Jag undrar om ni som hänger här på forumet har några investeringar som ni tycker är de bästa investeringar ni gjort - vid sidan av aktier och fonder.
Jag kan börja:
När vi köpte vårt hus för fyra år sedan fanns där en elvärmepanna som skickade vattenburen värme till radiatorerna. Pannan var gammal och arbetade så ojämnt att elementen skakade och den drog dessutom enorma mängder med energi. Stannade gjorden den också flera gånger när det var som kallast.
Jag lät byta ut den mot en ny luft/vatten-värmepump och det är nog den bästa investering jag gjort. Värmen blev jämn och fin, vi slutade ligga vakna på nätterna på grund av skakande radiatorer, och sist, men inte minst: Vi gick från en årsförbrukning från 24000 kWh till 14500 kWh.
Värmepumpen har en en elpatron som gradvis går in mer och mer om det blir kallare än -17 grader utomhus. Vid - 25 går pumpen enbart på el, men fastän vi bor i norra Västerbotten så är det väldigt få dagar som detta inträffar under året. Månadskostnaden för el blev helt plötsligt ett glädjeämne!
Den näst bästa investeringen är en snöslunga!
Så, vad har ni andra för tips på bra investeringar?
Jag spelade mycket CSGO förr och även lite nu för tiden. Spelade på hög nivå som Global Elite och har nästan aldrig lagt en krona på skins eller produkter ingame. Dock har jag öppnat några lådor där man får skins och de har oftast inte varit värt någonting. Jag har därför bara sparat dessa lådor och items och glömt bort dom.
När jag skulle spela med en kompis som hade lägre rank än mig så kunde vi inte spela rankat för det var för stor skillnad mellan mig och honom. Jag köpte då ett använt konto från en kille på facebook, 200 kr betalade jag för det och då var ranken typ som min kompis så vi kunde spela. När jag loggar in på kontot så ser jag direkt att han har en massa skins på sitt konto, de flesta var relativt billiga men några stack ut, först en kniv Karambit Case Hardened som jag inte minns vad den var värd just då. Sedan fanns det flera andra skins som var från 50 kr till kanske 500 eller 1000 kr värda. Jag skickade över alla dessa skins till mitt vanliga konto för att säkra upp dom.
I veckan nu så kom jag ju på att man kan ju sälja dessa skins då jag inte spelar så mycket och bryr mig egentligen ingenting om detta. Sålde av allt och fick ihop över 800 euro varav den kniven sålde jag för 500 euro och en annan kniv jag hade fått av en kompis som tack för att jag gav han ganska många lådor att öppna. Den såldes dock bara för 130 euro.
Så jag betalde alltså 200 kr för ett konto med skins värda över 600 euro. Kan ju vara bästa procentuella investeringen hittills.
Jag får nog säga golfutrustningen. Tror att den ligger överst på listan ”mest glädje för pengarna”
Men det finns absolut dagar då jag är beredd att sälja den väldigt billigt.
När jag var en fattig student och köpte begagnade skivor köpte jag en maxi för 20 spänn som jag krängde för 2500 ungefär (fick betalt i D-mark). Summan är kanske inte så brutal idag, men jag såg fyndet redan på plats, köpte medvetet och omvandlade det till en vinst på 12400%. Det är dessutom över 20 år sedan, så vi snackar en vinst motsvarande en mindre lägenhetshyra i Malmö.
Annars är det väl trista saker som att ha utbildat sig, aldrig börjat röka etc. Men det blir ju lite mer abstrakt.
Bonus:
Den dag jag slutade var också en fin investering. Inga fler utgifter och ingen spenderad halvdag på att bli förbannad.
Tid på utbildning.
I Sverige har vi det lyxigt som får gratis universitetsutbildning samt förmånligt CSN-lån.
Jag kommer från en påver bakgrund och hade aldrig kunnat få en civilekonomexamen utan det system vi har.
Tack vare min utbildning har jag säkert 20-30 tusen mer i bruttolön än vad jag bedömer att jag hade haft annars, vilket gett mig möjligheter som jag i min barndom inte kunde drömma om, som att ha ett boende i ett bra område eller kunna åka på semester.
Samt ha möjlighet att spara.
