det sannolikt många fler fördelar utanför tätorten än inne.

Är det ett alternativ att ändra barnens aktiviteter och skolor/förskolor till närområdet i stället?

Beror på var man bor. Centralt i större städer är det aldrig schysst mot mindre barn att bo. I mindre städer finns det gott om trevliga barnvänliga områden där ungarna tryggt och enkelt kan knalla runt bland kompisar i områden. Där trivs de som fiskar i vattnet.

Att bo långt ifrån grannar och vänner funkar bra för barn som är kanske 0-4/5 år men sen när det enorma behovet av att leka och umgås med andra barn uppstår är det ren tortyr att låta barnen isoleras långt ifrån kompisarna.

Problemet är nog att det inte finns så mycket i närområdet.

Jag är uppvuxen på ett liknande avstånd från kommunens centralort, som dessutom var i utkanten en storstadsregion. Det fanns ingey i service/skola/aktiviteter närmare än det som fanns i centralorten. Om jag kunde välja skulle jag inte utsätta mina barn för det.

Det är en helt annan sak om det är typ en mindre by som ligger 7km från centralorten. Då finns kanske kompisar och har man tur t.ex. en förskola närmare. Men kan nog fortfarande bli jobbigt för äldre barn.

1 gillning

Det där har möjligen substans när man har riktigt små barn. Alternativt om barnen har hobbys på gården. Men från skolåldern och uppåt så är det en fördel att de även kan ha ett liv utanför hemmet som inte hindras av långa avstånd. Det bygger självständighet och självförtroende att kunna ta sig runt på egen hand.

1 gillning

Nåja, nu menade jag att bo i ett mindre samhälle med skola/service/aktiviteter/kompisar inom gångavstånd.

Det finns många som har det så bra, men ändå väljer att lägga sina barn i skola inne i stan, aktiviteter inne i stan osv. där de får slå knut på sig själva för att få ihop det trots att det finns adekvata alternativ i närområdet.

Är ju absolut något att tänka på. Tackar för det! :slight_smile:

Vi har tidigare, innan barn, bott i tätorten. Men vi bodde också där en kort period med första barnet. Så att vi vet hur det är att bo i tätorten.
Det är ju just att hitta “rätt” boende för hur situationen ser ut just nu som är utmaningen.