Kryptocertifikat! Senaste året är
Bitcoin XBT: +342%
Ethereum XBT: +356%
I början av året kom Zero-certifikaten som är lite billigare, så nu har jag gått över till de certifikaten. (Bitcoin Zero, Ethereum Zero)
Obs: krypto är supervolatilt och inte en “seriös” investering. Med det sagt har utvecklingen alltid varit grymt fin oavsett när man köpt om man zoomar ut bilden lite och genomlider de frekventa korrektionerna.
Det är oansvarigt att lägga mer än 10% av sitt kapital i krypto och vill verkligen varna alla. Det är lätt att man ser stora uppgångar och överger sin strategi. Gör inte det.
Men rolig krydda i en i övrigt fin portfölj / tips till lekhinken.
Bil. Den har skänkt mig otroligt mycket glädje och sparat mig otaliga timmar restid. Att kunna åka någonstans 15 minuter eller 6 timmar bort utan att planera, passa tider, köpa biljetter, är helt underbart.
Köpte ett Magic The Gathering-kort för ett år sen som jag ville ha när jag var yngre, men som då var för dyrt. Köpte kortet för 2000:- och nu har den haft en ganska fin prisutveckling:
Spelar inte spelet längre, men kan uppskatta nostalgin och artwork:en.
En hund är nog den bästa investeringen jag gjort!
En Jack Russell, alltid glad och pigg, han glädjer många människor och ångrar inte en sekund att vi skaffade hund för ca 2,5 år sedan. Fast så mycket till ekonomisk förtjänst är det inte…
Vår solcellsanläggning på 17kW.
Ca 8% årlig avkastning på investerat kapital, eller dryg 6,5% efter ränta eftersom vi inte gjorde det med kontanta medel utan lånade på huset till installationen.
Bor i en villa på 200kvm som kyls till 24 grader under sommaren och värms till 22 grader under vintern. Har elbil som laddas med ca 2000 kWh om året.
Som bonus laddar jag under sommarhalvåret nästan uteslutande bilen från de egna solpanelerna (möjlig med tibber som elleverantör). Fantastisk känsla att köra sin bil på el från mitt egna tak.
Det där påminner om mina siffror. Det tenderar att vara i februari räkningarna börjar komma igen… och sedan släcker man dem med avdraget i deklarationen.
Barnförsäkring. Ett av barnen fick en kronisk sjukdom och vi fick en ganska stor summa pengar tack vare försäkringen. Vi har placerat dem i breda indexfonder och nu har de nästan dubblerat sitt värde.
Min gamla HP15C miniräknare som köptes någon gång i slutet på 80-talet. Knappar enklare saker på den forfarande, ligger på skrivbordet. En ren njutning att knappa på en sådan, den kvaliteten görs inte längre.
Bra kontorsstol (begagnad funkar fint), höj och sänkbart skrivbord och ergonomiska mus och tangentbord har besparat mig en hel del smärta ock besvär genom åren. Man tror att man är odödlig när man är 20 men det sätter sina spår tyvärr.
Jag installerade mina Solceller i årskiftet 19/20 och reglerna för stöd fungerade lite annorlunda då mot hur det är nu. Då fick man 20% stöd på hela installationen (dvs både material och installation).
Slutfakturan var på ~250 000 kr, på det fick jag då ett stöd på ~50 000 kr.
Jag vill så gärna köpa batterier, tillräckligt mycket för att jag inte ens kräver att den investeringen skulle ge någon större avkastning, bara det inte går back.
Idag är tyvärr batterierna alldeles för dyra, även om du får 50% stöd när du köper den går det ändå inte ihop ;(.
sjuka siffror just nu med nuvarande elpriser och timavtal, mycket höga elpriser på dagarna (när solpanelerna genererar) och låga priser på kvällar och helger när vi konsumerar. I oktober sålde jag el för i snitt 124 öre/kwh och köpte el för 66 öre/kwh (exkl skatt och moms)
OT: Drömmen är ju att kunna ladda bilen direkt från ett batteri istället för att låta elen först gå genom växelriktaren med 10-20% förlust vid konverteringen från DC till AC, och sen tappa 10-20% till i laddaren på bilen när elen konverteras tillbaka från AC till DC igen.
Samma sak med TV/mobilladdare/datorer/etc som hellre hade kunnat gå direkt på DC från batteri istället.